Kirjoittaja Aihe: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta  (Luettu 5832 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 882
Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 FAP GT (automaatti, 6000 km).

Onko ihan normaalia momentinmuuntimellisen automaattilaatikon toimintaa, että kylmänä (-5 C) laatikko luistaa enemmän ja kierrokset nousevat reilusti normaalia korkeammalle ennen kuin kaasun painaminen saa aikaan muutosta auton liikkeessä?

Olen muutaman viimepäivän aikana huomannut, että jos vaan on pakkasta 5 astetta tai enemmän ja auto on seissyt päivän pakkasessa, niin liikkeelle lähtiessä laatikko luistaa huomattavan paljon. Tänään huomasin myös kun hitaasti kehä I:llä jonossa rullailin ja vaihden oli kakkosella, aina kun painoi kaasua sen verran, että lähti vetämään ja lukitsi vaihteen nykäisi oikein selkeästi. Lähdöstä vajaan 10 km:n ajon jälkeen alkoivat moottorin lämpömittaritkin jo näyttää jotain lämpöjä ja tuo luistaminen ja nykiminen hävisi ihan kilometrin matkalla. Sen jälkeen vaihdot menivät taas ihan nätisti, eikä kierrokset enää nousseet välittömästi 2500:aan kun kaasua painoi.

Tätä esiiintyy jos vaan jo tuollaiset 5 astetta tai enemmän pakkasta ja autoa ei ole esilämmitetty. Jos on lämpimämpi ja Webasto on pauhannut juuri ennen lähtöä, niin mitään tuollaista en ole havainnut.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 634
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #1 : 16.01.2013, 22:20:12 »
Tutulta kuulostaa, varsinkin jos pääsee alkukiihdytyksessä sutimaan, niin vaihde jurraa päällä. Juuri kylmällä moottorilla lähtiessä ajoon ilmiö korostuu. Aisin-vaihteiston ominaisuus  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #2 : 16.01.2013, 23:01:28 »
Onko ihan normaalia momentinmuuntimellisen automaattilaatikon toimintaa, että kylmänä (-5 C) laatikko luistaa enemmän...

Kyllä on, laatikon ohjaus pyrkii lämmittämään öljyn nopeasti toimintalämpötilaan - näin kaikissa nykyisissä (AL4, AM6 jne.) sähköisesti ohjatuissa automaateissa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 882
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #3 : 16.01.2013, 23:23:41 »
No näin minäkin päättelin, että tuo nimenomaan pyrkii öljyt lämmittämään nopeasti optimaalisempaan lämpötilaan. Ajattelin nyt kuitenkin varmistaa, kun on itsellä tasan ensimmäinen pösö automaattilaatikolla ja muutenkin automaatista kokemusta vain Range Roverissä, jonka laatikkossa en koskaan huomannut moista. No sillä lähdettiin aina liikkeelle lämpimästä tallista, että ehkä siksi. Näiden kahden lisäksi kaikki muut autot onkin olleet manuaalilaatikolla.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 310
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #4 : 23.05.2015, 00:02:43 »
Auto: 2012 508 SW 2,0 HDi 136 Allure (automaatti).

Onko kukaan vielä vaihdattanut automaattilaatikon öljyjä. Olen miettinyt, että öljyjen vaihto 100tkm kohdilla voisi olla ihan järkevää.
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 882
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #5 : 23.05.2015, 20:29:44 »
Vaihdatin GT:n laatikkoon öljyt 76 tkm:n kohdalla. Peugeot tai Maan Auto (lue: Veho) on hinnoitellut tuon öljyn aivan tähtitieteellisillä hinnoilla, niin laitettiin samaan askiin tarkoitettua GM:n öljyä (GM AF40, 1940773). Hyvin toimii. Tuon GM:n öljyn hinta oli vajaa 20 % siitä mitä Peugeot pyytää laatikon öljyistä eli sellaiset n. 70 €/l halvempaa.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 221
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #6 : 24.05.2015, 12:03:32 »
Totalin versio tuosta öljystä on n. 20€/l. Lienee samaa mitä PSA:n omassa purkissa(?)
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 882
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #7 : 26.05.2015, 19:01:43 »
Kate kohdallaan vielä tuossakin kun tuo GM:n hinta on vähemmän per kaksi litraa, mutta ymmärrän ettei menekki tuolle Totalille ole Suomessa välttämättä niin suurta ja välikäsiäkin varmaan enemmän. Silti hinta vielä siedettävä tuohon Peugeotin hinnoitteluun verrattuna.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 882
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #8 : 26.05.2015, 20:25:12 »
Otan takaisin tuon edellisen. GM:n öljylle Opelin marmorilta tuli hintaa 16,39 €/l että ei tuo 20 €/l Totalista mikään paha ole. Voihan ne toki olla ihan samaa öljyä, mistä sitä tietää.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 221
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #9 : 27.05.2015, 19:40:48 »
Ei tolle totalille taida olla edes mitään ohjehintaa, niin harvinainen tuote. 19,90€ sitä muistaakseni myydään...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 310
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #10 : 06.06.2015, 19:20:46 »
Automaattilootan öljyt vaihdettu nyt 80tkm kohdilla Laakkosella. Öljynvaihto tehtiin ulosvaluttamisella ilman huuhtelua. Turbiiniinhan tällöin jäi vanhaa likaantunutta moskaa. Onpahan ainakin yli 50% öljystä nyt uutta. Kiinnostaisi nuo uudet BG-palvelut.
http://www.automerkit.fi/autouutiset/korjaus-huolto/103-tuoteartikkeli/7019-uutta-suomessa-automaattivaihteisto-kuntoon-100-oljynvaihdolla

Ehkä vaihdatan automaattilaatikonöljyt seuraavan kerran tuollaisella menetelmällä...
..paitsi jos kyseinen menetelmä saa risuja.
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 343
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #11 : 06.06.2015, 19:41:56 »
Voi antaa apua jos öljyt ajettu aivan paskaksi. Vaihtamalla öljyt säännöllisesti niin ei tarvitse alkaa kikkailemaan. Uusi sananlasku: Kikkailu käy lankeemuksen edellä..   :)
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 1 x SLi

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 310
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #12 : 16.06.2016, 09:56:48 »
Auto: 2012 508 SW 2,0 HDi (automaatti, 110 000 km).

Onko laatikolta normaalia, että välillä vaihteiston vaihtaessa pienemmälle, esim: 5 -> 4 ja 3 -> 2 vaihtaessa, tuntuu pieni nykähdys. Olisikohan öljyjen vaihto ajankohtainen?
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 674
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #13 : 16.06.2016, 10:04:32 »
Kannattaa vaihdattaa. Suositus on 80tkm välein vaihtaa lootaan öljyt. Samalla voisi katsoa löytyykö uutta päivitystä.
Peugeot 508 & Peugeot 607

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 310
Vs: 508 - Momentinmuuntimellisen automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #14 : 16.06.2016, 11:06:20 »
Laakkosen mukaan kyseinen laatikko ei ole aiheuttanut ongelmia, eikä niiden ohjelmistoja ole päivitelty. Pienet nykäykset pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa ovat kuulemma ominaisuus.

Automaattivaihteistojen öljyjen vaihto BG-huuhtelumenetelmällä antaa niin oudon kuvan, etten uskalla sitä kokeilla. Osa palveluntarjoajista sanoo, että "tuo vain ni vaihdetaan" ja osa sanoo, ettei kyseistä menetelmää pysty tekemään kyseiseen lootaan.

Tämän takia päädyn vaihtamaan öljyt perinteisellä huuhteluvaihdolla.
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06