Kirjoittaja Aihe: 405 - Taka-akseliston rasvanipat  (Luettu 16513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dieselmoottori

  • Vieras
405 - Taka-akseliston rasvanipat
« : 04.12.2005, 06:39:42 »
Arkistoitu ohje: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
Arkistoitu ohje: Taka-akseliston laakereille sopiva voiteluaine


Juttua löytyy paljon mutta millainen tarkkaan ottaen se laakerointi on jos liian myöhään vaihdettu laakeri pilaa taka-akselin putken?

Omassa -93 farkussa on kolme vuotta sitten vaihdettu taka-akseli ja rasvanipat on laitettu. Kun nostaa perän ylös ja ravistelee takapyöristä niin välystä ei tunnu. Pyörät ovat kuitenkin lievästi kallellaan. Onko tämä normaalia ja millähän tuon välyksen helpoiten koittaisi taka-akselista?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 852
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #1 : 04.12.2005, 11:12:07 »
Jos välystä ei tunnu niin akseli ja laakerit ovat kunnossa. Nyt vain 3-4 kertaa vuodessa rasvaa nipoista sisään...
Peugeot RCZ HDI FAP

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #2 : 04.12.2005, 19:24:05 »
Lainaus käyttäjältä: taimen
Missähän ne rasvanipat sijaitse?! Joutuuko menemään auton alle. Itse en ole laittanut vielä kertaakaan rasvaa

Rasvanippoja ei ole alunperin, vaan ne on itse asennettu. Kynkänlaakerien välissä on paras paikka. Muistaakseni piti porata myös laakerien välissä olevaan muoviholkkiin reikä. Haulla pitäisi löytyä kuva ja tietoa nipoista.

Janne91

  • Vieras
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #3 : 10.02.2006, 15:04:54 »
Kannattaa laittaa akseliin aina niin paljon rasvaa että alkaa pursuamaan ulos ;)

Itse aikoinaan kun akseli laakeroitiin uudestaan, niin laitoin sinne n.3 täyttä rasvaprässillistä tavaraa (3x400g). Sitten alkoi pursuamaan ulos nipasta, kun otti prässin letkun pois nipasta. Eipä ole vuosiin ollut onkelmia taka-akselin kanssa katsastuksessa, KUNHAN tarkistukseksi muutaman kerran vuodessa kokeilee että meneekö lisää rasvaa :)

temezz

  • Vieras
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #4 : 18.11.2006, 19:23:01 »
Kuinkahan pitkäikäisiä nämä facelift-405:n taka-akselit on olleet?

Minulla tässä -94 farmarissa on 375tkm mittarissa ja sen perusteella, mitä auton historiasta on tietoa niin akselia ei ole vaihdettu/korjattu. Eikä ole myöskään rasvanippoja. Laakerointi vaikuttaa olevan kunnossa ja kallistuma oli ainakin vielä viimetalvena nelipyöräsuuntauksen mukaan raja-arvojen sisällä.

Millä tavalla näissä uudemmissa on parannettu tuota laakerointia/tiivistystä? Kannattaako näihin edes laittaa rasvanippoja?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 852
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #5 : 19.11.2006, 13:19:46 »
Millä tavalla näissä uudemmissa on parannettu tuota laakerointia/tiivistystä? Kannattaako näihin edes laittaa rasvanippoja?

Kyllä ne uudemmat kestävät pidempään mutta en silti jättäisi laittamatta rasvanippoja. Kyllä on tiedossa tapauksia joissa faceliftinkin taka-akseli on mennyt remonttiin...  hinta-vaiva-riski suhde on melko edullinen joten suosittelen nippoja.
Peugeot RCZ HDI FAP

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 151
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #6 : 19.11.2006, 14:06:02 »
Jossain oli juttua jossa alkuperäinen laakeri on korvattu pronssihelalla jossa ura rasvalle ja tietty nippa josta rasvaa saa lukulaakeriin strutattua.

Liekkö mitenkin toimiva ratkaisu?

