Kirjoittaja Aihe: 406 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 50354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heimosaari

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #30 : 09.04.2012, 10:20:21 »
Auto: 1997 406 1,8.

Vaimon 406:n nivelen vaihdossa meni pari tuntia, auto ylös, rengas irti, jarrusatula, jarrukehto ja jarrulevy irti. Jousipuristimilla tarvittava määrä jousta suppuun (ei välttämätöntä mutta jää turha punnertaminen pois), vanhan nivelen mutteri irti ja pajavasaralla kopautus nivelen kartion kohtaan tai nivelen irroitustyökalua käyttäen irroitus ja etutolpan nosto alatukivarresta pois. Nivelen suojapelti lähtee irti nätisti terävällä ruuvimeisselillä tai tuurnalla vasaraa apunakäyttäen naputtaen irti, pikkurälläkällä lähtee hiomalla varovasti pieneksi kuluneella katkaisulaikalla lukitukset nivelen juuresta pois. Tuurna nivelen vääntöhahloon ja muutama kunnon lyönti vasaralla että herää irti, sitten isot putkipihdit kiinni ja voimakas rykäisy niin irti on.

Uusi nivel paikalleen kuparitahnan kanssa, kiristys, lukitukset lyödään koloihin tylsää tuurnaa sekä vasaraa käyttäen. Suojapelti paikalleen, lukittuu tylsää tuurnaa ja vasaraa käyttäen nivelen vääntökolihin, itse laiton lisäksi lujaa laakerilukitetta hätävarjalun liioitteluksi (kikkailua). ;) Etutolpan nosto alatulivarteen, mutterin kirisys, sitten vaan loput kikkeet kasaan ja homma oli siinä. :D PS. tarvittaessa irroituksessa voi antaa lämpöä tai hitsata mutterin nivelen päähän sekä käyttää pulttipyssyä  apuna irroituksessa, mutta tällä kertaa onnistui ilmankin vaikka oli tehtaan asentama tuo vanha nivel... :)

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #31 : 09.04.2012, 19:26:17 »
Tuolla erikoistyökalulla nivelen vaihtaa n. puoleen tuntiin. Itse vahvistin sitä hitsaamalla ulkokehään vahvikkeen. Työkalu vaan niveleen kiinni ja mutterilla lukitsee ja sitten pulttikoneella avaa nivelen. Suosittelen, kun tuo ei maksa kuin n.10€.
http://www.ebay.co.uk/itm/SX0271-SEALEY-2-PIECE-PEUGEOT-405-406-407-CITROEN-LOWER-BALL-JOINT-SOCKET-SET-/260950649605?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cc1deeb05
Fixus myi tuollaisen, niin ei tarvinnut tilata. Tuota ei sitten oikeasti ole suunniteltu kestämään pulttikonetta, omaa harkintaa käyttäen...

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #32 : 09.04.2012, 19:49:29 »
Facom,ilta löytyy tuo työkalu mikä varmasti kestää hinta on suolainen 100 euroa :P ehkä, ei kannata ihan harrastusmielessä hankkia.
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/autonkorjaukseen/erikoistyokalut/renaul_-peugeot_-citroen
Tuosta linkistä löytyy mutakin mukavaa. :)
« Viimeksi muokattu: 09.04.2012, 19:55:25 kirjoittanut kilroy »

jaakkohyy

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #33 : 21.07.2012, 22:59:41 »
Noniin. Nyt on itellä pösöstä pyörä auki ja alapallonivel ois tarkotus vaihtaa. Ongelma tuli vaan siinä että vanha ei tahdo lähteä millään pois :D Eli koko pyörän keskiö on nyt ruuvipenkissä, ja hitsailin pallonivelen ja mutterin kiinni. Pulttipyssyllä (1300Nm) ei mitään vaikutusta, pulttipyssy plus putkipihit - Ei mitään vaikutusta. Lämpöä on tullu hitsauksessa, ja CRCtä suihkuteltu... Alkaa loppumaan pikkuhiljaa ideat :D Mitä tolle nyt vielä voisi tehdä?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #34 : 21.07.2012, 23:09:10 »
Jos hitsasit mutterin palloniveleen kiinni ei se varmaan irtoa koskaan, vai mitä oikein hitsasit?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #35 : 21.07.2012, 23:25:56 »
Jos oot hitsannu kunnolla pallon kiinni, niin siitä kiinni ruuvipennkkin, joka on kiinni pöydässä kunnolla. Rautakanki läpi laakerista ja vääntöä. Irtoaa varmasti.

