Kirjoittaja Aihe: 607 - Jäähdytysnesteen taso  (Luettu 3823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arskamalaattori

  • Vieras
607 - Jäähdytysnesteen taso
« : 14.11.2012, 17:21:46 »
Auto: 2006 607 2,2 (EW12J4).

Moi. Mitenköhän katsotaan jäähdytysnesteen taso ko.autosta? Avasin säiliön korkin ja rakenne näyttää hieman erikoiselta, mihin kohtaan säiliön sisällä olevaa"suppiloa" nestepinta pitää olla, vai riittääkö että alaosa peittyy? Juuu ja terve vaan kaikille, uusi foorumilainen esittäytyy. ;D

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #1 : 14.11.2012, 17:30:46 »
Kannattaa avata vasemmanpuoleinen peitelevy moottoritilasta. Sen jälkeen näet koko paisuntasäiliön ja min & max merkit.
 
Tervetuloa foorumille. :)
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #2 : 05.09.2017, 12:27:35 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti, 195 000 km).

Tänään tuli aamulla kylmänä käynnistettäessä ilmoitus mittariin, että coolant circuit level too low (tjsp.). Sammutin auton ja kurkistelin paisariin, mutta siellä oli sama määrä nestettä mitä siellä aina on näkynyt. Mutta mutta, oon jo aikasemminkin ihmetelly tuota paisaria, että mistä siinä tietää missä jäähdytinnesteen tason kuuluisi olla? Pönttö on läpinäkymätöntä mustaa muovia eikä siinä ole minkäänlaisia merkintöjä nesteen tasolle. Paisarin sisällä on kyllä joku vaalea muovinen tötterö, kaiketi joku "mittatikku", mutta siitäkään en löytänyt mitään merkkiä mistään. Kaikissa muissa omistamissani autoissa on sentään jonkulainen merkki jossain ollut, että missä tasossa jähytinnesteen kuuluisi killua. Vai pitääkö tässä nestetaso tarkastaa syyläristä tai jotain?

Auto oli kyllä yön mäessä parkissa keula ylöspäin, jolloin nesteen taso on saattanut olla anturiin nähden huonossa asennossa, tai nestetason anturikin voi olla rikki?

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #3 : 05.09.2017, 15:28:19 »
Aiheeseen liittyen:

Jos kyseessä on erillisellä paisuntasäiliöllä varustettu malli niin säiliön sisällä on pinnanmitta "silmä". Tästä silmästä ei saa näkyä alimmainen poikki pienna eikä rako saa olla niin täynnä ettei sitä näy lainkaan. Pinnan tulee siis olla siinä raossa joka korkista katsomalla näkyy, jos pienna näkyy pinta on raon alapuolella.

406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
Jäähdytysnesteet
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #4 : 05.09.2017, 15:33:19 »
Talvisaikaan tapaa tulla startin jälkeen myös noita "coolant...too low"-hälytyksiä, mutta enpä noteeraa enää, kun silmät toisin todistavat ja ilmoitus vaikenee minuuttien sisällä..taitaa se G.Cartierin tunnistin paisarin kyljessä olla vähän väsähtänyt??

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #5 : 05.09.2017, 16:08:35 »
Eli tuo nestepinta kuuluu olla kuvan mukaisessa kohdassa, jos ymmärsin oikein?

Kun tosiaan ohjekirjassa ei ole minkäänlaista mainintaa koko asiasta enkä mistään ole löytänyt esim. kuvaakaan mistä asia ilmenisi.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2017, 16:12:55 kirjoittanut jopeli »

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #6 : 05.09.2017, 16:31:58 »
Omasta 607:sta loppui nestetason herjat, kun irrotti ja anturin ja puhdisti sen. Oli aikamoisen sonnan peitossa, vaikka joskus olin nesteetkin aina vaihdellu siihen.
508sw gt -12. Exät: 407sw 2,2hdi -08. 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #7 : 05.09.2017, 16:44:04 »
Sehän on ihan sama vaikka täyttää paisuntasäiliön täyteen, kyllä sieltä ylimääräinen osaa pois tulla.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #8 : 30.09.2017, 22:31:16 »
Nesteen vajoamiseen olen löytänyt 2.7 hdi koneessa jo kolme syytä. ( 2.2 hdi ja 540 000 km ilman ongelmia.) 160 000 km kohdalla meni vaihtoon termostaatin kotelo. 200 000 km kohdalla vaihdoin lämppärin kennon. 220 000 km kohdalla löysin tällä viikolla syyn nestetason vajoamiseen jälleen kerran. Termostaatti kotelon takapuolelle menevä kumiletku, jossa noin 10 cm pätkä muoviputkea pikaliittimin, oli halki. Ei liity suoranaisesti nestetason tarkastukseen, mutta yleensä nestettä ei tarvitse lisätä. Ainakaan kovin tiheään. Autohan ilmoittaa itse kun pinta liian alhaalla.

