Auto: 1995 405 1,6 GL (XU5JP, DAM 6426/13.06.1994).
Jäähdytin alkoi vuotaa, joten tuli ajankohtaiseksi vaihtaa koko laite.
Ostin Motonetistä tarvikevaraosan ja ryhdyin hommiin. Yksi pienen putken liittimistä oli jo ennestään rikki (sitä oli korjattu mahdollisesti Plastic Paddingilla) ja vaihto-operaatiossa vika paheni, kun liitintä väänsi auki. Liitin on osa letkua, joten varaosana olisi kai pitänyt ostaa letku liittimineen. Lähistöllä ei ollut kuitenkaan Peugeot-liikettä, joten yritin korjata entisen liittimen Aralditilla ja tiivisteliimalla (silikonin tyyppistä ainetta, joka kovettuu kumimaiseksi).
Kun aloin panna jäähdytintä paikalleen, huomasin, että se on viisitoista senttiä lyhyempi kuin entinen, eivätkä kiinnikkeet (jäähdyttimen alapinnassa olevat tapit sekä yläpuolelle tulevat "jousiklipit") osu kohdalleen. Jäähdyttimen päässä oleva pystysäiliö on lisäksi muutaman sentin korkeampi kuin alkuperäinen, joten korkeussuunnassa jäähdytin ei mahdu kunnolla paikalleen. Motonetin ilmoituksessa mainitaan kennon leveys 46 cm, joten koska kenno todella on sen kokoinen, jäähdyttimen palauttaminen "vääränä osana" ei tule kysymykseen. Ostin sen, mitä ilmoitettiin. Oma vika, joka tuli maksamaan 129 euroa. Seuraavaksi on ilmeisesti yritettävä ostaa alkuperäinen varaosa, joka maksanee paljon. Samalla on varmaan ostettava edellä mainittu letkukin, jonka viallinen liitin ei vaihtoyrityksessä parantunut vaan huonontui entisestään.
Kiinnostaisi aivan uteliaisuudesta tietää, onko Peugeot 405:n perusmallissa ollut eri kokoisia jäähdyttimiä, vai mistä johtuu, että tarvikevaraosana ostamani jäähdytin on eri kokoinen kuin autossa oleva. Vanhassa jäähdyttimessä on valmistusleima 1995, joten sekään ei ole alkuperäinen. Autolla on tietyistä asioista päätellen ajettu kolari uutena, jonka jälkeen jäähdytin sekä eräitä muita osia on vaihdettu.
Tuli mieleen, olisiko auton vanha jäähdytin (kenno 61 cm) jonkin eri 405-version jäähdytin, joita jostakin syystä on pantu osaan perusmalleista tehtaalla. Jos nämä autot vaikka ovat olleet matkalla Saharaan, jossa tarvitaan enemmän jäähdytystä kuin kylmässä pohjolassa. Niitä on kuitenkin päätynyt myös Suomeen. Tämä on tietysti pelkkää arvailua.