Kirjoittaja Aihe: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät  (Luettu 10519 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ruotutorppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« : 16.04.2012, 15:32:33 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 eHDi 2Tronic Allure (käyttöönotto 03/2012).

Ymmärsin - ajoissa - että ruosteeneston kannalta Nizzan bulevardeille kaartaa auto samoilla valmiuksilla vastustaa ruostepeikkoa kuin nämä jotka sompaillaan Helsingin hehkeään suolaloskaan! Käytin auton täydessä ruostesuojauksessa ennen ensimmäistäkään kilometriä kilvissä. Mutta lokareita ei kuulemma ole saatavissa ja suojaamossa kertoivat, että moneen automalliin ne tulee tarjolle vasta vuosien kuluttua. Mutta olisiko niille tarvetta, mitä mieltä olette? Etupyöräkotelossa näyttää olevan jotain merkillistä pahvin oloista ainetta kaiketi ääntä eristämässä mutta näinköhän tuo jaksaa ottaa silmilleen sen kaiken mitä maantie pitkällä siivulla tarjoilee. Nyt suojamassa peittää osin pyöräkaaren (maalattu osa) lokasuojan reunassa mutta aiemmassa autossa siinä oli tuhti muovi. Kiveniskumaali massan päälle, nätisti lokarin reunaan saakka levitettynä? Auto on tumma ruskea ulkoväriltään joten millin heilahdus ei näy. 

Eturoiskeläpät laitatin. Onhan ne ujoudessaan esteettiset mutta näinköhän niillä on merkitystä ainakaan kylkien suojauksessa.

Nizza muuten ei ole paras esimerkki. Katsastusmies kertoi, että Dubaissa autot on huonompikuntoisia kuin Suomessa. Hieno hiekka+reippaasti suolapitoinen ilma hoitaa homman kuin huomaamatta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 674
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #1 : 16.04.2012, 15:52:04 »
Lokasuojat ovat vesieristettyä huopaa. Vaimentaa kivien rapinoita hyvin, mutta jäävät pitkäksi aikaa märäksi ainakin renkaan puolelta. Sisäpuolesta en tiedä pitääkö vesieristys. Laitoin kyselyä lokari firmalle, että tuleeko muovisia sisälokareita. Roiskeläpät kannattaa asentaa eteen ja taakse. Jos takana ei ole roiskeläppiä, niin takapuskurista kivet/hiekka kuluttaa maalipinnan joskus puhki.

Alkuperäisten roiskeläppien kiinnitys kannattaa parantaa kahdella lisä popniitillä.

Peugeot 508 & Peugeot 607

bengali

  • Vieras
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #2 : 19.04.2012, 16:54:50 »
Huomasin, että moottoritilaan oli tullut pyöräkotelosta kuraa, koska moottoritilasta on suora yhteys pyöräkoteloon. Olipa vielä niin pahassa paikassa kuin sulakekotelon kohdalla (kuskin puoli). Sulakekoteloonkin oli mennyt jo hivenen kuraa, mutta kuraa  oli enemmänkin ympärillä konepellin alapuolta myöden. Samoin oli myös repsikan puolella jäähdytinnestesäiliön ja iskarikotelon välissä.

Pellissä konehuonen puolella on pieni rako ja "lokarissa" myös, josta rapa pääsee roiskumaan. "Lokarin" limityksesä on rako pyöräkotelossa.

Samalla kohtaa on moottoritilan puolella pyöräkotelotilaan johtava noin 30 mm kantiinsa oleva kolmion mallinen aukko. Sekin menee pyöräkotelotilaan, mutta "lokari" ei siltä kohtaa vuoda tai ole vuotanut vielä.

Pyysin huoltoa selvittämään, mutta ei ole vielä mitään kuulunut. Toistaiseksi korjasin sen teipillä, joka kyllä pidättelee ainakin raskasta kuraa ulkopuolella. Pölystä ei vielä tietoa.

Autohan on thp 155 sedan.

Onkos muilla samoja havaintoja ?

