Kirjoittaja Aihe: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus  (Luettu 6076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

judge

  • Vieras
407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« : 12.08.2011, 17:48:14 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Sport (automaatti).

Yksi ihmetyksen aihe on se, että kun auto on helteellä parkissa auringossa ja sisälämpö nousee sauna-tasolle niin autoa käynnistettäessä ei ilmastoinnin puhallin lähde täysille kierroksille. Käsin kun veivaa nopeutta suuremmalle, niin alkaa autokin jäähtyä. Eli kylmää tulee, mutta kierrokset ei nouse tappiin (ja kun auto tosi kuuma, ei se saa sitä edes jäähtymään ilman manuaalista nopeuden lisäystä).

Eli ei ole ihan "Auto" tuo ilmastointi, sanoisinpa, että "semi-auto".

Tänään oli aamulla ikkunat kosteudesta huurussa, painoin sitä "tuulilasinkuva" -nappia, jotta lähtisi kuivatus käyntiin. Sama homma, ei lähde puhallin täysille, vaan jotain 70% kierroksista päällä. Käsin nopeussäädintä veivaamalla saa kaikki tehot päälle.  Ainakin muissa omistamissani autoissa puhallin lähtee täysille automaagisesti ko. tilanteessa.

Järkeilin, että tuo on joku säätöhomma tai sisätilan lämpötila-anturi ei tajua lämpötilaa oikein.

Vein auton merkkihuoltoon ja diagnoosi oli: "Toimii niinkuin auto asennossa kuuluukin". Ja sanallinen selitys oli, että tässä mallissa ei ole sisäilman lämpötila-anturia, vaan ilmastoinnin jäähdytysjärjestelmä tutkii lämpötiloja ulkoilman ja aurinkosensorin perusteella.

Onko tosiaan noin? Siis automaatti-ilmastoinnilla varustetussa autossa ilmastointi ei seuraa sisäilman lämpötilaa? WTF? Ei tuo meriselitys mene minun kaaliini sitten millään.

Pyysin myös päivittämään kaikki softat, mitä autosta löytyy. Lopputuloksena todettiin, että siellä oli uusin moottorinohjaussofta sisällä. No nyt tulee mieleen, että onko tuolle ilmastoinnille jotain omia softia, eli olisiko pitänyt osata pyytää sille jotain toisenlaista softapäivitystä (ja sähköjousille, automaattilaatikolle jne.).

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #1 : 12.08.2011, 18:03:14 »
Kyllä oikein toimiessaan toimii niinkuin asian järkeilit eli jotain vikaa on, ja todellakin on sisälämpöanturit autossa.  Yksi on ainakin suoraan siinä apparin nokan eessä olevan listan "ritilöinnin" alla.

judge

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #2 : 12.08.2011, 18:28:40 »
Kiitos vahvistuksesta. Hanskalokeron ylälistassa, vasemmassa reunassa on kolme "reikää", jossa kuvittelisin anturin olevan.

On se kumma, että merkkihuollossa saa tällaisia skeidaselityksiä. Pitänee mennä jonnekin asiantuntijalle... (ketä hyvinkäällä?)

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #3 : 12.08.2011, 18:37:58 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort.

Mulla on ihan samoja kokemuksia/havaintoja judgen kanssa tuosta puhaltimen toiminnasta, ettei se oikeesti toimi, kuten esim. on edellisessäkin 406 pösössä tottunu automaatti-ilmastoinnin toimintaan. Ominaisuudeksi sanoisin, vai voisko tuossa olla ne lämpötilan tunnistimet vaihtokunnossa auton sisällä? Toimii juurikin judgen mainitsemalla tavalla.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #4 : 15.08.2011, 11:14:22 »
Kyllä mulla ihan perus-1.8 bensa vm2006 heittää kuumassa kierrokset jokseenkin täysille muutamia sekunteja startin jälkeen. Tuo huurteenpoistonappi saattaa jättää kierrokset jonnekin 80-90% tienoille, en nyt satavarmasti muista. Ei ole toiminnasta ollut valittamista, tosin tilanteesta (ja omasta olosta) riippuen jotain hienosäätöä voisi aina tehdä. Yksi tilanne on jos autossa on 4 henkeä, jolloin puhallinnopeutta tekee aika ajoin mieli lisätä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #5 : 15.08.2011, 15:22:02 »
Oikein toimiva ilmastointi menee esim. tuulilasi nappulaa painamalla 7/8 nopeudelle. Ilmastointi puhaltaa kylmempää kun puhallin ei puhalla täysillä.
Peugeot 3008 hybrid

lauri

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #6 : 02.07.2012, 05:39:54 »
Kävitkö judge vaihdattamassa tuon sisätilan lämpö/kosteusanturin ?Kiinnostaisi tietää hinta suunnilleen kun itsellä samaa vaivaa autossa.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #7 : 02.07.2012, 14:28:02 »
Kiitos vahvistuksesta. Hanskalokeron ylälistassa, vasemmassa reunassa on kolme "reikää", jossa kuvittelisin anturin olevan.

On se kumma, että merkkihuollossa saa tällaisia skeidaselityksiä. Pitänee mennä jonnekin asiantuntijalle... (ketä hyvinkäällä?)

