Kirjoittaja Aihe: 405 - Jäähdyttimen vaihto  (Luettu 7597 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
405 - Jäähdyttimen vaihto
« : 05.07.2012, 23:04:41 »
Auto: 1995 405 1,6 GL (XU5JP, DAM 6426/13.06.1994).

Jäähdytin alkoi vuotaa, joten tuli ajankohtaiseksi vaihtaa koko laite.

Ostin Motonetistä tarvikevaraosan ja ryhdyin hommiin. Yksi pienen putken liittimistä oli jo ennestään rikki (sitä oli korjattu mahdollisesti Plastic Paddingilla) ja vaihto-operaatiossa vika paheni, kun liitintä väänsi auki. Liitin on osa letkua, joten varaosana olisi kai pitänyt ostaa letku liittimineen. Lähistöllä ei ollut kuitenkaan Peugeot-liikettä, joten yritin korjata entisen liittimen Aralditilla ja tiivisteliimalla (silikonin tyyppistä ainetta, joka kovettuu kumimaiseksi).

Kun aloin panna jäähdytintä paikalleen, huomasin, että se on viisitoista senttiä lyhyempi kuin entinen, eivätkä kiinnikkeet (jäähdyttimen alapinnassa olevat tapit sekä yläpuolelle tulevat "jousiklipit") osu kohdalleen. Jäähdyttimen päässä oleva pystysäiliö on lisäksi muutaman sentin korkeampi kuin alkuperäinen, joten korkeussuunnassa jäähdytin ei mahdu kunnolla paikalleen. Motonetin ilmoituksessa mainitaan kennon leveys 46 cm, joten koska kenno todella on sen kokoinen, jäähdyttimen palauttaminen "vääränä osana" ei tule kysymykseen. Ostin sen, mitä ilmoitettiin. Oma vika, joka tuli maksamaan 129 euroa. Seuraavaksi on ilmeisesti yritettävä ostaa alkuperäinen varaosa, joka maksanee paljon. Samalla on varmaan ostettava edellä mainittu letkukin, jonka viallinen liitin ei vaihtoyrityksessä parantunut vaan huonontui entisestään. 

Kiinnostaisi aivan uteliaisuudesta tietää, onko Peugeot 405:n perusmallissa ollut eri kokoisia jäähdyttimiä, vai mistä johtuu, että tarvikevaraosana ostamani jäähdytin on eri kokoinen kuin autossa oleva. Vanhassa jäähdyttimessä on valmistusleima 1995, joten sekään ei ole alkuperäinen. Autolla on tietyistä asioista päätellen ajettu kolari uutena, jonka jälkeen jäähdytin sekä eräitä muita osia on vaihdettu.

Tuli mieleen, olisiko auton vanha jäähdytin (kenno 61 cm) jonkin eri 405-version jäähdytin, joita jostakin syystä on pantu osaan perusmalleista tehtaalla. Jos nämä autot vaikka ovat olleet matkalla Saharaan, jossa tarvitaan enemmän jäähdytystä kuin kylmässä pohjolassa. Niitä on kuitenkin päätynyt myös Suomeen. Tämä on tietysti pelkkää arvailua.

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #1 : 06.07.2012, 10:35:20 »
Ainakin oman kokemukseni perusteella voin sanoa että Motonetissä (kuten yleensäkin autotarvikeliikkeissä) ovat hyvin joustavia noiden palautusten suhteen, eli otat mität siitä vanhasta syyläristä ja menet sen ostamasi kanssa sinne tilaamaan uutta, oikeanlainenkin melko varmasti löytyy vaikkei listalla olisikaan. Ihmettelen suuresti jos eivät vaihtaisi, jos tavara vain on edelleen myyntikelpoinen. Samoissakin versioissa on voinut olla hieman erilaisia jäähdyttimiä, esimerkiksi itselläni aiemmin olleeseen 2-litraseen 306 sedaniin oli hieman haasteellista löytää syyläri tarvikkeena. Lopulta oikea löytyi 2-litrasen ZX:n versiona vaikkakaan kirjat eivät sitä 306 kohdalle tunteneet.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #2 : 07.07.2012, 17:22:52 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

405 (1. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä
405 (2. mallisarja), jäähdytysjärjestelmä

Onko autossasi yksipistesuihkutuksella varustettu XU5M-moottori vai monipistesuihkutuksen omaava XU5JP? Jos XU5JP, niin autoosi pitäisi käydä sama jäähdytin (1301 G3/1331 RL) kuin kaverin vastaavaan XU10J2-moottoriseen (huomaa myös uuden jäähdyttimen kanssa tarvittava tulppa, jonka saa vain merkkiliikkeestä tilaamalla):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38521.0
http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_405/Radiator&id=images&lang=2