Tozzi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #3 : 20.07.2012, 23:24:46 »
Alustan suojamuovit ja lokasuojissa olevat huopalokarit yms. olen itse irroittanut ja suorittanut DIY ruosteenestokäsittelyn. Varsinaista alustamassaa ei taida tehtaan jäljilta olla koko alustassa juurikaan, suojaus on pääasiassa alustan suojamuovien varassa ja tietysti pyöräkoteloissa huopalokarien varassa. Taka-akselin takana ei ole muuta suojausta tehtaan jäljiltä kuin "pohjamaali"sinne varsinkin on akuuttia tarvetta ruostesuojalle !! Kohtuullisen nätisti muovit yms. lähtivät alustasta irti (ja sain jopa takaisinkin, yhtään kiinnikettä ei rikkoonunut). Laitoin ensin kotelosuojaa ja sitten päälle alustamassaa, luulen että nyt kestää ruosteettomana pitkään, yli 12 vuotta ?

Talvella kannattaa olla varovainen, etteivät alustan suojamuovit rikkoonnu. Apropoo tuossa asiantuntijan arvio pököttimen alustasta yms. http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-peugeot-508-sw-2011-34127

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #4 : 30.01.2014, 09:14:53 »
Roiskeläpät kannattaa asentaa eteen ja taakse. J

Alkuperäisten roiskeläppien kiinnitys kannattaa parantaa kahdella lisä popniitillä.

Koitin kovasti netistä etsiä, mutta enpä löytänyt asennusohjetta roiskeläpille. Lähinnä kiinnostaa, että tarvitseeko porata reikiä tms, vai onko valmiit paikat roiskeläpille, eli senkun ruuvailee kiinni.

Mietityttää myös, että suojaisikohan varsinkin takaläpät parkkitutkan antureita ja xenonien korkeussäätöpalikkaa(joka käsittääkseni on jossain takana), ettei tulisi koko ajan vikailmoja niistä.
Saab 9-5 TTID Aero -11, C5 HDI240 -10, C6 3.0i V6 -06

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 796
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #5 : 30.01.2014, 09:35:16 »
Tuo huopa on kanssa , noh kirosanat jääkööt sikseen.Citikassani on ulospäin kunnolliselta näyttävät muoviset sisäloksut.Sisäloksujen sisäpuolelle liimattuna on huopaa.   Paikoitellen koria vasten painuu se huopa. Tämä tuli yllätyksenä. Huopa tapaa etupyöräkoteloissa helmakotelon etupäähän, hemmetin hemmetti. Huopa vettyy.Ruostesuojauskäsittelystä huolimattta kummatkin etuhelmakoteloiden etupäät tarvii nyt  hitsata ennen katsastusta.Vettynyt , talevlla hyvin suolattu huopa on pehmittänyt rst aineet ja liuottanut ne pois, sitten se on aina märkänä mädännyttänyt sinkitystä ja nyt etusormen pystyi painamaan kummaltakin puolen etuhelmakoteloiden etupäistä läpi.Auton alusta on muuten MASSAUKSEN ANSIOSTA täysin virheetön (-06, citikka). Arvatkaapa kun uudempaa autoa nyt haen niin miltä tuntuu katsella uusien autojen sisälokasuojien  "täyshuopa" virityksiä? Harmittaa sekin että rst liike ei ole puukolla huomannut vetää ko huovasta palat pois ennen siälokasuojien uudelleen asennusta.Olisivat nyt leikanneet etupyörän muovisten sisälokasuojien sisäpuolen huopaverhousta sen verta että ei olisi kosketusta suoraan etuhelmakotelon etuosaan. Ammattiaisia kun ovat ja takuut ja kaikki työlleen hintakin sellainen että hirvittää, kuitit ja todistukset ko työstä on tallessa.Vien asian tectyl liikkeelle. En minä osannut aavistaakkaan moisesta suunittelu virheestä. Minä tyytyväisenä 8 vuotta nukuin yöni rauhassa ja autoni on varmaan suojattu hyvin.Voi harmin harmi.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2014, 09:46:43, kirjoittanut tmex »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 363
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #6 : 30.01.2014, 09:38:51 »
Service boxista löytyy etuläpille asennusohjeet.
http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=73978912504971975456
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jokerman809

  • Vieras
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #7 : 09.11.2015, 17:16:00 »
Auto: 2012 508 SW 2,2 HDi 204 FAP GT (automaatti, 145 000 km, käyttöönotto 11/2011).

