Kirjoittaja Aihe: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)  (Luettu 7345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

raikka50

  • Vieras
406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« : 14.04.2012, 21:04:24 »
Auto: 1999 406 GW 1,8 (8-ventt.)

Just kun sain kytkimen paineasetelmin vaihdettua tuli uusi murhe eli lämmöt nousi ja kurkistus paisunta säiliöön jossa purumaista nestettä piri pinnassa, kone käymään jolloin alkoi imeä vedet pois ja pystyi lisäämään vettä. Hyvin toimi 50 km lämmöt normaalit mutta pihalla oli parin tunnin päästä lätäkkö koneen alla. Korkki taas auki ja kylmänäkin painetta ja pakokaasun hajua syylärissä eli kannen tiivisteen vaihto operaatio alkoi. Samalla ehkä jakohihna, vesipumppu sekä varmuudeksi paisuntasäiliön korkki.

Nyt ongelmaa tuottaa pakosarjan pois otto. Siinä on lämpösuojapelti, jossa näkyvät kuvassa nuo 2 mutteria, jotka nuijin jo hajalle, kun ruostuneet piloille. Pelti edelleen tiukasti paikoillaan, ilmeisesti pakosarjan muttereiden alla, jotka pahassa paikassa, ei saa kuvaa. Oletteko irrottaneet kannen niin, että pakosarja peltineen tulee mukaan?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #1 : 14.04.2012, 21:08:53 »
Pakosarja pelteineen tulee kannen mukana.

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #2 : 15.04.2012, 18:48:43 »
Pakosarjan lämpösuojapeltiä taivutettu niin, että pääsi käsiksi pakoputken ja pakosarjan välisiin kahteen pultiin. 10 mm hylsyräikkämutteriin ja tuuma-avain pulttiin, ettei pyöri. Ei käy 9 mm eikä 10 mm, vaan siitä väliltä tuohon pulttiin. Toistaiseksi työläin homma. Kansipultti sitten naksahti poikki, palkitsevaa. >:(

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #3 : 15.04.2012, 20:26:43 »
En ole koskaan joutunut kannenpulttia kaivamaan lohkosta, mutta vastaisuuden varalle - miten sen nysän saa sieltä irti?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #4 : 17.04.2012, 21:33:36 »
Toi on katkennut niin ylhäältä ettei se irrottamisessa varmaan tarvita muuta kuin pitävät pihdit, jos vaan kansi mahtuu nousemaan siitä yli.

Kannattaa lukea täältä foorumilta XU alumiinimoottorin kannen kiristyksestä juttua, en nimittäin suosittele kiristämään tehtaan ohjeella on niin järjetön tiukkuus että lohkon kierteet on vaarassa.

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #5 : 17.04.2012, 23:28:07 »
Aloin ottamaan pois laturin hihnan joka vaihto kunnossa,siinäkin meni pari tuntia kun kiristys systeemi pyöräkotelon alla ja kiristys kuusiokolo korkannut;leikkureilla hihna poikki ja siirtoleukapihdeillä/crc suihkeella sain ruuvin pois,sitten vuorossa oli kampiakselin hihnapyörän mutterin avaus joka perinteisesti tiukalla:1.paineilma räikällä, ei lähtenyt 2.bilteman 39 euron sähköräikällä, ei lähtenyt 3.startia pyörittämällä räikkä sopivasti tuettuna, ei lähtenyt.4.Kaveri polkee jarrua ,vaihde 4:lle ,toinen vääntää motonetin 60cm vartisella avaimella,onnistui.Sen jälkeen merkkaus hopea tussilla nokka akseliin ja sen hihnapyörään jossa muuten pieni piste merkkinä muutenkin ja kampiakselin hammas rattaaseen jossa ja viiva merkki kuvassa alas päin,tein vielä omia merkkejä hopea tussilla.Kansi vielä paikallaan koska sumutin crc:tä siihen koloseen piri pintaan mihin kannen pultti katkesi,liotkoon siinä ensin,sitten ajattelin ottaa kannen pois ja hitsata jäljellä olevaan pultin nysään mutterin jos ei hyvillä pihdeillä sitä ennen onnistu,homma jatkuu,,,,

