Kirjoittaja Aihe: 405 - Mittariston valaistus  (Luettu 6984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drivebyvaijeri

  • Vieras
405 - Mittariston valaistus
« : 20.10.2009, 12:10:25 »
Auto: 1996 405 1,6 GLX (farmari).

Minkähänlainen operaatio on vaihtaa mittarivalojen polttimot?


PeugutPystyyn

  • Vieras
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #2 : 11.02.2010, 22:00:34 »
Auto: 1995 405 1,6 GL.

Turvatyynyä ei autossani ole. Ratin ympäriltä muovit pois (5 x ristipää), ratti alas, ratti pois, viikset pois (2 x Torx 10/puoli), rattiakselin muovi pois (3 x ristipää). Mittariston yläreunan Torx 20 auki, sitten alareunan lista pois ja 2 x Torx 10 auki. Sitten mittaristo vedetään irti ja liittimet 4 kpl varovaisesti pois paikoiltaan(järjestys kannattaa vaikka merkata jollain).

Jos kaikki lamput vaihtaa, niin on parempi olla lähes 40 kpl 1,2 W:n lasikantapolttimoita. GL-versiossa on ainakin paljon tyhjiä paikkoja, joten pienemmälläkin määrällä pärjää. Nopeusmittari on valaistu kolmella ja kello/kierroslukumittari neljällä. 2. mallisarjan autossa ei tarvitse konehuoneesta vetää mittarivaijeria irti, vaan se napsahtelee itsestään paikalleen.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #3 : 13.02.2010, 14:18:07 »
Vaihdoin faceliftiin mittariston lamput, mutta rattia ja viiksiä ei tarvinnut irroittaa. Mittaristo mahtui tulemaan ratin ja kojelaudan välistä pois.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

PeugutPystyyn

  • Vieras
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #4 : 15.02.2010, 21:20:27 »
Mulla pani faceliftissä mittaristo hanttiin. Pääsin helpommalla, kun otin ratin ja viikset pois. Ne alareunan lirputtimet olivat niin pitkät... Ja ratti oli boorin verran vinossa, joten siksipä käytin senkin irti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #5 : 31.07.2014, 12:42:58 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).

Otin autosta mittariston irti palaneiden polttimoiden vaihtoa varten. Tässä autossa polttimoita oli paikoillaan 24 kpl ja tyhjiä paikkoja oli 18 kpl. Kummallista oli, että seisontavalojen merkkivalon paikka oli tyhjä ja johdinkalvo näytti siltä, ettei siinä koskaan ole polttimon kantaa paikallaan ollutkaan. Käyn ostamassa yhden polttimokannan lisää ja kokeilen, toimiiko merkkivalo silti.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 16:58:26 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #6 : 31.07.2014, 14:41:29 »
Kannattaisiko laittaa led-lamput varotusvalojen kohdalle ne eivät palaisi kovin äkkiä. Ainakin jossain olen joskus nähnyt pikkuledejä mittaristolampun kannalla.
Peugeot RCZ HDI FAP

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #7 : 31.07.2014, 16:27:28 »
On se käynyt mielessä ja ostinkin kerran kokeeksi Motonetista 1,2 W:n lasikantapolttimoiden tilalle sopivia ledejä, mutta esim. kellon taustavaloina niitä kokeiltuani totesin, että niiden valon sävy on ihan erilainen kuin perinteisissä polttimoissa. Taisi olla paljon valkoisempaa (ja kenties pistemäisempää) valoa, kun taas itse pidän noiden tavallisten polttimoiden kellertävästä valosta. :-) Joka tapauksessa sävyeroa on sen verran, että sitten pitäisi vaihtaa kaikki useimmiten yhtäaikaisesti palavat polttimot, jotta ei näyttäisi rumalta.

2 kpl T5-ledejä maksaa 4,90 e, kun taas T5-lasikantapolttimot maksavat 1,10 e/2 kpl.

Ei noita jatkuvasti kuitenkaan joudu mittaristoonkaan vaihtamaan. Nyt oli neljä palanut 24:stä ja lienevät kaikki alkuperäisiä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #8 : 01.08.2014, 16:58:14 »
Toinen hämmästyksen aihe oli, että polttoainemittarissa ei ole edes paikkaa varoitusvalolle, vaikka suomenk. käyttöohjekirjankin mukaan sellainen pitäisi olla.

Onhan siinä varoitusvalo, mutta on niin siististi piilotettu tummaan taustaan, etten heti huomannut sitä. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #9 : 01.08.2014, 17:04:35 »
Kummallista oli, että seisontavalojen merkkivalon paikka oli tyhjä ja johdinkalvo näytti siltä, ettei siinä koskaan ole polttimon kantaa paikallaan ollutkaan. Käyn ostamassa yhden polttimokannan lisää ja kokeilen, toimiiko merkkivalo silti.