Tälläiset tilasin. Pussin mukana tuli kasa puristimia? ja ruuveja. Mitenköhän asennus oikein onnistuu? Ohjeita ei ollut.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 363
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #8 : 09.11.2015, 17:32:48 »
Oliskohan niillä tarkoitus puristaa nuo läpät kiinni lokasuojien kaariin? Peugeotin alkuperäiset "style" läpät puristetaan helmapokkaukseen kiinni vastaavantyylisillä klipsuilla, nuo tilaamasi läpät ei kuvan perusteella tule helman päälle ollenkaan?
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jokerman809

  • Vieras
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #9 : 11.11.2015, 09:16:59 »
Tilasin sitten alkuperäiset läpät. Jos ensi vuonna korjaisi noi helmat ku maali lohkeilee. Ne varmaan auttaa asiaan tulevaisuudessa. Noi läpät saisi parilla kympillä jos joku haluaa.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 796
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #10 : 11.11.2015, 11:40:15 »
Onko 508 alkup. kuraläpät kovamuovia ja pienet?

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 943
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #11 : 04.01.2016, 15:22:14 »
Kyllä. Muoviset kulmapalat. Suojaavat etupyörän takaa alakulman. Näin siis eturenkailla toteutettu. Ei mitkään perinteiset kumiset roiskeläpät.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (2. paras autoni, oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #12 : 15.05.2016, 23:00:46 »
Onko kenelläkään heittää suositusta jostain hyväksi havaitusta ja vakiomallisia roiskeläppiä paremmin suojaavasta eturoiskeläppämallista? Ostopaikkakin olisi kiva bonus. Sellaisesta joka vielä istuisi (asennusmielessä) hyvin 508:iin? Ebayssäkin on tsiljoona vaihtoehtoa, mutta vain geneerisiä yleiskuvia.

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #13 : 27.06.2016, 10:32:05 »
Auto: 2014 508 1,6 THP.

Omassa autossani on nuo jälleenmyyjän kauppaamat muoviset roiskeläpät. Etuläpät nyt suojaavat vain oikeastaan etulokasuojan reunoja pienuutensa vuoksi. Itse olen askarrellut niihin vakioläppiin lisäläpät Motonetistä löytämästäni roiskeläppä -materiaalista. Kiinnitys pop niiteillä ja lokasuoja reunaan muovisilla puristimilla.

Omassa autossani lähes kaikki alustan suojamuovit ovat rikkoituneet. Takapään muovit ovat kuluneet etureunoistaan puhki ja etuosan suojat ovat hajonneet jostain syystä takaosistaan. Auto ei ole saanut minkäänlaista pohjakosketusta. Vaan etusuojien hajoamisen syyksi olen päätellyt niiden vatkaamisen tuulessa.

Takuu ei näitä muovisuojia kuulemma kata. Joka ei sinällään nykyisen Peugeot takuun tuntien yllättänyt. Ne kun on sinne pohjaan suojaksi laitettu, ja kun eivät kestä siinä tarkoituksessaan edes takuuaikaa, niin omistaja tietty maksaa. Autolla ikää 2 vuotta ja 50tkm. Nuo muovit kustantaisivat itse vaihdettuina n. 650€. Mutta täytynee niitä korjailla ja parannella ihan itse.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Ruostesuojaus, lokarit ja roiskeläpät
« Vastaus #14 : 27.06.2016, 17:31:31 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP 156 (100 000 km).

Laitoin sitten omaanikin ne muoviset helmapään suojaavat etupalikat (roiskeläpän korvikkeet). Eipähän tarvinnut hifistellä, kun pintakukat siivosi helmojen päistä ;D Sinkkiä alle, maalia päälle ja massaa pintaan. Siellä ovat poissa näkyvistä muovikikkareiden alla.

Samaisen havainnon tein kuin edellinen kirjoittajakin noista alustan muoveista. Totta kai aina löytyy joku jolla kaikki on kunnossa vaikka kilometrejä on kauheesti ja paljon, mutta todella rujosti ovat soratiet kohdelleet muoveja. Hiekkapuhallus on kuluttanut altistuspaikoista muovit puhki, ilmeisesti materiaali on aika kovaa ja siksi kuluvaa. Myös helmojen alaosasta takapyörien edestä ovat maalit ja massat kovin kuluneet. Jopa takalokarin etureunasta on alkanut maali kuplimaan. Ilmeisesti pohjan suhteellinen mataluus ja kunnollisten roiskeläppien puute yhdessä tuottavat merkittävää kulumaa. No, massat ja maalit on jo hankittu, täytyy käyttää lämmin kesäaika hyödyksi... Ja myös sattuneesta syystä tiedän, että yksin kuskin puolen alustamuovi ilman takapala maksaa 166€. Ihanan kallista.