Motonet ei ilmeisesti listaa kaikkiin malleihin sopivia jäähdyttimiä ja sinänsä luettelon tiedot ovatkin tavallaan puutteelliset (tosin kennon koko on mainittu, joten siihen vertaamalla voinee virheostoksen välttää). Käyttämättömän ja myyntikelpoisen osan voinee palauttaa. Jos ilmoitat autosi VF3-alkuisen valmistenumeron tässä tai yksityisviestillä, voin yrittää varmistaa oikean jäähdyttimen osanumeron. Motonetistakin saanee tarvittaessa tilattua autoosi sopivan tarvikevalmistajan jäähdyttimen (esim. Nissens), vaikka sitä ei listalla olisikaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #3 : 10.07.2012, 09:09:05 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

Onko autossasi yksipistesuihkutuksella varustettu XU5M-moottori vai monipistesuihkutuksen omaava XU5JP? Jos XU5JP, niin autoosi pitäisi käydä sama jäähdytin (1301 G3/1331 RL) kuin kaverin vastaavaan XU10J2-moottoriseen (huomaa myös uuden jäähdyttimen kanssa tarvittava tulppa, jonka saa vain merkkiliikkeestä tilaamalla):

Anteeksi tietämättömyyttä osoittava kysymys, mutta mistä moottorin tyypin saa selville?

Mister-Autossa näyttäisi olevan myytävänä 610 mm. kennolla varustettu jäähdytin, joka lienee oikeaa tyyppiä. Mikähän mahtaa olla laatutaso, kun hintataso on mikä on. Motonetin jäähdytin vaikuttaa laadultaan aika epämääräiseltä, mikä on tietysti ymmärrettävää, koska se lienee huomattavasti halvempi kuin alkuperäinen varaosajäähdytin. Epämääräisyys näkyy mm. muovisten osin valun laadussa ja tarkkuudessa.

http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/bolk-bol-21070061_g470_a999BOL-21070061.html

Jäähdyttäjän matkustajan puolella oleva iso alaletku on hankalassa paikassa. Jos jäähdyttimen liitäntäputki sopii huonosti letkussa olevaan liittimeen, kiinnittäminen on vaikeaa, koska kädet eivät mahdu ahtaaseen koloon (ei kai tarkoitus ole koko auton nokkaa purkaa), eikä liitintä näin ollen pysty vääntämään kovin voimakkaasti.

Auton varusteisiin kuuluvan ohuemman letkun liitin, joka tulee jäähdyttimeen kiinni alas ison letkun lähelle matkustajatilan puolelle jäähdytintä, on rikki. Liitin näyttää olevan kiinteä osa letkua, eli koko letku olisi uusittava. Liitin on sen tyyppinen kulmaliitin, että se särkyy, jos sitä vääntää liian kovaa (koska otetta ei saa muusta kuin siitä kulmaosasta). Putkessa on väliliitin lemmareineen, joka näyttää jälkeen päin asennetulta (en tiedä, onko). Putki näyttää johtavan johonkin hankalaan paikkaan moottorin takana. Onko varaosana tai tarvikeosana myytävä putki sellainen, että siinä on kiinteät liittimet molemmissa päissä (pitäisi ottaa kuvia, niin että tästä selostuksesta kävisi paremmin ilmi, mitä putkia tarkoitan).

405gr

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #4 : 10.07.2012, 09:21:51 »
Toisaalta sama tilata mister-autosta tuo Valeon jäähdytin mätänetin tarvikejäähdyttimen hinnalla. Yli 100€ ostolla postikulut on 0,99 egeä, joten hintaero on vielä pienempi Bölkin ja Valeon välillä.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 09:25:05 kirjoittanut 405gr »

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #5 : 13.07.2012, 19:47:18 »
Jos ilmoitat autosi VF3-alkuisen valmistenumeron tässä tai yksityisviestillä, voin yrittää varmistaa oikean jäähdyttimen osanumeron.

VF34BBFZ271312087


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #6 : 14.07.2012, 01:31:51 »
Autossasi on valmistenumeron perusteella XU5JP-moottori, joten siihen pitäisi siis varaosaluettelon mukaan sopia seuraavat alkuperäiset jäähdyttimet:

405 (2. mallisarja), INJECTION XU7JP AND EXCEPT HOT COUNTRIES OR INJECTION XU5JP AND EXCEPT HOT COUNTRIES

1301 G3, RADIATOR NEW, INJECTION XU5JP AND BVM, + 1355 04 (1) + 6981 N3 (1) - EXCEPT (GE), 217,00 e (uusi)
1331 RL, RP 1331 RR, RADIAT EXCHANGE, INJECTION XU5JP AND BVM AND AGE >= 2, 177,00 e (tehdaskunnostettu)