Aurinkotunnistin on nyppylä keskellä kojelautaa, kosteustunnistin on hanskalokeron yläpuolella ja lämpötilantunnistin on katonrajassa valonvieressä.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

lauri

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #8 : 21.07.2012, 15:42:33 »
Itsellä alkaa tuo "automaatti" -ilmastointi pukkaamaan täydellä puhallusvoimakkuudella kylmää kun laskee lämpötilan alle 16 asteeseen. Kuuluuko sen noin toimia, eikö sen pitäisi vaikka 20 asteen asetuksella puhaltaa kylmää melkein täydellä nopeudella kunnes autossa on se n. 20 astetta (siis auton ollessa todella kuuma)? Nyt jos asetus on vaikka 18-21 astetta niin tulee vain jollakin 2/8 nopeudella.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #9 : 21.07.2012, 15:56:10 »
Samanlainen pas*a oli mun 2005 mallisessa 307 SW:ssä kaksialuinen automaatti-ilmastointi. Edellisessä 307 hatchback XSI:ssä oli yksialueinen ja siihen kun liikkeestä ulos ajaessa asetti sopivat lämpötila-asetukset, niin ei niihin seuraavien 4,5 vuoden aikana tarvinnut koskea. Tuossa SW:ssä sen sijaa sai olla kokoajan säätämässä lämpötilaa, kun ei sillä ollut mitään käsitystä siitä millainen pätsi autossa on. Tuo oli jopa manuaali-ilmastointia työläämpi kun sekä vasen että oikea puoli piti säätää erikseen. Merkkiliikkeen mukaan sekin toimi ihan oikein.

Nykyinen 308 SW GT on vähän parempi tuon kaksialueisen ilmastointinsa osalta, mutta edelleen sitäkin saa säädellä, ei kuitenkaan niin paljon kuin tuota 307 SW:n ilmastointia. Sellaista on vaan alkanut tekemään aika usein, että kun lähtee kotoa ja ajaa kylälle 4 km:n matkan ja pysäköi, käy vaikka postissa ja jatkaa matkaa muutaman minuutin sisällä pysähtymisestä, niin alkaa puskea kuumaa sisälle, vaikka autossa olisi kuinka kuuma. Tuo jatkuu vaikka tuntikausia, jos ei pysähdy johonkin vartiksi tai pidemmäksi ajaksi ja vasta sitten jatka matkaa. Tuo vartti nyt tuollainen heitto, voi vaatia pidemmänkin ajan, en nyt ole niin tarkkaan katsonut. Toki kylmää saa sisälle, kun vääntää lämpötilan säätöä tarpeeksi pienelle, mutta ei tuo nyt niin hirveän automaattinen ole tuokaan ja sekoilee.

Jotta pysyttäisiin aiheessa, niin ajelin 2005 vuonna neljä kuukautta 407 SW:llä ja siinä sai myös sitä kaksialueilmastointia säätää ihan kokoajan. Rasittava.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #10 : 21.07.2012, 15:59:43 »
Aurinkotunnistin on nyppylä keskellä kojelautaa, kosteustunnistin on hanskalokeron yläpuolella ja lämpötilantunnistin on katonrajassa valonvieressä.

Kosteustunnistin, millä periaatteella ja parametreillä toimii? Olisiko sittenkin lämpötila-anturi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #11 : 23.07.2012, 12:31:00 »
Sanoin väärin, kosteus ja lämpötila-anturi on samassa hanskalokeron reunassa ja aurinkotunnistin on keskellä kojelautaa, näin ainakin manuaalin mukaan.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

judge

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #12 : 30.07.2012, 18:11:24 »
Lauri, en kysynyt lämpötila-anturin hintaa... vaimon auto, se ei ole vielä valittanut ;)

juie

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #13 : 08.03.2013, 11:49:00 »
Puhaltaako teidän "automaatti" -ilmastointi missään vaiheessa lämmintä niistä suuttimista jotka ovat suoraan matkustajiin päin? Itsellä ei milloinkaan jollen itse säädä manuaalisesti. Kroppa lämpeää paljon nopeammin näillä pakkasilla kun puhaltaa lämmintä suoraan päin eikä tuulilasiin 2 nopeudella.
Ja nyt viikonloppuna jouduin istumaan pelkääjän puolella niin huomasin että sillä puolella on paljon kylmempi istua kuin kuskin paikalla, nyt ymmärrän miksi eukko valittaa aina kylmyyttä. Mistä löytyy kuskin anturi ja mistä pelkääjän?
Tulipa monta kysymystä, huh!

martymcfly

  • Vieras
Vs: 407 - Automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeus
« Vastaus #14 : 08.03.2013, 14:07:47 »
Puhaltaako teidän "automaatti" -ilmastointi missään vaiheessa lämmintä niistä suuttimista jotka ovat suoraan matkustajiin päin? Itsellä ei milloinkaan jollen itse säädä manuaalisesti. Kroppa lämpeää paljon nopeammin näillä pakkasilla kun puhaltaa lämmintä suoraan päin eikä tuulilasiin 2 nopeudella.

Yleisellä tasolla ja autosta riippumatta monesti yleensä suositellaan että talvella keskikonsolin suuttimet laitetaan kiinni jotta kaikki ilma tulee etu ja sivulaseille niiden sulamisen ja aukipysymisen varmistamiseksi. Auton tasaisen lämpötilan kannalta vastaavasti ilma pitäisi ohjata jalkatilan- (lämpö kuitenkin nousee ylöspäin) ja tuulilasin suuttimille. Toki jos suuttimet posottaa kasvoja kohden niin kyllä kai se lämpimämmältä voi tuntua, mutta itse en ole koskaan kokenut tuota tarpeelliseksi. Kesällä tietty ihan eri juttu kun hyppää päivän auringossa olleeseen 50 asteiseen autoon.

Ja nyt viikonloppuna jouduin istumaan pelkääjän puolella niin huomasin että sillä puolella on paljon kylmempi istua kuin kuskin paikalla, nyt ymmärrän miksi eukko valittaa aina kylmyyttä. Mistä löytyy kuskin anturi ja mistä pelkääjän?

Anturista en tiedä mutta kuulostaa näin äkkiseltään että ois lämppärin säätöläpän akseli poikki. Jos näin on niin on yleinen tyyppivika, kts. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31115.0