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #9 : 02.10.2017, 13:15:25 »
Termostaattikotelo ja siitä lähtevän letkun muoviosa tuntuvat olevan Internettiä selaillessa yleisiä vuotopaikkoja (koska koskee ainakin termarin osalta myös Land Rover, Jaguar, Citroen...). Omassa autossa vuoti lisäksi myös vesipumppu vaikka taisi olla alle 100tkm ajettu hihnan ja pumpun vaihdon jälkeen. Lämppärin kennokin on varoiks jo hyllyssä, mutta sitä en vielä ole joutunut onneksi vaihtamaan.

Webasto on omassa autossa erittäin herkkä nestetason pienellekin vajoamiselle ja sammuttaa itsensä esilämmityksessä saman tien jos vajausta paisuntasäiliössä yli parin desin luokkaa. Termarikotelolta lähtevän letkun muoviosan pieni halkeama syö salakavalasti nestettä pari desiä viikossa eli juuri sen verran, ettei sitä kerry auton alle vaan vuotanut neste haihtuu lämpimän moottorin päältä ja näkyy ehkä valkoisina jääminä letkun ympäristössä. Viileällä ja pimeällä kelillä vuodon huomasi ajon jälkeen hyörynä, joka varsinkin peruutettaessa näkyi hyvin ajovalojen keilassa. Neste tuli paineella ulos pienestä reiästä ja suihkusi moottorin koristesuojan alta jättäen paisuntasäiliön korkin ympäristön ja konepellin reunan kosteaksi aiheuttaen lisää hämmennystä vuotokohteesta.

Nyt viime talvena laitettu letkun väliaikainen paikka vuotaa taas ja pitäis se koko letku vaihtaa kun osakin on hyllyssä. Ei onneksi maksa ulkomailta kuin pari kymppiä + jäähdytysnesteen ja vaivan tietysti. Ajettu nyt 247tkm ja tuo on vuotanut varmaan jo todella pitkän aikaa.

Koskaan ei ole muuten oma auto ilmoittanut nestetason vajausta vaikka ollut joskus varmaan litrakin vajausta systeemissä. Pitäisköhän se anturikin vaihtaa...

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #10 : 02.10.2017, 14:26:11 »
Paljonko se letku oikein kotimaassa maksaa, jos kerran kannattaa ulkomailta tilata?

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #11 : 02.10.2017, 14:55:33 »
Kokemukseni mukaan Suomen hinnat alkuperäisosille on noin kaksinkertaiset verrattuna esim. Saksaan. En ole kyseisen letkun päivän hintaa tarkistanut, mutta yleensä tilaan ainakin arvokkaammat osat Saksasta ja samalla tulee sitten näitä pienempiä osia siinä samalla samoilla rahtikustannuksilla.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #12 : 02.10.2017, 18:15:34 »
Minä korvasin tuon pikaliittimen ihan kumiletkulla ja letkunkiristimellä. Sopiva kumiletku menee pikaliittimen haitan yli ja kiristintä siihen tasaiselle osalle.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Jäähdytysnesteen taso
« Vastaus #13 : 03.10.2017, 20:20:02 »
Meikäläisen autosta alko termarikotelo vuotaan karvan alta 180tkm kohdilla. Termostaatin vaihdossa korjaamo huomasi, että oli oikeen koko kotelo kuulemma halki.

Mutta takaisin itse asiaan. Eli lorottelin "jäähytysnesteen määrä liian alhainen" -ilmotuksen jälkeen paisariin jonku alta puol litraa lantrattua g33 Glysantteenia. Varmaan joku 3-4 desiä lähimpänä totuutta. Sen jälkeen oon kerran tarkastanu tason, eikä ollut siihen mennessä vajonnut pinta yhtään. Nyt en oo tarkastanu muutamaan viikkoon tilannetta, mut ei oo ainakaan ilmotusta kojetaulussa vilkkunu. Kilsoja tullu joku päälle tuhat karkeesti. Oisko jäänyt tuosta termarikotelorempasta valmiiks vajaaks nestemäärä. Samapa tuo kunhan ei ala falskaan kartanolle nestettä mistään.

Webasto ei omassa autossa vielä tähän päivään mennessä oo länmittäny moottoria ku maksimissaan johonki 60 asteen tienoille. Nyt talven tulon edessä oon aatellu alkaa selvitteleen, että mikä siinä mättää. Tuntuu ikään ku vesi ei kiertäis järjestelmässä kunnolla syystä tai toisesta. Jos webasto on ollu päällä ja het kun auton starttaaa ja auton vesipumppu lähtee kierrättään nestettä niin lämpömittari laskee alle mitta-asteikon. Toki moottori lämpenee murto osassa mitä ilman webaston käryttämistä lämpiämisellä kestäisi. Eli ainaki se jonku verran nestettä lämmittää.