Tarvittava kumitulppa (löytyy vain merkkiliikkeestä) ja letkunkiristin ylimääräiseen letkuliitäntään:

1355 04, PLUG TOWBALL, DIAM 17X25 LG 33, 9,80 e
6981 N3, HOSE CLIP, DIAM 20 A 35 LARG 9, 3,00 e (kannattaa ostaa muualta)

Kyseessä on siis sama jäähdytin kuin kaverin autossakin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38521.0
http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_405/Radiator&id=images&lang=2

Jos näyttää kuvien perusteellakin vastaavalta kuin autossasi kiinni oleva jäähdytin, niin tarvikeliikkeistä voi tiedustella sen hintaa ja saatavuutta seuraavilla tiedoilla:

Nissens 63528 (610 x 377 x 23 mm)

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Valeo 730575 (610 x 377,5 x 23 mm)

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 14.07.2012, 01:54:12 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #7 : 14.07.2012, 01:36:21 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #8 : 14.07.2012, 01:59:45 »
Auton varusteisiin kuuluvan ohuemman letkun liitin, joka tulee jäähdyttimeen kiinni alas ison letkun lähelle matkustajatilan puolelle jäähdytintä, on rikki. Liitin näyttää olevan kiinteä osa letkua, eli koko letku olisi uusittava. Liitin on sen tyyppinen kulmaliitin, että se särkyy, jos sitä vääntää liian kovaa (koska otetta ei saa muusta kuin siitä kulmaosasta). Putkessa on väliliitin lemmareineen, joka näyttää jälkeen päin asennetulta (en tiedä, onko). Putki näyttää johtavan johonkin hankalaan paikkaan moottorin takana. Onko varaosana tai tarvikeosana myytävä putki sellainen, että siinä on kiinteät liittimet molemmissa päissä (pitäisi ottaa kuvia, niin että tästä selostuksesta kävisi paremmin ilmi, mitä putkia tarkoitan).

Ko. letkua saanee Suomessa ostettua ainoastaan merkkiliikkeestä ja se kulkee jäähdyttimen yläosaa pitkin termostaattikotelolle. Tämä lienee tarkoittamasi osa?

405 (2. mallisarja), INJECTION XU5JP OR INJECTION XU7JP

1341 64, WATER PIPE, 29,60 e:
- INJECTION XU7JP UNTIL DATE 19940701
- INJECTION XU5JP

1341 95, WATER PIPE, 22,40 e:
- INJECTION XU7JP SINCE DATE 19940701 UNTIL RPO No. 07174 (30.06.1996)
- INJECTION XU5JP

Tarjolla on kaksi eri versiota ko. letkusta ja varaosaluettelo ei täysin yksiselitteisesti kerro XU5JP:n tapauksessa, kumpi osa on oikea autoosi (ei edes valmistenumeron perusteella suodatettuna). Mahdollisesti sama valmistuspäivärajaus koskee myös XU5JP:tä XU7JP:n lisäksi, jolloin vanhempi osa 1341 64 saattaisi olla sopiva. Vastuu osan valinnasta kannattaa antaa varaosamyyjälle, jolloin väärän osan voi vaihtaa oikeaan. Autosi DAM-numero on 6426 eli se on valmistettu 13.06.1994.

Kuva osasta 1341 64 (Sasic SWH0388, jota siis saa tarvikkeenakin ainakin ulkomailta, tosin MRA ei toimita Suomeen):

http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdyttimen-letku/sasic-swh0388_g475_a260SWH0388.html

Kuva osasta 1341 95 (Sasic SWH0389, jota siis saa tarvikkeenakin ainakin ulkomailta, tosin MRA ei toimita Suomeen):

http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdyttimen-letku/sasic-swh0389_g475_a260SWH0389.html

Kummassakin letkussa on pikaliitin jäähdyttimen päässä, mutta erona noissa näyttäisi olevan ainakin se, että 1341 64:ssä letkun toisen pään halkaisija on 9 mm, kun se 1341 95:ssä on 10 mm (ainakin Sasicin mukaan).
« Viimeksi muokattu: 14.07.2012, 02:24:22 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #9 : 14.07.2012, 02:23:35 »
Vai tarkoitatkohan alavesiletkun suuntaisesti heti sen alapuolelta moottorin takana sijaitsevaan vesipesään menevää letkua?

