Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus).
Jäähdytysnesteen tason anturiin kuuluu tiiviste. Vaihdoin vähän aikaa sitten omaan 309:ääni toistamiseen jäähdyttimen ja huomasin siirtää tiivisteen vanhasta uuteen siinä vaiheessa, kun anturi tuntui liian löysältä uudessa jäähdyttimessä. Tiiviste asettuu jäähdyttimen aukossa olevaan tiivistepesään niin huomaamattomasti, että se voi helposti unohtua siihen.
Uusista antureista löytämissäni kuvissa tiiviste oli tavallinen pyöreäreunainen o-rengastiiviste, joka tosin saattaa muotoutua käytössä ajan kanssa teräväreunaiseksi tiivistepesän muodosta johtuen. Autoni alkuperäinen tiiviste oli nyt mennyt kulmikkaaksi reunoiltaan. Vuonna 2003 tehdyn aiemman jäähdyttimen vaihdon yhteydessä ottamassani kuvassa sama tiiviste oli vielä selvästi pyöreämpi reunoiltaan (viestissä olevista kuvista se, jossa tiiviste on kiinni anturissa).
Oman autoni tiiviste oli mennyt vähän huonoksi ja ei enää täysin pidä uudelleen asennettuna (ei paljon vuodakaan), joten itsekin pitäisi etsiä jostain uusi tiiviste siihen. Kuten kuvista näkyy, anturissa ja jäähdyttimessä on kartiopinnat, mutta ne eivät ole tiivistepintoja eli tiiviste ei asetu niiden väliin, vaan jäähdyttimen aukossa olevaan tiivistepesään ja anturin jäähdyttimen sisälle menevän osan ympärille. En tullut ottaneeksi tiivisteestä mittoja, mutta jäähdyttimen aukon tiivistepesän halkaisija on 17,55 mm ja aukko, josta anturi menee läpi on halkaisijaltaan 15,20 mm.
Anturin kiinnitysklipsut saattavat mennä rikki, joten sitä käsiteltäessä on oltava varovainen (itseltäni katkesi irrotettaessa yksi, joka on toistaiseksi pysynyt kiinni pikaliimalla). Ainakin tehdaskunnostetut jäähdyttimet on usein maalattu mustalla maalilla, joka hilseilee muovipinnan päältä pois. Samaa maalia on todennäköisesti myös tiivistepesässä, joten se on syytä rapsuttaa pois tiivistystä haittaamasta.
Auton alkuperäisessä anturissa on merkinnät: Valeo, Made in France, 73103502, 12 V ja xx 88 (xx tarkoittaa valmistusviikkoa vuonna 1988). Tätä anturia vastaa varaosanumero 1306 57. Ulkonäöltään vastaavia antureita on useita erilaisia, mutta mahdollisesti niiden toiminnassa/kytkennöissä on eroja, koska varaosaluettelo tuntee kolme eri varaosanumeroa. Varaosaluettelon mukaan autossa käytetty anturi riippuu myös siihen kytkettävän liittimen väristä, joka tässä autossa on punainen. Laitan myöhemmin kuvia ja tietoja muista antureista.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
TEMP_ARKISTOON