Onhan hyvin tehty ja rasvattavissa oleva liukulaakeri hyvä ja pitkäikäinen. Mutta sitä rasvaa pitää myös sitten puristella sinne tiuhaan eli suunnilleen kuukauden välein tai kilometreistä riippuen jopa useammin. Ja tietenkin mitoituksen on alun perin oltava oikein eli laakerin pintapaineen pitää olla riittävän alhainen.

Onhan noita autoissa ollut vuosikymmeniä sitten, mutta niistä on luovuttu juuri huollontarpeen takia.

temezz

  • Vieras
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #7 : 19.11.2006, 14:07:35 »
Kyllä ne uudemmat kestävät pidempään mutta en silti jättäisi laittamatta rasvanippoja. Kyllä on tiedossa tapauksia joissa faceliftinkin taka-akseli on mennyt remonttiin...  hinta-vaiva-riski suhde on melko edullinen joten suosittelen nippoja.

Minkälaiset tiivisteet tuossa sitten on? Ajattelin vain, että voiko olla riskinä pilata tiiviys junttaamalla sinne vaseliinia paineella? Yli 12 vuotta vanhat tiivisteet lienevät jo "hieman" kovettuneet ja haurastuneet. Ja muutenkin jos tiivisteen rakenne on sellainen, ettei sen ole tarkoitus päästää mitään ulospäinkään, niin onhan siinä riskinsä.

KKA

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #8 : 19.11.2006, 15:32:11 »
Just viimeviikolla vaihdettiin taka-akseli -93 mallin 405 glx breakkiin, kilometrejä oli n.280 tkm, eli menee ne samalla tavalla uudemmistakin!
306 gti-00,306 xt1,8-01,505 gri-88,Xantia break 1,8 -99

-PH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #9 : 06.04.2007, 10:32:31 »
Tuolla-->http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=13;action=display;threadid=12933;start=msg169576#msg169576 on ainakin juttua ja kuva mihin ovat nimenomaan 405:ssa nipan laittaneet(205/309 nipat tulevat eri paikkaan)

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 143
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #10 : 19.06.2007, 13:33:02 »
Eli ainakin rasvaprässi, rasvaa (mitä rasvaa, jokin tietty merkki?)
Ja tietysti nipat, minkä kokoiset?
Puuttuuko jotain ja onko esim biltemalaatuun luottamista tässäkään asiassa?

Kierretappi myös. Rasvanippoja oli joskus myös sellaisia ilman kierteitä olevia, siis nippa lyötiin sopivankokoiseen reikään. Parempi varmaan käyttää kierteellisiä nippoja paikallaanpysymisen takia.
Rasvana käy oikeastaan mikä tahansa vaseliini, joita myydään muistaakseni 400g:n tuubeissa. Biltema-laatuiset nipat, kierretapit ja rasvaprässi käy vallan mainiosti homman hoitamiseen. Nippojen koolla ei ole väliä, kunhan poraat nippaan ja kierteeseen nähden oikeankokoisen reijän.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #11 : 19.06.2007, 14:21:12 »
Jos kyseessä on uudempi malli eli siis 93 ja eteenpäin kannattaa laittaa M6 x 24mm pitkät tapit joihin itse jatkaa kierteen koko tapin pituudelle. Uudemmissa malleissa on siellä akselin sisällä muovinen suoja muovi johon pitää kanssa tehdä reikä, toi pitkä tappi ylettää juuri siitä muoviputkesta läpi näin rasva pääsee juuri oikeaan väliin eikä sitä tarvitse hölvätä sinne useita tuubeja vain täyttääkseen tukivarren. Tietysti vanhempaan malliin kannattaa noi muovi suojat asentaa aina jos akseli on auki tai vaikkei olisikaan ja tehdä samanlainen nippa systeemi.

Reikä tulee tehdä jotakuinkin tukivarren keskelle alimpaan kohtaan, huomaa että jos auto on nostettuna ylös alin kohta kääntyy hiukan eteen, mutt se reijän paikka ei ole niin kovin tarkka. Huom. jos tappi on M6 kierteellä pitää reikä olla muistaakseni 5mm vai riittikö 4,8mm?. Reikä itse tukivarteen kannattaa porata varovasti ettei pora tökkää sisään mennessään muovista suojaa halki. Kun tukivarressa on reikä sen jälkeen muoviseen putkeen saa reijän ihan olemattomalla porauksella ja poran täytyy pysyä suorassa niin että muovin reikä on suoraan tukivarren reijän kohdalla. Sitten kierrettapilla M6 kierre reikään ja jos mahdollista niin ihan sinne muoviinkin mutta muovi on niin ohut ettei siihen varsinaista kierrettä saa aikaiseksi. Sitten vain tappi suht pohjille ja rasvaa perään.