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #6 : 17.04.2012, 23:49:23 »
Hyvä että hihnapyörä lähti jarrua polkemalla. Itsellä hihnapyörän pultti oli niin tiukassa, että kytkin vain luisti reilun metrin pituisen vääntimen kanssa. Antautui lopulta vääntimellä, kun vauhtipyörän lukitsi erikoistyökalulla (Franklin TA445). Perushalvalla pulttipyssyllä (~300 Nm) ei luonnollisesti mitään jakoja tuommoisen pultin kanssa.

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #7 : 21.04.2012, 18:18:46 »
Onneksi kannen pultti oli katkennut sen verran ylhäältä että sain hitsattua siihen ensin mutterin mutta eka hitsaus ei pitänyt vaan hitsasin toisella kertaa prikan ensin mutterin alle ja sitten mutterin uudestaan.Annoin punahehkusen pultin jäähtyä yön yli ja aloin varovasti nitkuttaa pulttia pois seuraavana päivänä keskiteholla auki/kiinni lisäten välillä crc:tä ja lähtihän se,vaikka pultti  oli jo irti jengoistaan oli ruosteisessa reijässä vielä niin tiukkaan että joutu pyörittää ja kampeemaan sitä ylös  :) Nyt pääsee jo kasaus hommiin ja mietinkin kannattaisko vielä koneistamolla tarkistaa kannen suoruus vai luotanko itseeni ja pitkään metalliseen suorakulmaan josta katsottiin ettei valo pilkistä läpi mistään kun sen kanteen asettaa eri paikkoihin.Kuvista näkee kuinka kannen tiiviste 3 pytystä mennyt ja kansi puhtain 3 pytyn kohdalta
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012, 18:25:58 kirjoittanut raikka50 »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #8 : 21.04.2012, 19:55:59 »
Suoruuden voi luotettavasti tarkistaa itsekin, joten kantta on turha viedä koneistamolle sitä varten:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57146.msg226385#msg226385
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #9 : 26.04.2012, 16:35:23 »
Mikäköhän on kannen pulttien momentti?

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #10 : 26.04.2012, 22:53:03 »
Käsitänkö oikein kuten kuvassa :1.Momentti avaimella  60nm ja sen jälkeen 2.vielä loppu kiristys 180 astetta ja se on siinä.Voisin tulkita myös näin 1.käännä 60nm ja 2.lisää 180astetta.3.käännä vielä +20nm lisää ja 4. käännä viellä 150 astetta.

netissä vielä toinenkin ohje  http://petrila.net/peugeot/Service/406d8/info/gb/b1bc09k3.htm   että neljässä vaiheessa

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 26.04.2012, 23:14:14 kirjoittanut raikka50 »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #11 : 26.04.2012, 23:58:08 »
Vähän on pienellä nuo symbolit, mutta mielestäni ohje on:
1) kiristä momenttiin 60 Nm
2) löysää auki 180o
3) kiristä momenttiin 20 Nm
4) kiristä lisää 150o

Eihän sitä edes voi kiristää 60 Nm, sitten puoli kierrosta lisää, ja sitten jotenkin 20 Nm:iin, jollei pultti jo korkaa kesken operaation.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2012, 00:01:42 kirjoittanut MJ »

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #12 : 27.04.2012, 12:52:26 »
...Antautui lopulta vääntimellä, kun vauhtipyörän lukitsi erikoistyökalulla (Franklin TA445).

Siltä varalta, että joutuu kantta irrottamaan, niin mistä hommasit tuollaisen työkalun?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83


PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
« Vastaus #14 : 27.04.2012, 17:19:03 »
Ja tästä pari napsua edullisemmin: http://www.ebay.co.uk/itm/Flywheel-Locking-Tool-FITS-PEUGEOT-CITROEN-/360409022947?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item53ea0d41e3. Huomiona, että ainakin XU10J4R:n tapauksessa lukitustyökalun saa paikalleen starttia irrottamatta, kun reunimmaiset hampaat sahaa irti.