Kirjoittaja Aihe: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi  (Luettu 3373 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« : 04.09.2011, 20:51:39 »
Auto: 1991 309 1,4 (TU3).

Autossa on alkanut palamaan jäähdytysnesteen vähäisen määrän varoitusvalo, vaikka nestepinta on riittävällä korkeudella. Puhdistelin jo anturin hapettuneita liittimiä, mutta tästä ei ollut apua. Löytyisikö foorumilta tietoa anturin toimitatavasta ja toiminnan testaamisesta? Ilmeisesti anturi toimii on- off kytkinmen tavoin nestepinnan tason mukaan. Haynes korjauskirja löytyy, mutta kytkentäkaavio ei vastaa auton liittimiä. Jäähdytysnesteen anturiin tulee kolme johdinta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #1 : 05.09.2011, 17:56:19 »
En tiedä tarkemmin tuon sielunelämästä mutta vaihtokunnossa se on. Omastani sain joskus toimimaan tuon kun puhalsin paineilmalla kaikista rei´istä ilmaa anturin sisään. Loppuviimein ainoa vaihtoehto oli anturin vaihto. Niitä on sitten kahdella eri liittimellä, joissa on pinnit eripäin, joten hanki oikeanmallinen.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #2 : 05.09.2011, 18:23:18 »
Antureita on useita erilaisia ja niiden toimintaperiaate vaihtelee. Yksi malli toimii siten, että muoviputken sisällä on nestepinnan mukaan liikkuva koho ja kaikissa muissa taitaa olla kaksi nesteessä olevaa johdinta eli mittaus perustuu nesteen johtavuuteen. Putkimaisessa anturissa koho saattaa jumittua paikalleen eli sen voi saada vielä herkisteltyä toimivaksikin, mutta muita tuskin voi korjata (nesteessä olevat johtimet voi yrittää puhdistaa).

309, jäähdyttimet
309, jäähdyttimen anturit

Mikä noista antureista viestiketjun aloittajan autossa on?
« Viimeksi muokattu: 05.09.2011, 18:29:02 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #3 : 06.09.2011, 08:41:57 »
Anturi on pyöreää mallia, osanumero 6 varaosakuvassa. Itsekkin ajattelin, että anturi perustuu nesteen johtavuuteen. Vielä kun löytyisi kytkentäkaavio. Kolme pinniä anturin liittimessä vaikeuttaa testaamista, kun ei tiedä mitä on kunkin johtimen tarkoitus. Varaosakuvassa, oli vielä erillinen ohjausyksikkö veden määrän mittaamiselle. Mistähän sellainen mahtaa löytyä?

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #4 : 14.11.2011, 21:16:27 »
Jäähdytin on alkanut hieman tiputtamaan tasoanturin juuresta. Tasoanturi on seuraavan linkin osanumeron 6 mukainen http://tinyurl.com/d6mscql. Kuuluisiko anturissa olla tiiviste, joka vastaa jäähdyttimen vastinpintaan? Anturissa ja jäähdyttäjässä on kartion muotoiset muoviset tiivistepinnat, muttei tiivistettä. Vaihdoin jäähdyttäjän vuosi sitten, joten tiiviste on voinut jäädä vanhaan jäähdyttäjään.

Jos tuolla ei kuulu olla tiivistettä, löytyykö jotain muoviosille soveltuvaa tiivistemassaa? Kokeilin jo o-rengasta, mutta kaikki o-renkaat olivat liian paksuja. Anturia ei pystynyt enään kääntämään kiinni o-renkaan kanssa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #5 : 15.11.2011, 03:19:21 »
Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus).

Jäähdytysnesteen tason anturiin kuuluu tiiviste. Vaihdoin vähän aikaa sitten omaan 309:ääni toistamiseen jäähdyttimen ja huomasin siirtää tiivisteen vanhasta uuteen siinä vaiheessa, kun anturi tuntui liian löysältä uudessa jäähdyttimessä. Tiiviste asettuu jäähdyttimen aukossa olevaan tiivistepesään niin huomaamattomasti, että se voi helposti unohtua siihen.

Uusista antureista löytämissäni kuvissa tiiviste oli tavallinen pyöreäreunainen o-rengastiiviste, joka tosin saattaa muotoutua käytössä ajan kanssa teräväreunaiseksi tiivistepesän muodosta johtuen. Autoni alkuperäinen tiiviste oli nyt mennyt kulmikkaaksi reunoiltaan. Vuonna 2003 tehdyn aiemman jäähdyttimen vaihdon yhteydessä ottamassani kuvassa sama tiiviste oli vielä selvästi pyöreämpi reunoiltaan (viestissä olevista kuvista se, jossa tiiviste on kiinni anturissa).

