Kirjoittaja Aihe: 508 - Valojen toiminta  (Luettu 47537 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #135 : 02.11.2016, 16:18:27 »
Tämä muotivillitys (perä pimeenä, valoa keulassa) tulee menemään ohi...
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #136 : 02.11.2016, 16:23:32 »
Tiedä tuosta, mun henkilökohtainen mielipide on se että ei siellä perässä tarvita yhtään valoa silloin kun päivävalot on oikea valinta valoksi. Virhe on joko auton hämäräkytkimen ohjelmoinnissa tai kuljettajassa jos perävalot ei pala silloin kuin pitäisi. Ensisijaisesti lähden siitä että kuljettaja vastaa valoista ei auto, kyllä se pitäisi tajuta laittaa valot päälle jos on hankaluuksia nähdä edellä olevaa autoa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #137 : 02.11.2016, 16:31:10 »
No melipiteitä toki. Siitä olen samaa mieltä että hämäräkytkimet pitäisi ohjelmoida toimimaan paremmin. Nyt kun laki on vähän puolivillainen tältä osalta, ei siis "valopakkoa", moni viis veisaa mitä siellä autossa takana hämärässä palaa, ehkä vain että edessä väikkyy mitä "hienommat" lediviirut.
No OT:tä, koska kyllähän tämä asia on pösöissä useimmiten kunnossa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #138 : 02.11.2016, 17:14:22 »
On se aika nolon näköistä, kun persus pimeenä kuljetaan. Harmaata ja hämärää riittää välillä ihan päiväsaikaan.

Kaikki kun ei vaan osaa valojen käyttöä...poliisit mm. sanoi, että silloin kun nopeusmittaria ajossa ei nää, ajetaan sisävalot päällä. ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #139 : 02.11.2016, 17:49:23 »
Mulla on nopeusmittari valaistu kirkkaasti silloin kun päivävalot on käytössä eli ei tartte sisävaloja ;) Ei siitä pimeänä (=virrat poikki) juuri mitään näykään. Sitten kun automaatti kytkee ajovalot ja takavalot, himmenee mittaripaneeli.

Tänään Mikkeli-Espoo-välillä pääosa tultiin ajovaloilla, mutta muutaman kilometrin matkalla paistoi aurinko, jolloin siirryttiin päivävaloille. Vaihtokohdan valoisuus on säädettävissä.

Valot ovat olleet auto-asennossa melkein sen 97000 km jonka olen tuolla vehkeellä ajanut.

Perävaloista olen samaa mieltä kuin SamiK ja tuonut asian esiin useasti kuluneiden vuosien aikana. Jos ajaessasi 86 km/h tavoitat edellä 84 km/h ajavaa, varmaan näet edelläajavan minuuttien ajan ennen törmäystä oli perässä valoa tai ei.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2016, 17:53:30 kirjoittanut antsu »

Katto kassinen

  • Vieras
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #140 : 09.01.2017, 10:19:26 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi Active.

Autossa on xenonit, valoasetukset toimii oikein sen jälkeen kun käytin sitä Pörhöllä, mutta mikäs on tuon hehkulankapolttimon (pun. nuoli) virka tuossa sumuvalon vieressä? Se ei toimi missään tilanteessa, polttimet on ehyet (testattu), johdot sinne menee.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #141 : 09.01.2017, 12:52:06 »
Se on halogeenivalollisen mallin päiväajovalo.

Katto kassinen

  • Vieras
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #142 : 09.01.2017, 13:27:36 »
Ok, nuohan voi jollekin jolla on halogeenit, myydä, sopuhintaan ;D Eipä tuo haittaa vaikka nuo toimisi kulmavalojen kanssa. Saakohan niitä softauksella toimimaan?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #143 : 09.01.2017, 14:49:28 »
Omassa autossani ne toimittavat vilkun virkaa ;)

https://youtu.be/iwsM8iU8W68

Katto kassinen

  • Vieras
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #144 : 09.01.2017, 21:14:14 »
Tuo vilkku on minusta hyödyllisempi kuin kulmavalo tuossa muodossa. Miten toteutit tuon kuin myös viivästyksen? Hyvän näköinen ja vilkku näkyy paremmin :)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #145 : 09.01.2017, 23:30:56 »
Tuolla blogissa on kerrottu mitä tuo on syönyt.

Katto kassinen

  • Vieras
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #146 : 10.01.2017, 10:01:37 »
Hyvä blogi ja paljon mielenkiintoista luettavaa :)

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #147 : 10.01.2017, 11:17:02 »
RCZ-artikkelia odotellessa.  ::)

Jonssoni

  • Vieras
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #148 : 10.01.2017, 12:38:42 »
Eli oliko nyt niin, että ohjelmoinnilla saa halogeni-valollisessa palamaan valosalla vain päiväajovalot? Nyt kun ei millään katkasijan asennolla pala sumareitten yläpuolella valo ja auto asennossa syttyy halogenit, eikä valikosta löydy mainintaa päivävaloista. Mitähän luokkaa on Pörhön(Lapin auto) veloitus ohjelmoinnista?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2017, 13:02:31 kirjoittanut Jonssoni »

tmex

  • Vieras
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #149 : 10.01.2017, 13:25:54 »
Tiedä tuosta, mun henkilökohtainen mielipide on se että ei siellä perässä tarvita yhtään valoa silloin kun päivävalot on oikea valinta valoksi. Virhe on joko auton hämäräkytkimen ohjelmoinnissa tai kuljettajassa jos perävalot ei pala silloin kuin pitäisi. Ensisijaisesti lähden siitä että kuljettaja vastaa valoista ei auto, kyllä se pitäisi tajuta laittaa valot päälle jos on hankaluuksia nähdä edellä olevaa autoa.
Vieraampi auto tekee kanssa "källit" Juttelin tuossa tuttavan kanssa että tulit sitten uudella autollasi perä pimeänä punttikselle. Vastaus oli että tuo auto on appiukon, ja hän (kamuni) ajaa sillä tosi vähän. Auto asento ei sitten sytytä valoja, hän kyseli? No, sopivalla hämärällä ei aina, koitin selitää ja vinkata että ne voi kaiketi itsekin kääntää... ilmoitti sitten kertovansa appiukolleen että seurailee miten valot palaa.  Itelle hertz vuokraamon Kialla kävi samalla tavalla, perässä ajava asiakas soitti että tee jotain, valosi on pimeänä.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2017, 13:29:20 kirjoittanut tmex »