405 (2. mallisarja), INJECTION XU5JP OR INJECTION XU7JP

1351 G2, WATER PIPE, 41,00 e:
- INJECTION XU7JP UNTIL DATE 19960630 
- INJECTION XU5JP

Kuva letkusta 1351 G2 (Sasic SWH0470):

http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdyttimen-letku/sasic-swh0470_g475_a260SWH0470.html
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #10 : 17.07.2012, 10:07:32 »
46 cm kennolla varustetun jäähdyttimen palautus onnistui. Sen tilalle tilattiin seuraava tuote:

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307558/1

Mahtaakohan tämä käydä 1,6 litran perus-Peugeotiin.

Tarinan opetus on se, että olisi pitänyt perehtyä asiaan tarkemmin ennen kuin menin lähimpään liikkeeseen (jonka varastossa jäähdytin näkyi olevan) ostamaan tuotetta (tarkoitus oli saada auto liikenteeseen mahdollisimman pian). Jos nyt oltaisiin alkutilanteessa, tilaisin Valeo-jäähdyttimen Mister-Autosta niin kuin täällä on suositeltu.  Se tulisi paketissa 900 metrin päähän matkahuoltoon. Nyt "ostosmatkoista" (kolme käyntiä) kertyy 360 kilometriä, ja aikaakin on kulunut jo yli kaksi viikkoa.

P.S. toivottavasti varaosaletku löytyy saman kaupungin Peugeot-liikkeestä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #11 : 17.07.2012, 13:34:24 »
46 cm kennolla varustetun jäähdyttimen palautus onnistui. Sen tilalle tilattiin seuraava tuote:

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307558/1

Mahtaakohan tämä käydä 1,6 litran perus-Peugeotiin.

Vaikea sanoa, kun Motonetin luettelon tiedot ovat puutteelliset ja osin ristiriitaiset (sama jäähdytin ei voi esim. käydä vuosimalleihin 1988-1997, koska vesiletkujen liitokset ovat erilaiset). Jollei jäähdytin ole kumpikaan noista aiemmassa viestissä mainitsemistani tai toisen merkin vastaava tuote, niin se ei luultavasti autoosi sovi. Selvintä on, että soitat Motonetiin ja varmistat, mikä jäähdytin sieltä nyt on tilattu - he kyllä saavat toimittajalta tarkasti valmistajan nimen ja tuotenumeron, jonka perusteella yhteensopivuus selviää. Motonet pystyy myös tilaamaan sinulle tuon aiemmin mainitun Valeon tai Nissensin tuotteen, vaikka sitä ei luettelossa olisikaan mainittu.

Merkkiliikkeen kautta se tulppa ja letku pitää toki etukäteen tilata, ei niitä varastossa ole liikkeessä, hyvä jos edes Suomessa (todennäköisesti letku menee tehdastilaukseen, joka kestää 2-3 viikkoa).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #12 : 18.07.2012, 10:28:44 »
Tilasin Mister-Autosta edellä mainitun jäähdyttimen (Valeo 730575 (610 x 377,5 x 23 mm). Motonetista muiden kuin heidän luettelossaan mainittujen jäähdyttimien tilaaminen ei onnistunut, joten nyt täytyy miettiä, mitä roinaa ostan 129 euron palautuskuitilla.

Letkun nr. 4 (1341 64) tilasin Peugeot-liikkeestä. Toivottavasti tulee oikea letku. Varaosakuvaston kuva on hiemen epämääräinen. Jäähdyttimen sivusta lähtevät kaksi letkua on kuvassa piirretty suunnilleen yhtä paksuiksi, vaikka todellisuudessa toinen letkuista (ilmeisesti päävesiletku) on paksu (samanlainen kuin jäähdyttimen toisesta päästä lähtevä letku), ja toinen on ohut. Piirtäjät ovat ehkä ottaneet mallia Ikean kasaamisohjeista.

Nyt katsotaan ja odotellaan, mikä tässä asiassa vielä voi mennä pieleen...

(Edellä mainittiin jokin kumitulppa ja letkunkiristin, joiden tarkoitus jäi minulle hieman epäselväksi.)
 

405gr

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #13 : 18.07.2012, 15:12:53 »
Tulee Mister-autosta alle viikossa jos tavaraa on hyllyssä (itsellä kestä viikon vaikka takajarrulevyjä ei ollut hyllyssä). Toivottavasti ajattelit sitä kaukokiidon kuskia tilasit toimituksen työpaikallesi...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Jäähdyttimen vaihto
« Vastaus #14 : 20.07.2012, 15:43:28 »
(Edellä mainittiin jokin kumitulppa ja letkunkiristin, joiden tarkoitus jäi minulle hieman epäselväksi.)

Kuten sanottua, uudessa jäähdyttimessä on todennäköisesti ylimääräinen letkulähtö, joka pitää tulpata ko. kumitulpalla. Ks. aiemmin mainitut kuvatkin...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info