Kirjoittaja Aihe: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 6582 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #15 : 03.02.2012, 19:23:16 »
Minkä verran autolla on ajettu? Voi olla, että polttoainepumppu on jo kulunut sen verran, että ei aina toimi. Hiilien kuluessa loppuun ensimmäinen oire on juuri se, että välillä pumppu toimii ja välillä ei - pumpun kopautus tai liikuttaminen saattaa herättää pumpun toimimaan. Kovin vähän ajetussa autossa en ehkä hiilien kulumista epäilisi.

Itse seuraisin tilannetta, ehkä pumppu oli vain jäässä, vaikka sellaisesta en ennen ole kuullutkaan. Varmuuden vuoksi voisit selvittää, mistä sopiva uusi pumppu löytyy ja jos on edullinen, niin ostaa vaikka varalle.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Huikko

  • Vieras
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #16 : 03.02.2012, 19:28:42 »
221800km

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #17 : 03.02.2012, 19:33:33 »
No, sitten voisi kai olla mahdollista, että pumppu olisi pian tiensä päässä, vaikka ovat ne pidempäänkin kestäneet.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #18 : 03.02.2012, 19:35:08 »
Nyt kun se lähtee käyntiin ja käy kunnolla, niin laittaisin varmuuden vuoksi jäänestoainetta tankkiin, jolla eliminoidaan ainakin se mahdollinen jäätyminen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Huikko

  • Vieras
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #19 : 03.02.2012, 19:43:17 »
Huomenna on menossa sinolia tankkiin ja tankki täyteen. Testailen myös tuota pumppua ajelemalla pätkiä ja sammuttelemalla/käynnistelemällä autoa ainakin kolminumeroisen määrän.

En pidä todennäköisenä että ne hiilet menivät huonoon kuntoon juuri nyt kun oli talven kovin pakkanen ja ekaa kertaa tankki lähes tyhjä.
Se pumppu ei ole oireillut mitenkään aikaisemmin ennen tätä. Jos ne hiilet on loppu, niin huomisen intensiivisen testiajon aikana pumpun pitäisi mokata ainakin kerran? Eikös?

Huikko

  • Vieras
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #20 : 03.02.2012, 21:17:00 »
Jos tuota pumppua yrittää vaihtaa niin nostetaanko se vanha vain pois sieltä?
Se huoltoluukku on niin ahdas ettei sen ja kiinnitysrenkaan välistä mahdu mitkään pihdit. Miten se kiinnitysrengas on tarkoitus avata?

Motonet myy pumppua http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-1394 79,90€. Onko tuo sopiva vai eikö sillä tee mitään?

micco

  • Vieras
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #21 : 03.02.2012, 22:06:01 »
Oletko tarkistanut paljonko jännitettä tulee pumpun liittimiin. Kerran oli sama homma yhdessä 205:ssä ja ongelmana oli huono maakontakti. Pumppu sai 11V eikä lähtenyt pyörimään, puhdistin maaliittimen, jännitetaso nousi ja pumppu pyöri.
Nytkin kun olet roplannut johtoja, on saattanut käydä samallalailla... Eli vertaa tulevaa jännitettä akun jännitteeseen, onko lähellä samaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #22 : 03.02.2012, 22:06:19 »
Kuvia muovisesta lukitusrenkaasta 1531 25 (samaa osaa käytetään mm. 306:ssa):

Linkki 1
Linkki 2

Peugeotilla on tarkoitukseen oma erikoistyökalu, mutta renkaan voi saada kierrettyä auki esim. ruuvimeisselin ja vasaran kanssa renkaassa olevaa uloketta vasten varovasti naputtelemalla. Tarvittavan työkalun voi tehdä myös itse esim. taivuttamalla metallista U:n muotoisen avaimen (nelisakarainen toimisi varmaan paremmin). Kuvia Peugeotin työkaluista:

http://www.peugeot-club.com/forum/viewthread.php?tid=91861&page=2

Lukitusrengasta ei saa kiertää liian tiukalle, koska silloin se voi mennä helposti rikki.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Ralle

  • Vieras
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #23 : 03.02.2012, 22:10:12 »

Jos on vähänkin jumissa tuo rengas, niin saattaa ottaa kipeetä tuo rengas näillä pakkasilla.

Huikko

  • Vieras
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #24 : 03.02.2012, 23:16:15 »
Auto on nyt lämpimässä tallissa. Aloitan huomenna kun se on sulanut.

Jännite pumpulle on ok. Kokeilin H2-polttimollakin ja se palaa hienosti. Tuntuu kuin se pumppu olisi ollut jumissa.
Olisin antanut valtakunnan ja puoli prinsessaa jollekin joka olisi heti pyytänyt kopsauttamaan sitä pumppua hiukan. Se olisi ehkä lähtenyt silläkin eikä olisi tarvinnut palella tuntikausia.

Ei tuo oma järkikään toiminut, että sitä olisi voinut kolauttaa vähän. Samalla tavalla on toimimattomat sähkölasit ja startin solenoidi "korjattu" lukemattomia kertoja.

Tuo lukitusrengas onkin tuttu patentti. VW taitaa käyttää muovitankeissaan saman kaltaista rengasta.

Katsotaan mitä huominen koeajo/koekäynnistely tuo tullessaan. Jos pumppu ei kertaakaan pysähdy itsekseen niin se vaihdetaan vasta 230tkm huollon yhteydessä. Sitä ennen on hyvää aikaa tehdä tuo työkalukin.

Suurkiitos kaikille avusta! On tässä ainakin dataa ylhäällä mitä tehdä jos joku törmää vastaavaan ongelmaan.

PS. Mursin pakkasessa pumpulle menevien johtojen eristeet vahingossa. Onko tuo liitin perinteisesti purettavaa mallia, eli siellä on lukituskynsi liitospuolella ja liitin lähtee liitinrungosta vetämällä ulos? Näyttää samanlaiselta kuin esim. kattovalon kytkin jonka saa purettua. Jos sen saisi purettua, niin voisin lämmitellä kutistesukat tuohon päälle murtuneisiin kohtiin.

Huikko

  • Vieras
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #25 : 04.02.2012, 22:11:45 »
Auto kunnossa ja luovutettu velipojalle. Tein tuosta velipojalle käyttöauton. Tuli laiteltua kaikki kuntoon, eikä tullut kalliiksi.
Harva näillä enää ainoana autonaan ajaa, mutta onpahan auto jonka arvo ei laske jos sen pitää kunnossa.