Kirjoittaja Aihe: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila  (Luettu 9383 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405_rules

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #30 : 01.01.2010, 17:53:05 »
Sukulaisillani oli tuossa muutamia vuosia sitten 405:ia 5kpl samaan aikaan kuin itselläni, jossa jokaisessa normaalilämmöt maantieajossa pyörivät viisarin verran päälle 80. Ainakin 2 niistä oli kaasarimallisia.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #31 : 01.01.2010, 22:58:57 »
Sukulaisillani oli tuossa muutamia vuosia sitten 405:ia 5kpl samaan aikaan kuin itselläni, jossa jokaisessa normaalilämmöt maantieajossa pyörivät viisarin verran päälle 80. Ainakin 2 niistä oli kaasarimallisia.

Samoin teki mun 405, mutta eipä siinä myöskään tuolloin flekti pyörinyt. 405:n flektin toimintaa en koskaan tutkinut, mutta 306:ssa se oli ostettaessa rikki, joten jouduin tutustumaan. Siinä oli vain yksitehoinen flekti, joka käynnistyi hiukan ennen 100 astetta. Siis lämpömittari nousi paljon yli normaalin esim. ruuhka-ajossa ennen flektin käynnistymistä. Sitten se puhalsi sen verran kauan, että lämmöt laski 90 asteen tienoille.

Ei noi auton omat lämpömittarit ole mitään tarkkuusinstrumentteja. Eiköhän se 88-asteessa aukeamisen aloittava termari pidä koneen yli 82-asteisena?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #32 : 01.01.2010, 23:41:46 »
Kyllähän se pitäisi pitää. Testailin tuossa juuri kun pari velipoikaa vaihto skoda octaviaan ja seat leoniin termostaatit kun ei lämmöt pysyny 90 asteessa kaupunki ajossa. Laitoin kummanki  termarin kattilaan ja lämmittelin pikkuhiljaa ja samalla mittailin tarkalla lämpömittarilla vettä niin ensimmäinen aukesi 78 asteessa ja toinen 82 asteessa. Sama homma oli kun odottelin että vesi jäähtyy niin toinen meni kiinni siinä 82 asteessa ja toinen oli kokonaan kiinni vasta jossain 77 asteessa. Nyt kumpikin auto jaksaa pitää lämmöt 90 asteessa kaupungissakin vaikka 15 astetta pakkasta. Pienestä se on kiinni että kone käy kylmänä. Termostaatit oli siis lämpöarvoltaan 87-102 asteisia. Uusia (alkuperäisiä) :) termostaatteja ei tullut testattua, olisi ollut mielenkiintoista nekin testata.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #33 : 03.02.2010, 14:09:22 »
Nyt on muutama päivä ollut että tosi hitaasti nostanut lämpöä. Kokeilin ylävesiletkua kun lämmöt oli 70 asteessa niin letku oli lämmin eli uutta termostaattia ostamaan. Varmaan jumittunut auki.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #34 : 03.02.2010, 16:10:50 »
Nyt on uusi termostaatti paikoillaan. Vanhasta oli tiiviste poikki jonka takia tuo ehkä vika syntyi. heitin uuden ja vanhan termostaatin kattilaan niin uusi aukesi vasta kun vesi kiehui ja vanha paljon ennen kiehumista. En ole vielä käynyt ajelemassa mutta luulempa että lämmöt nyt nousee yli 80 asteen.

prometheus

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #35 : 10.02.2010, 20:58:29 »
Auto: 1994 405 Break 1,6 GL.