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #36 : 22.07.2012, 14:54:39 »
Ehdotus: Ota se kuulatappi pois ja poraa kupin pohjasta reikä läpi. Sitten CRC:tä reilusti sisään. Ja vielä ennen vääntelyä kuumailmapuhaltimella tms lämpöä runkoon. Sittenkin tiukassa mutta näin lähti omasta se tiukempi alapallo irti.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #37 : 22.07.2012, 18:10:45 »
Tuolla on aika hyvin kerrottu aiheesta: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,17742.0.html

jaakkohyy

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #38 : 15.08.2012, 01:14:13 »
Juu, lähtihän ne irti viimeinkin... Nyt on molemmat alapallonivelet vaihdettu, ja oli muuten törkeen tiukassa molemmat. Vasemmanpuoleinen varsinkin oli ruostunut niin hyvin kiinni, että erikoistyökalun kanssa sai vääntää puolentoistametrisen varren kanssa. Tämä siis parin lämmityksen ja irrotusöljyn suihkuttelun jälkeen.

The Tool Academy briteissä myy settiä jossa on kaksi pösön alapallonivelen irroitusholkkia (405 & 406 pösöön) hintaan http://www.thetoolacademy.com/product_detail.asp?productId=2555 . On muuten kestävä holkki. 35 millinen hylsy joka oli holkin jatkona alko muuttamaan muotoaan ennenkuin aukes.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #39 : 15.08.2012, 07:30:24 »
Pulttikone on kätevä jos ei halua vääntää metrin varsien kanssa. Se kiinni joko hitsattuun mutteriin tai tuohon erikoistyökaluun niin aukeaa ilman sen suurempaa dramatiikkaa.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #40 : 15.08.2012, 07:51:57 »
Noilla halpahallien "pulttikoneilla" ei sitten tee juuri mitään 35mm hylsyn kanssa. Ammattilais pelilläkin on aikamoinen työ sen kanssa. Pitkää vipuvartta vaan peliin niin säästyy turhalta ähräämiseltä ;)

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #41 : 15.08.2012, 08:19:45 »
Joo se on totta, ettei halvalla aukea. Kuitenkin pyssyn "nitkutus" avittaa melkoisesti verrattuna vääntöön. Vasta vaihdoin omaani reilussa puolessa tunnissa renkaan laittoineen alapallon. En ymmärrä miten siinä on "aikamoinen työ" tai sitten vastaantulleet alapallot eivät ole olleet tiukassa.

pepez

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #42 : 09.09.2012, 20:28:21 »
Lauantaina vaihdettiin omaan molemmat puolet. Vasen puoli oli melko lujassa, ensiksi hitsattiin vanha hylsy niveleen ja  lopulta muutamien hajonneiden vääntimien jälkeen 1,5m tanko hylsyyn. Kahdestaan työntämällä aukesi.

Oikea puoli aukesi suoraan 41mm irtohylsystä tekemälläni työkalulla. Mallia siihen sain täältä: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1239&start=0



Koskenkorva

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #43 : 15.01.2014, 17:13:38 »
Auto: 1998 406 GW 3,0 V6 (ES9J4).

Tänään vaihtui omaan 406 Peugeotiin molemmat nivelet.

Vasen puoli otettiin ensin työn alle. Ilman tuota erikoishylsyä ei olisi todennäköisesti irti lähtenyt. Yli puoleenväliin kierteitä äijät kahteen pekkaan väänsi puolenmetrin jatkolla. Alku sysäys annettiin painelaitteilla. Myös se hylsy kannattaa ihan oikeasti kiristää sillä mutterilla kiinni. Muuten ne neljä sakaraa vain muljahtelee paikaltaan.

Apukuskin puoli olikin helppo. Todennäköisesti se oli kertaalleen jo joskus vaihdettu. Se kierähti pulttipyssyllä samantien kokonaan irti. Sisällä olevat rasvat oli myös apukuskin puoleisessa vielä hyvät. Kuskin puoleisen rasvat olivat kuivaa pikeentynyttä tahnaa vain. Keskenään ulkoisestikin nuo erosivat. Kuskinpuoleinen oli myös selkeästi väljempi, jopa vaarallisen väljä.

Kuskinpuoleisen kierteet oli niin ruosteessa, ettei edes harjaaminen ym. pahemmin auttanut, kun uutta paikalleen laitettiin. Hirveän natinan kera meni uusi paikalleen.

Mutta tosiaan.... Ei noita pahemmin kannata lähteä vaihtamaan tai edes vaihdattaa ilman tuota hylsyä. Itse ostin hylsyn, kun arvasin, ettei moista ole tuolla huoltopaikassa. Nyt tosin on. Huoltomies osti hylsyn multa pois. Oli miehellä aiempaa kokemusta noiden nivelten vaihdosta ilman tuota hylsyä. Senpä takia oli vähällä, ettei työtä edes vastaan otettu.

karvamooses

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #44 : 16.01.2014, 17:24:38 »
Jos vaan hitsauskone tallista löytyy niin noissa nivelissä ei saa yhtään sen kauempaa aikaa kulumaan kun muidenkaan merkkien alapallojen kanssa. Ei muuta kun se suojakumi pois, enimmät rasvat pyyhkii ja hitsaa sen nivelen "jäykäksi" runkoonsa, isompi mutteri sitten kiinni samaan pakettiin ja naps pyssyllä pois ja uusi tilalle. Lämpö edesauttaa sitä irtilähtöä tolkuttoman paljon.