Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (diesel)  (Luettu 2961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuoppi

  • Vieras
Auto: 1998 406 GW 2,1 TD (368 000 km).

Moro,

tuollaisen kulkineen kanssa ongelmia. Ensin alkoi ajon aikana k-valo vilkahdella ja samalla kierrokset putosivat ja auto hyytyi. Vika ei ollut kestoltaan kuin silmän räpäys. Noin meni pari viikoa enemmän ja vähemmän nykiessä. Yhtenä aamuna ei auto käynnistynyt ollenkaan. vaihdoin dieselsuodattimen ja putsasin anturit suodatinkotelon läheisyydestä ja pääsin matkaan. Vika oli poissa n. 1000km, kunnes sama alkoi uudestaan. Nyt autoa ei saa käymään enää millään konstilla, mutta huomasin semmoisen asian, että k-valo ei pala kun laittaa virrat päälle. Kun rupesin muisteleen oli sama tilanne edellisellä kerralla.

Otin Lucasin ECUsta liittimen kokonaan irti ja vika pysy samana. Voisiko olla, että ECU ei saa sähköä? Löysin täältä palstalta yhden kirjoituksen missä akun alta oli piuha poikki, mutta sielä ei puhuttu mitään vikavalosta.

Olisiko jollain sähkökuvat kyseiseen moottoriohjaukseen? Pääsisi mittamaan onko liittimissä sähköt oikeissa paikoissa. Omassa Alfamerin oppaassa ei ollut kuin bensa-mallit.

-Tuomas-

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ilmeisesti käynnistinmoottori pyörittää ihan normaalisti?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tuoppi

  • Vieras
Juu, pyörittää kyllä. Kaikki muu näyttäis olevan ok, paitsi k-valo ei pala ja motti ei käynnisty. Mitään muuta sähkövikaa/-puutetta en oo huomannu.

-Tuomas-

tuoppi

  • Vieras
Huomenta,

eikö kellään ole kytkentäkuvaa tuosta diesel koneesta?

-Tuomas-

makinjar406

  • Vieras
Saattaa olla hinkkaantunut johto tai muutama poikki siellä johtonipuissa, jotka lähtee juuri akun alta moninapaliittimiltä.  Pari kohtaa tullut itsellä vastaan vuosien varrella;
1. kohta se johtomutka juuri siinä polttoainesuodatinkotelon edessä (suodattimelta alaspäin kääntyvä) . 
2. kohta johtomutka joka nojaa moottoritilan pohjamuovia vasten.  (johtoja poikki suojaputken "haitaria" vasten hinkattuaan)
Haitariputki pois ja teippiä vex ja nykii johtimia kunnes tulee pää vetävän käteen :)  ja sitten vaan teippiä pois niin paljon että toinen irtopää löytyy ja uutta johtoa pätkä väliin. Ja takas nippuun.

tuoppi

  • Vieras
No niin, nyt on tutkittu ja hutkittu.

Sain auton käymään, mutta löytynyt vika ihmetyttää.

Kun mittaan ilman virtoja niin releen nastassa 14 on 12V, kun väännän virrat päälle niin se tippuu yhteen volttiin. Nasta 14 on siis kelan toinen nasta ja toinen on nasta 7, joka menee ECUun. Kun jännite laskee nastassa 14 niin myös nastat 4,5,6 ja 13 tippuvat samaan 1-volttiin. Tämä ei mene kaaliin, koska releen kärkienpuolelle tuleva jännite nastoissa 8 ja 15 pysyy nätisti 12V:ssa.
Kysäri kuuluu: miten ihmeessä kelan puoleinen jännite vaikuttaa kärkien jänniitteeseen? Mun vaihtoehdot a) mulla on väärät kuvat b) ranskalainen on keksinyt jotain uutta ja ihmeellistä :)

Homman ratkaisin niin että vedin suoran sähkön sulakkeen kautta nastaan 14 ja auto lähti pelaan. Nyt vaan epäilyttää, kun tuo kytkentä pelaa miten satuu. Jos kuvat on väärät niin mulla on kohta akku tyhjä.

Releen "toinen"puoli pelaa ihan ok.

Tässä vielä kuva kaksoisreleestä ja pinnijärjestys on seuraava:

14 jatkuva 12V 15A sulakkeen kautta
8 ja 15 jatkuva 12V pääsulakkeiden kautta ja yhden pienemmän
7 ECUlle (maa?)
4 Pumpulle
5 EGR-venttiili?
6 ECUlle
13 ECUlle