Mullakaan ei lämmöt nouse kuin viisaria vaille 80 asteeseen? Lisäksi lämmöt nousevat tosi hitaasti. Liekkö termari viallinen? Laitoin jo uuden alkup. tilaukseen, hintaan 14e. Lisäksi savuttaa liikaa. Jokohan lambda on mennyt hajalle termostaatin takia? Vaikuttaako muuten viallinen termari polttoaineen kulutukseen? Mitä kaikkea muuten kannattaa ottaa huomioon termaria vaihtaessa?

anssi406

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #36 : 10.02.2010, 21:02:32 »
Jos termostaatti ei toimi oikein, niin polttoaineen kulutus kasvaa. Jos termostaatin iästä ei ole tietoa, niin hyvä vaihtaa.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #37 : 10.02.2010, 21:29:48 »
Itse laitoin uuden termostaatin ja lämmöt tasan 80 asteessa ja aika nopiaan nostaa lämmöt. Laitteleppa viestiä vielä kunhan oot saanut vaihdettua. Termostaatti on tosi helppo vaihtaa, ensiksi jäähdyttimen vasemmasta alakulmasta venttiilistä vähän nestettä pihalle ja sitten 13mm räikällä termostaatin kotelo irti ja termari pois ja uusi tilalle, koppa kiinni ja nesteet sisään. Aluksi ei varmaan kaikki nesteet mene mutta pumppaat alavesiletkua ja kaasuttelet moottoria niin imee äkkiä nesteet sisään. Tosin en kyllä oo varman onko sun autossa samanlaiset systeemit kun on vähän tuoreempi malli.

prometheus

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #38 : 05.03.2010, 05:29:16 »
Ostin uuden termostaatin Moto.net:stä kun eivät saaneet merkkihuollossa tilattua. Hyvin näyttäis toimivan. Lämmöt matka-ajossa viisarin verran päälle 80 astetta. Rasittava kyllä tuo Pösön jäähdytinnesteen lisäys. Pitkään saa olla kone päällä että ilmat lähtevät nesteestä.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #39 : 05.03.2010, 06:04:56 »
Minulla myös viisarin verran päälle 80 kun katsoo lämpömittaria suorassa kulmassa. Jos laskee koneesta kaikki nesteet ulos niin kannattaa alussa jotenkin muuten saada nestettä imemään kuin pitää autoa käynnissä, kone kuumuu todella nopeasti vaikka lämpömittari ei nousekkaan, kannattaa olla varovainen. Tilasin itselleni infrapuna lämpömittarin niin pääsen vähän mittailemaan paljonkon koneessa oikeasti on lämpöä.

munkero

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #40 : 10.02.2012, 14:37:45 »
Auto: 1993 405 1,6 GLX.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=60766.msg258738#msg258738

Mulla sama ongelma kuin tuossa toisessa viestiketjussa jälkipuolella ilmennyt eli ei ole nyt pakkasten jälkeen kaupunkiajossa nousseet moottorin lämmöt 70 °C ylemmäs. Kokeilin laittaa pahvia konepellin eteen, muttei sekään auttanut. Onko järkevämpi laittaa se pahvi ihan sinne konepellin sisälle syylärin eteen vai ulkopuolelle rekisterikilven alapuolelle ristikkoon ja/tai tuohon etuvalojen väliin, missä mulla nyt?

Ja auto tosiaan pukkaa lämmintä ilmaa sisäpuollelle, mutta moottori ei meinaa lämmetä, joten onko se termarin vaihto ajankohtaista? Saako vaihdettua ilman jäähdytinnesteen pois valutusta, kun Haynesissä noin neuvottiin? En tosiaan ole ennen termaria vaihtanut. Vai voisko olla joku vika lämpötila-anturissa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Moottorin alhainen käyntilämpötila
« Vastaus #41 : 10.02.2012, 15:06:31 »
Ja auto tosiaan pukkaa lämmintä ilmaa sisäpuollelle, mutta moottori ei meinaa lämmetä, joten onko se termarin vaihto ajankohtaista? Saako vaihdettua ilman jäähdytinnesteen pois valutusta, kun Haynesissä noin neuvottiin? En tosiaan ole ennen termaria vaihtanut. Vai voisko olla joku vika lämpötila-anturissa?

Termostaatin vaihtamisesta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51884.msg215161#msg215161
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38521.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18159.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info