Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)  (Luettu 6407 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mokkis

  • Vieras
406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« : 12.07.2011, 22:03:49 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 SV (EW10J4, AL4-automaatti, 273 000 km).

Vaimo lähti tossa kauppaan ja liikkeelle lähdettäessä kuului takaa kolahdus (kuulunut ennenkin, luulisin että kiinni ruostunut käsijarru kun oli satanut ja kuulunut sama ääni ennenkin märkien kelien jälkeen). Lyhyen ajon jälkeen auto kuitenkin lopetti vetämisen tai veti enää nykien eikä vaihtanut vaihteita. Sai auton kuitenkin jo kaupan parkkiin. Peruutettaessa varsinkin nykii, mutta D päällä pitää painaa kunnolla kaasua että lähtee edes liikkumaan ja kun pitäisi vaihtaa vaihdetta niin alkaa vaan kuulua napsumista vaihteistosta. Sinne se piti jättää tien varteen lopulta kun ei tuolla noilla kuvauksilla uskalla antaa ajaa enää metriäkään.

Mitään vikavaloja tai ilmoituksia ei pala eikä ole koskaan palanutkaan. Vaihteisto on tähän saakka aina toiminut normaalisti. 250tkm huolto ollut siis vastikään jolloin myös vaihteistoöljyt vaihdettu.

Kellään mitään tarkempia oletuksia mitä on tapahtunut? Autoa en pääse itse katsomaan pariin viikkoon kun en ole paikalla ja naiset nyt ei aina kaikkea osaa havainnoida.

Vaihteisto on siis AL4 ja kilsoja nyt mittarissa 273tkm.

Hinaukseenhan tuo tuosta lähtee kunhan löytää jostain sopivan korjaamon. Kellään ehdotuksia hyvästä korjaamosta pääkaupunkiseudulla Peugeotin automaattivaihteiston korjaukseen? Kyllähän sen voi tietenkin diagnosoida automaassa, mutta hankalaa tuota on siirrellä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #1 : 13.07.2011, 11:58:43 »
Kenties näillä aiemmilla oireilla on yhteyttä nyt ilmenneeseen vikaan?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1436.msg226229#msg226229
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #2 : 13.07.2011, 15:42:42 »
Oikskos vetolevy murtunut ja sitten pettänyt kokonaan?
Käyttäisin tuolla:
http://www.powermatic.fi/yhteystiedot.html

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #3 : 13.07.2011, 16:54:38 »
Öljyvuoto aiheuttaa vedon heikkenemisen ja lopulta auton pysähtymisen. Miksi öljyt olisivat poistuneet on sitten toinen juttu.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #4 : 13.07.2011, 17:43:16 »
No nyt selvisi lisää tietoa. Vaimo oli ajanut edellisenä päivänä valtavaan vesiesteeseen moottoritiellä. Edellä ajava auto oli vetäny esteessä poikittain. Tällaisia nämä Suomen tiet ovat. Oli ajanut auton pihaan muutaman kilometrin matkan ja seuraavana päivänä startatessa sitten alkoi vika.

Automaa ei suostunut ottamaan autoa vastaan, eikä myöskään Automaatti-Mike. Powermatic sentään suostui, mutta niilläkin vasta parin viikon päästä aikaa. Kiitos vinkistä.

Autoasentaja-appiukko tuota autoa meni nyt katselemaan. Vissiin menny jotain oikariin. Powermaticin mies ei uskonut mekaaniseen vikaan, ainakaan vielä. Nää sähköviat vaan voi olla vielä kalliimpia korjata kuin mekaaniset viat. Jos on sähkövika niin tuo laatikko on kyllä ihan pimeenä koska mitään varotusvaloja ei pala.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #5 : 13.07.2011, 23:22:35 »
Nyt taisi vika selvitä - kuulemma.

Ongelma olikin moottorissa eikä vaihteistossa. Moottori kävi kyllä normaalisti tyhjäkäyntiä, muttei jaksanut kiertää juuri sen enempää. Tämän vuoksi auto kävi myös pätkien eikä jaksanut nostaa kierroksia niin paljoa että vaihteisto olisi vaihtanut pykälää.

Sitä en tiedä, mitä tuo vaimon kuvailema ääni oli, mutta BSI boksin (se musta boksi missä paljon isopäisiä liittimiä) liittimiä heiluttelemalla auto alkoi kuulemma toimia normaalisti hetkellisesti. Ja sitäkään en enää tiedä miten vesi liittyy tähän vikaan mitenkään, koska tuskin vettä on tuonne BSI boksiin asti päässyt ja jos olisi niin autosta olisi kyllä menny sähköt sen siliän tien  :o

Mutta täytyy koputtaa puuta, sillä autoa pitää päästä vielä itse kokeilemaan että tietää sen oikeasti käyttäytyvän kuin ennenkin. Nyt auto on toiminut oikein vain vähän aikaa, kunnes vika palasi takaisin.

CRC on varmaan nopea väliaikainen ratkaisu noiden hapettuneiden liittimien fiksailuun. Noiden liittimien vaihtaminen sen sijaan voi olla aika kallista puuhaa?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #6 : 14.07.2011, 12:20:50 »
Itte oon ruiskinu wd:tä ja 5-56:sta liittimiin, ei ongelmia? Ruskea prf lienee olis hyvä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #7 : 14.07.2011, 18:19:19 »
"Akun alla" olevat liittimet kannattaa tarkistaa. En suihkuttelisi umpimähkään spraytä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

neljanollakuutonen

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #8 : 14.03.2013, 09:02:39 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 (automaatti).