Oman autoni tiiviste oli mennyt vähän huonoksi ja ei enää täysin pidä uudelleen asennettuna (ei paljon vuodakaan), joten itsekin pitäisi etsiä jostain uusi tiiviste siihen. Kuten kuvista näkyy, anturissa ja jäähdyttimessä on kartiopinnat, mutta ne eivät ole tiivistepintoja eli tiiviste ei asetu niiden väliin, vaan jäähdyttimen aukossa olevaan tiivistepesään ja anturin jäähdyttimen sisälle menevän osan ympärille. En tullut ottaneeksi tiivisteestä mittoja, mutta jäähdyttimen aukon tiivistepesän halkaisija on 17,55 mm ja aukko, josta anturi menee läpi on halkaisijaltaan 15,20 mm.

Anturin kiinnitysklipsut saattavat mennä rikki, joten sitä käsiteltäessä on oltava varovainen (itseltäni katkesi irrotettaessa yksi, joka on toistaiseksi pysynyt kiinni pikaliimalla). Ainakin tehdaskunnostetut jäähdyttimet on usein maalattu mustalla maalilla, joka hilseilee muovipinnan päältä pois. Samaa maalia on todennäköisesti myös tiivistepesässä, joten se on syytä rapsuttaa pois tiivistystä haittaamasta.

Auton alkuperäisessä anturissa on merkinnät: Valeo, Made in France, 73103502, 12 V ja xx 88 (xx tarkoittaa valmistusviikkoa vuonna 1988). Tätä anturia vastaa varaosanumero 1306 57. Ulkonäöltään vastaavia antureita on useita erilaisia, mutta mahdollisesti niiden toiminnassa/kytkennöissä on eroja, koska varaosaluettelo tuntee kolme eri varaosanumeroa. Varaosaluettelon mukaan autossa käytetty anturi riippuu myös siihen kytkettävän liittimen väristä, joka tässä autossa on punainen. Laitan myöhemmin kuvia ja tietoja muista antureista.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.









TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 15.11.2011, 03:33:10 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #6 : 15.11.2011, 06:52:19 »
Yksi malli toimii siten, että muoviputken sisällä on nestepinnan mukaan liikkuva koho...

Tämä on reed-kytkin eli kohossa on magneetti, joka tietyn korkeuden alarajalla saavutettuaan kytkee reed-kytkimen johtavaan tilaan.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #7 : 15.11.2011, 16:04:01 »
Kiitokset ToniL:lle hyvistä kuvista. Täytyy jatkaa sopivan tiivisteen etsimistä. Ihmeen vähän tuo on vuotanut vaikka tiiviste on puuttunutkin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Jäähdytysnesteen tason anturi
« Vastaus #8 : 20.02.2012, 19:02:55 »
En tullut ottaneeksi tiivisteestä mittoja, mutta jäähdyttimen aukon tiivistepesän halkaisija on 17,55 mm ja aukko, josta anturi menee läpi on halkaisijaltaan 15,20 mm.

Uuden alkuperäisosan 1306 57 o-rengastiivisteen ulkohalkaisija on n. 18,00 mm, sisähalkaisija n. 14,20 mm ja paksuus n. 1,90 mm. Anturin jäähdyttimen sisään menevän osan, jonka ympärille tiiiviste tulee, halkaisija on 14,90 mm.

Tämä eBay:stä ostamani käyttämätön osa olikin itse asiassa kertaalleen varmaan asennusvaiheessa rikottu, koska toinen kiinnityskynsistä oli liimattu. Liimaus ei pitänyt, vaan asennusta yritettäessä kiinnityskynsi katkesi uudelleen liimauskohdasta. Laitoin osan uudelleen liimaukseen epoksiliimalla, jos vaikka kestäisi paremmin. Ongelma on, että osa joustaa/taipuu juuri liimatusta kohdasta, kun sitä kiertää kiinni. Anturia kannattaa yrittää painaa mahdollisimman suurella voimalla samalla, kun sitä kiertää kiinni, jotta kiinnityskynnet pysyisivät urissaan, eivätkä silloin ehkä leviäisi/taipuisi niin paljon. Uudella tiivisteellä ongelma lienee suurempi. Kenties hieman ohuempi tiiviste voisi olla parempi ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2012, 19:11:09 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info