Kirjoittaja Aihe: 309 - Etuiskunvaimentimet  (Luettu 2517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RomePearc

  • Vieras
309 - Etuiskunvaimentimet
« : 10.03.2012, 13:22:39 »
Auto: 1990 309 1,6 GT Injection.

Moi!

Eli iskareita olen vaihtamassa eteen. Kävin hakemassa tarvikeiskarit Motonetistä ja rupesin sovittamaan niitä paikalleen. Vanhoja purkaessa huomasin, että vanhoihin iskareiden joustintukeen on kiinnitetty myös kallistuksenvakaaja, joten tarvikeiskarit eivät sovikaan paikalle. Mistä tietää, missä iskareissa tuo kiinnitys kallistuksenvakaajalle on, kun ei kuviakaan eikä selostusta esim. Motonetissä tai muissakaan varaosakaupoissa ole?

Onko kukaan vaihtanut kyseiseen malliiin ja osaisi hyviä iskareita suht alhaisella budjetilla kertoa? :P

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #1 : 10.03.2012, 15:07:00 »
309, etupään osat

Autossasi on vastaava etupyöräntuenta kuin GTI-malleissa, joten kallistuksenvakaaja kiinnittyy pystytangon välityksellä joustintukeen, jossa pitää olla sitä varten kiinnityskohta, joka perusmallien osista puuttuu. Siispä GTI-malliin sopivat iskunvaimentimet tilaamalla saat autoosi sopivat osat. Motonetinkin luettelossa ko. tuote on, mutta osia ei ole varastossa. Yleisimmiltä tarvikeosavalmistajilta saanee kuitenkin edelleen osia tilaamalla. Peugeotin alkuperäiset iskunvaimentimetkin ovat hyvät valinta, mutta tähän malliin ne ovat poikkeuksellisen kalliita (n. 270 e/kpl tarkemmasta mallista riippuen).

Tarvikeosista hyvä ja laadukas valinta ovat Konin iskunvaimentimet, joita saa edullisesti ulkomailta eBay:n kautta tilaamalla.

STR.T (oranssi, ei säädettävissä, ei purettavissa, kaasuiskunvaimennin): 8750-1016L ja 8750-1016R
Sport (keltainen, säädettävä, purettavissa ja kunnostettavissa, nesteiskunvaimennin): 87-5085LSport ja 87-5085RSport

http://www.ebay.co.uk/sch/cartuningpoint/m.html?_nkw=peugeot+309+koni

Esim. tuolta myyjältä saa STR.T:t yhteishintaan 183,80 e ja Sportit yhteishintaan 281 e sisältäen toimituskulut Suomeen:

http://www.ebay.co.uk/itm/Koni-STR-T-Stosdampfer-Vorne-Peugeot-309-8750-1016L-R-/110825153280
http://www.ebay.co.uk/itm/Koni-Gelb-Stosdampfer-VA-Peugeot-309-87-5085L-RSport-/360239306699

Sportit voivat olla arkiajoon vähän liian jämäkät/epämukavat, mutta nuo "Street-iskarit" lienevät siihenkin käyttöön sopivat (ei omakohtaista kokemusta). Suomestakin Konien hintoja voi kysyä, mutta itse ainakin olen aina joutunut toteamaan, että ulkomailta tilaaminen on tullut selvästi halvemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2012, 20:53:22 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

RomePearc

  • Vieras
Vs: 309 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #2 : 10.03.2012, 16:20:07 »
Kiitoksia selvästä ja nopeasta vastauksesta!


RomePearc

  • Vieras
Vs: 309 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #3 : 18.03.2012, 14:36:19 »
Eli olen noita iskareita eteen nyt alkanut vaihtamaan. Ongelmia ilmeni kuitenkin heti kun aloin irroittaa joustintukea olkatuesta.  Yritin väännellä joustintukea irti mutta eihän se mihinkään liikkunut. Lopulta jouduin vasaroimaan vanhan joustintuen irti.

No, nyt uusia iskareita alle laitettaessa sama ongelma toistuu eli kun yritän laittaa joustintukea sinne olkatuessa olevaan reikään. Reikä on niin tiukka ettei iskaripaketti sinne millään tipu. Kaikki rasvat on laitettu ja hahloa yritetty leventää mutta ei niin ei. En uutta joustintukea viitsisi ruveta vasarallakaan naputtamaan..
 
Pitäisikö jousen sitten puristaa joustintuki  sinne reikään vai millä ihmiset sen sinne on ujuttanut?  Jos joku osaa neuvoa niin ohjeita otetaan mielellään vastaan :D

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 309 - Etuiskunvaimentimet
« Vastaus #4 : 18.03.2012, 16:45:54 »
Ota pultti pois siitä olasta ja lyöt kiilan sinne olan halkioon, jolloin iskarin jalka uppoaa sinne kuin vanhaan naiseen. Sitten vaan kohdistat iskaritolpassa olevan "ohjaimen" sinne halkion kohdalle, jolloin se iskari on oikeassa asennossa siellä paikallaan.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93