Nyt vaihdelaatikko on alkanut temppuilla, isoin vaihde ei mene päälle kuin joskus harvakseltaan. Maantienopeudessa, joskus alhaisemmassakin, auto nykäisee rajusti, tuntuu kuin pysähtyisi paikalleen ja samaan aikaan kuuluu "pamaus". Tämän jälkeen kojetaulussa alkaa vilkkua S ja lumihiutaleen kuva ja auto muuttuu erittäin jähmeäksi ajaa. Vaihteiston talviasetukset menee yleensä itsestään päälle myös, jos auto seisoo jonkun aikaa tyhjäkäynnillä. Vaihteiston öljyt vaihdettiin viime viikolla, mutta siitä ei ollut apua.

Onko kellään tietoa, mikä voisi olla vikana ja miten se on korjattavissa? AVK:lla purkuloota maksaisi tonnin, ei kannattane noin vanhaan autoon vaihtaa enää.

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #9 : 14.03.2013, 11:21:52 »
Meillä oli sama vika.  Merkkiliike haki vikaa magneettiventtiileistä ja venttiilipöydästä. Ne ovat merkkiliikkeen vianhakulistalla ensimmäisten vaihdettavien osien listalla. Niissä ei vikaa kuitenkaan ollut ja ne vaihdettiin turhaan. Tämän jälkeen liike levitteli käsiään, koska diagnostiikan mukaan kaikki oli kunnossa. Itseoppinut vaihdelaatikkospesialisti löysi kuitenkin vian heti vaihdelaatikon öljypaineanturista. Testeri näytti sen olevan kunnossa mutta kaveri tiesi anturin metkut ja vaihtoi sen. Vika korjaantui sillä. Anturi antaa paineen mittauksesta arvoja, joilla on ylä-ja alarajat. Jos raja ylitetään/alitetaan, antaa systeemi vikakoodin. Tässä tapauksessa vika ilmeni niin, anturi antoi virheellisiä arvoja. Rajojen ylitys/alitus oli niin nopea, että auto meni kyllä vikatilaan, mutta diagnostiikkavehkeet eivät ehtineet rekisteröimään rajan ylitystä jolloin testeri kertoi anturin olevan ehjä. Tässä tapauksessa korjausmiehen kokemus oli parempi kuin kalliit testerit. Merkkiliikkeen käppyröitä tulkittiin kuitenkin Ruotsin Peugeotin tukipalvelua myöten... Anturi maksaa 150,-, venttiilit ja venttiilipöytä liikkeessä 1300,-.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #10 : 14.03.2013, 23:32:54 »
Tässä tapauksessa vika ilmeni niin, anturi antoi virheellisiä arvoja. Rajojen ylitys/alitus oli niin nopea, että auto meni kyllä vikatilaan, mutta diagnostiikkavehkeet eivät ehtineet rekisteröimään rajan ylitystä jolloin testeri kertoi anturin olevan ehjä.

Ihan hyvä 'tarina', ei vain teknisesti pidä paikkaansa. Jos/kun ohjain tekee jotain perustuen mittausarvoon joka on virheellinen, kyseinen virheellinen arvo taatusti tallentuu vikadiagnostiikan mittausarvoksi.

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #11 : 15.03.2013, 00:09:34 »
Miksi sitten testerit näyttivät anturin toimivan mutta anturin vaihto korjasi ongelman? Jos testerin näytteenottotaajuus sattuu juuri "väärään" vaiheeseen virheellisen mittasuureen kanssa, on täysin mahdollista, että testeri ei tätä arvoa rekisteröi. Mitä suurempi näytteenottotaajuus, sitä suurempi mittaustarkkuus. Jos tämä ei ole syy, niin sitten antureiden asetusarvoissa tapahtuu ajan mittaan ryömintää, jolloin raja-arvot eivät enää pidä paikkaansa. Tämä aiheuttaa myös vääriä hälytyksiä ja vikakoodin aktivoitumista.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #12 : 15.03.2013, 10:07:57 »
Benkku on oikeassa, kun vika ilmenee, se rekisteröidään. Tapauksessasi saattoi kuitenkin olla kyse muusta kuin itse paineanturin viasta, kyse saattoi olla jonkin muun, paineanturin arvoja käyttävän toiminnon raja-arvon muuttumisesta siten, että vaihteisto ei toimi oikein ja paineanturin testaus ei löydä mitään vikaa mutta anturin vaihto auttaa asiaan. Myöskin anturin toiminnassa saattaa olla aivan raja-arvojen tuntumassa toimintahäiriö joka näkyisi vasta anturia erikseen testattaessa koko mittausalueen laajuudella.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #13 : 15.03.2013, 10:18:22 »
Tuleeko öljyä ulos kun irroittaa paine-anturin?
Audi A4 Tdi Q

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #14 : 15.03.2013, 11:14:42 »
Siis kyllä väärä mittasuure auton vikamuistiin rekisteröidään ja sehän vikatilan käynnistää. Tarkoitin tässä nyt sitä, että onko asentajan käytössä ollut testeri sellainen, että se kykenee esim. ajon aikana luotettavasti mittaamaan dataa? Meidän tapauksessa asentajalla oli autossa piuhat kiinni ja ajon aikana vika tuli päälle, mutta mittauskäppyrät eivät sisältäneet mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Tuo SEL:in mainitsema anturin raja-arvon toiminnassa oleva toimintahäiriö on nimenomaan tätä mainitsemaani "ryömimistä", eli raja-arvon muuttumista anturin ikääntyessä. Automaatiotekniikassa hyvin tunnettu tarkkaan mittaukseen perustuvan prosessin peikko  ;D
Jokatapauksessa vika korjaantui anturin vaihdolla. En osaa sanoa, tuleeko öljyä ulos?