Toimi se seisontavalojenkin merkkivalo, kun laittoi polttimokannan paikalleen. Kummallista, että se oli tehtaalla jätetty asentamatta. Motonetin polttimokanta 43-2030 ("Lasikantapolttimon kantapidin, pieni "mittaristo"") sopii ainakin 2. mallisarjan 405:n mittaristoon. Mutta esim. myös kokeeksi ostamani 43-2629 ("BX2D-polttimo 12 V/1,2 W") ei sovi, vaan se on liian suuri halkaisijaltaan. Motonetin valikoimissa on muitakin vastaavia polttimokantoja, jotka ulkonäkönsä puolesta näyttäisivät sopivilta, mutta eivät kuitenkaan ole.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #10 : 01.08.2014, 21:48:37 »
Tuo onkin hyvä tietää. Keväällä ihmettelinkin seisontavalojen merkkivalon puutetta omassani, joten eiköhän sieltäkin sitten lamppu puutu. Ilmeisesti merkkivalon tulisi palaa lähivalojen merkkivalon vieressä? Liekkö ollut tehtaalla säästölinja polttimoiden suhteen ::)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #11 : 02.08.2014, 01:52:07 »
Juu, kyllä se siinä lähivalojen merkkivalon vieressä on. Kokeilin nyt pimeällä, millaiselta valaistus näytti. Muuten oli ihan OK, mutta ihan kuin kierrosluku- ja nopeusmittarien valaistuksesta olisi puuttunut polttimo tai kaksi. Siis kaikki paikalleen asennetut olen käynyt läpi ja ne toimivat, mutta muistaakseni ainakin kierroslukumittarin kohdalla oli yksi tai kaksi tyhjää paikkaa... Yläreunat on mittareissa hyvin valaistu, mutta sitten esim. kierroslukumittariston oikea alareuna on jonkin verran himmeämpi ja vastaavasti nopeusmittarissa trippimittarin alue. Voi olla, että kuuluukin olla noin. Jos vielä kerran jaksaisi irrottaa mittariston ja kokeilla, puuttuuko myös noiden valaistuksesta polttimoita.

Mittariston irrotus vaati ainakin tässä turvatyynyllisessä autossa sen, että rattiakselin ylimmät kiinnityspultit löysäsi melkein irti saakka ja alempia avasi myös sopivasti, jolloin rattiakseli laskeutui sopivasti alaspäin ja mittaristo mahtui tulemaan kojelaudan ja ratin välistä pois (viiksikytkimiä tai rattia ei tällöin tarvinnut irrottaa). Ja tietysti ratin korkeussäätö piti asettaa ala-asentoon.

Mittaristo oli todella tiukassa, mutta lähti irti, kun aloitti kampeamalla keskellä yläreunassa olevan kiinnikkeen ja kojelaudan välistä (varovasti) ja vasta sitten alareunasta (jossa ruuvinreikien takana olevaa valkoista muoviosaa kannattaa varoa, ettei mene rikki eli sitä vasten ei kamalasti kannata kammeta). Mittaristo piti ainakin itselläni laittaa takaisin alareuna edellä ja vasta sitten yläreunasta työntäen, jolloin nopeusmittarin vaijeri osui kohdalleen. Vaihteistosta ei 2. mallisarjan autossa tarvitse vaijeria irrottaa.

Tässä mallissa mittaristoon kiinnittyi kuusi liitintä, joita ei voi sekoittaa keskenään ainakaan kovin helposti, koska ainakin vierekkäisissä liittimissä on eri pinnimäärä eli ne ovat leveydeltään erilaisia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #12 : 19.08.2014, 21:28:58 »
Omaankin tuli lisättyä toi seisontavalojenmerkkivalo. Ise tosin käytin motonetin http://motonet.fi/fi/tuote/432624/polttimo-12v-1-2w-o8mm-150o joka oli ulkonäöltään vastaavanlainen alkuperäisten kanssa.

Tässäkin uudemmassa mittarissa näköjään pystyy laittamaan polttimot "brake" kohtaan, joka syttyy kun laittaa käsijarrun päälle. Myös "check engine" kohdan paikka oli tyhjänä, joka näyttää syttyvän samalla kuin "K-valo".

Omankin kierrolukumittarin kohdalla oli kaksi avointa kohtaa taustavalaistukselle, mutta mielestäni valaistus on melkotasainen ilman niitäkin.

Krisurisu

  • Vieras
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #13 : 19.03.2020, 17:55:35 »
Auto: 1993 405 x,x SRI.

Terve!

Mites tuota kun onnistuin nyt jotenkin himmentämään oman 405 -93 pökötin mittariston valot. Minkälainen tsydeemi noille mittariston valojen kirkkauden säädölle on, kun en itse tahdo oikeen mitään nappulaa löytää.

Jos joku fiksumpi vois vähän valaista minua tämän asian suhteen ;)

Krisurisu

  • Vieras
Vs: 405 - Mittariston valaistus
« Vastaus #14 : 19.03.2020, 19:47:33 »
Homma selvisi, oliki vain kirkkauden säätö namiska uinut sisälle piiloon.