Joskus nähnyt nippa rakennelmia joissa ei ole sisäputkea puhkaistu ja rasva ei pääse sinne laakeriin millään konstilla, ja toisaalta jos ei käytä tota pitkää nippaa niin kyllä rasvan on vaikea tunkeutua pelkästä 5mm reijästä laakereille asti.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #12 : 19.06.2007, 15:00:06 »
Jos kyseessä on uudempi malli eli siis 93 ja eteenpäin kannattaa laittaa M6 x 24mm pitkät tapit joihin itse jatkaa kierteen koko tapin pituudelle. Uudemmissa malleissa on siellä akselin sisällä muovinen suoja muovi johon pitää kanssa tehdä reikä, toi pitkä tappi ylettää juuri siitä muoviputkesta läpi näin rasva pääsee juuri oikeaan väliin eikä sitä tarvitse hölvätä sinne useita tuubeja vain täyttääkseen tukivarren. Tietysti vanhempaan malliin kannattaa noi muovi suojat asentaa aina jos akseli on auki tai vaikkei olisikaan ja tehdä samanlainen nippa systeemi.

On myös vanhemmissa sellainen valkea muovi sen rautakuoren alla, ainakin näissä parissa mihin olen nipat vääntänyt.
Pora, 5mm terä ja M6-kierretappi + nipat niin ei mene kuin vajaa puoli tuntia ja on nipat molemmin puolin. Renkaita ei ole tarvinnut irrottaa, tunkkaa vaan sen verran perää ylös että mahtuu paremmin poraamaan. Rasvana käytin itse vedenkestävää, punaista vaseliinia kun sattui prässissä olemaan tuubi kiinni.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #13 : 19.06.2007, 19:35:56 »
Tuli ostettua nuo lyhyet nipat joten olisiko järkevää hommata pidemmät? Niin ja auto on tosiaan vuosimallia -92, mutta akselissa näkyy edelleen jokin tarra joten epäilen että akseli on vaihdettu. Rasva on jotain valkoisessa putkilossa olevaa mobilia, sen tarkemmin en vielä tuota ole tutkinut.

Suosittelen ehdottomasti pidempiä nippoja, tosin niihen joutuu sen kierteen jatkamaan itse, en ole nähnyt sellaisia joissa olisi pitkä kierre. Nipathan ei maksa juuri mitään. Niiden putkien olemassa olo on helppo tarkistaa kun on porannut sen reijän siihen tukivarteen. Sen jälkeen kevyesti poralla kokeilee onko seuraava pinta pehmeää vai kovaa jos kovaa niin sitten putkia ei ole ja nipallakaan ei ole silloin suurta merkitystä.

Rasvalla ei ole suurtakaan merkitystä, kaikki voitelee riittävän hyvin ja sen rasvan tarkoitushan on pitää kosteus loitolla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 820
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #14 : 22.10.2007, 23:28:50 »
Kuvia kaverin 405:n taka-akseliston rasvanipoista.

Muissa netistä löytämissäni kuvissa (mm. tässä ohjeessa) rasvanippa on asennettu suunnilleen keskelle tuota tukivarren n. 125 mm leveää osaa, mutta tässä tapauksessa n. 105 mm:n päähän ulkoreunasta. Onko tuo jo liiankin reunassa? Sen laakereiden välissä olevan muoviholkin (kuvassa osa numero 12, "5132 60, SEALING RING, DIAM 58, L = 75") pituus on Peugeotin varaosaluettelon mukaan 75 mm. Kuinka leveitä nuo laakerit ovat?

Asennuksen lienee suorittanut eräs pienempi korjaamo (ei mitenkään erityisesti Peugeot-autoihin erikoistunut), joten sen onnistumisesta ei välttämättä ole takeita...
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 12:25:29, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info