Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta  (Luettu 5077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AMH

  • Vieras
406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« : 07.07.2012, 09:45:46 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toimintatapa


Auto: 2000 406 GW 2,0.

Mikä kumma vaiva pösössä on, kun kesällä automaatti ilmastointi toimii lämpötilojen mukaan. Viime talven taas palelluin hyttiin, kun lämpöä ei riittänyt ja aina joutui säätämään puhallin tehon manuaalisesti.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #1 : 07.07.2012, 10:34:34 »
Ei sitä sen kummemmin mikään vaivaa, noin ne vaan toimii. Kesäisin toimii todellakin ihan kivasti tuo AUTO mutta talvella ei läheskään yhtä hyvin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #2 : 07.07.2012, 10:53:24 »
Puutteellisista mallitiedoista huolimatta totean, että ainakin 406 GW 2,2 Sport vm 2001 autossa ei tarvitse palella talvella. Kesällä voi tulla vilu, jos säätää lämpötilan alle 21 astetta 8). Siis jotain vikaa menopelissäsi ja/tai sen säädöissä on.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #3 : 07.07.2012, 12:01:42 »
Talvella sinäkin todennäköisesti rukkaat manuaalisesti puhallusnopeutta tai sitten ajelet lasit huurussa, koska puhallin ei juurikaan puhaltele ennen kuin moottori on riittävän kuuma.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #4 : 07.07.2012, 13:13:45 »
Talvella moottorin ollessa kylmä ei lämmityslaite luovuta auto-asennossa lämmintä täydellä nopeudella ennenkuin moottorin lämpö nousee käyntilämpötilaan. Logiikka toimii tässä tapauksessa oikein, eli turha puhaltaa haalean kennon kautta ilmaa, joka ei lämmitä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

AMH

  • Vieras
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #5 : 08.07.2012, 06:54:36 »
Automaatti ilmastoinnin vika ei ilmene kesällä, Ongelma on se, että talvella tai syksyisin lämmityspuhallin ei reagoi lämpötilapyyntöihin. Aikaisemmin se toimi niin, että kun oven avasit, niin puhallusteho kasvoi ja lämpöä riitti. Nyt et saa saadettyä lämpötilaa vaikka napista nostat asteita ja lisäät toisesta napista puhaltimen kierroksia. Korostan edelleen,että kesällä ei ole ilmennyt mitään ongelmaa ja  ilmastointi pelaa ihan ok. Liekö kyseessä joku anturivika? Ajelen sen verran pitkiä työmatkoja (100 km) suuntaansa, että moottorin lämpötilastakaan ei liene kysymys, koska lämpötilan hallinta toimi vielä vuosi sitten.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #6 : 08.07.2012, 07:18:17 »
Voi hyvinkin olla anturivika. Tuota on vaikea todentaa muutoin kuin testerillä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #7 : 08.07.2012, 16:10:37 »
Vika on todennäköisesti ilmansäädön läppäservossa. Vikaantuvat takuuvarmasti viimeistään kymmenen vuoden ikäisenä juuri kuvaamallasi tavalla. Tässä Citroen XM:n servon korjausohje, se ei ole kaukana minkään PSA-auton korjausohjeesta antureiden sijaintia myöten:
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?xm/XM_Heater_Flap_Servo.html

Ts. muoviset rattaat ovat kuluneet servon sisällä eikä ne pyöritä läppää enää kunnolla.
Audi A4 Tdi Q

AMH

  • Vieras
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #8 : 05.12.2012, 11:18:01 »
Huolsin kesän aikana paria kohtaa ja tutkin antureita. Nyt tällä viikolla pakkasten alkaessa sama vaiva on taas edessä. "Auto" asennossa puhallin pyörii pienimmällä nopeudella eikä lämpöä tule kabiiniin vaikka moottori on kuuma. Puhallustehoa voi lisätä manuaalisesti, mutta sitten taas suuttimista tuleva lämpötila laskee.

Ulkolämpötilan raja-arvo lienee kutakuinkin miinus kolme astetta, jolloin vielä tarkenee ja "Auto" ohjaus toimii.  Testasin eilen auton käyttäytymistä erilaisissa lämpötiloissa. Aamulla - 22 astetta ja kun koneen saa lämpimäksi, niin automatiikka ei ohjaa ollenkaan. Käsisäädöllä lämmöt täysille ja puhallustehoa manuaalisesti nopeammalle saa lasit osin sulaksi, mutta autossa ei silti vielä tarkene.  Iltapäivällä testi siten, että auto oli tallissa kolme tuntia ja paikat sulivat. Kun moottori lämpisi, niin kaikki toimi ihan OK ja lämpöä riitti.  Illalla, kun auto taas jäähtyi pihalla, niin eipä enää toiminutkaan.

Tänään otin taustapeilin vieressä olevan sisävaloyksikön irti ja irrotin kokonaan virroista sen pikkupuhaltimen, joka sekoittaa anturille ilmaa. Pikkupuhallin pyöri kyllä normaalisti, mutta aloitin testauksen tästä.  Lämmityslaitteen automatiikka ei siitä seonnut, ja puhallusteho kasvoi selvästi moottorin ollessa kuuma. Oireena on silti hidas reagointi ja puhallinnopeuden seilaaminen.  Auto lämpisi myös paremmin, mutta ei tarpeeksi.  Mikä muu anturi ohjaa sisälämpötilaa? Lämpökytkin on ollut kokoajan täysillä.  Testasin myös servomoottoreiden toiminnan ja äänen perusteella ne toimivat, koska lämpötilaa muutettaessa moottoreiden ääni ja läppien liike kuuluu.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 406 - Automaatti-ilmastoinnin toiminta
« Vastaus #9 : 14.12.2012, 15:17:38 »
Joo kyllä munkin sportissa toimii juuri niin, että aamulla kun moottori on kylmä niin eihän se ilmastointi puhalla koska ei ole mitään järkeä puhaltaa kylmää ilmaa. Jos uhkaa mennä ikkunat huuruun niin laittaa vaan huurteeneston päälle siksi aikaa kunnes moottori riittävän lämmin. Sen jälkeen toimii erinomaisesti. Ei ole todellakaan kylmä ja ilmantulo on tasaista. Jos automaatti ilmastointi ei näin toimi siinä on joku vika.
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.