Kirjoittaja Aihe: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)  (Luettu 5375 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)
« Vastaus #15 : 12.08.2014, 17:13:20 »
Tuolla ensimmäisen viestisi listassa ei ole kuitenkaan vikakoodia viallisesta map-anturista? Mittauksessa kuitenkin käsittääkseni pitäisi mitata jännitettä eikä resistanssia.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Backbone

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)
« Vastaus #16 : 12.08.2014, 19:13:12 »
Resistanssin mittaamisella halusin varmistaa, että virtaa varmasti kulkee MAP-anturin pinneissä. Eli jos lukemaa ei tule lainkaan, silloin virta ei kulje ja anturin sisällä on jotain hajalla. Nyt kun virtaa kuitenkin kulkee ja vaikka resistansseissa on eroja vaikuttaa siltä, että mikään ei ole rikki. Se kuitenkin mietityttää, että vaikka anturin irroitti tai antoi sen olla paikallaan, testerin lukema imusarjan paineesta ei muuttunut kuin 1,0-1,2bar välillä. Ja koska kyseessä on absoluuttinen paine, niin konetta kierrättäessä ahtopainetta tuli vain 0,2bar. Näin minä ainakin asian käsittäisin.

MAF-anturista yritin tehdä samoja resistanssimittauksia, mutta se osoittautui hieman hankalaksi. Joskus lukemia resistanssista tuli kun taas joskus ei. Kun en tiedä, miten virran kuuluisi kulkea ilmamassamittarissa joten en myöskään voi olla varma, onko se rikki.

Heitän hieman hölmön kysymyksen ilmoille, mutta asia ei ole minulle päivän selvä. Oletataan että ilmamassamittari on rikki ja vaihdan uuden kun edellä mainitut vikakoodit ovat yhtä tallella, alkaako auto toimia normaalisti vai pitääkö vikakoodit ensin nollata, että ehjä osa rupeaa pelittämään? Mikäli näin on, pitäisi kokeilla sovittaa uudelleen ehjää ilmamassamittaria sillä viimeksi autossa oli vikakoodit tallella kun sovitin purkaamon osaa. En kyllä toisaalta ole varma onko ilmamassamittari kuitenkaan rikki, sillä kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Eihän se sitä tarkoita kuitenkaan että olisi...

Jos ilmamassamittari on hajalla, pitäisikö auton käytöksessä olla muutos kun ilmamassamittarin kytkee pois vai pysyykö auton käyttäytyminen samanlaisena? Tämä tuli vielä mieleen.

Backbone

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)
« Vastaus #17 : 13.08.2014, 00:07:19 »
Syy on selvinnyt. Turbolta tulevan metalliputken ja välijäähdyttimen välissä ollut letku on räjähtänyt auki. Reikä oli sopivasti maata vasten, eli oli täysin sattumaa että huomasin sen. Selittää hyvin miksi tehot ovat kadonneet mitään varoittamatta aivan yhtäkkiä. Ohessa kuva letkusta.

http://s27.postimg.org/tz8wspm5v/Valokuva0678.jpg

Mitään erityisiä ääniä ei putki päästellyt, vaikka moottoria kierrättelikin moottoritilasta käsin. Korjaus ei tällä kertaa tule olemaan suuri ongelma. Tosin, putkeen oli päässyt huomattava määrä öljyä. Öljyä oli myös välijäähdyttimessä. Se selittää, minne sitä moottoriöjyä on vuoden aikana päässyt katoamaan. Onko kenelläkään ideaa, mistä mahtaa öljy päästä vuotamaan turbolta tuleville putkille ja letkuille? Märkää vaikutti olevan ahtimen luona, eli onko siellä jotain erityisen vikaherkkiä öljykanavia tai niiden tiivisteitä?
« Viimeksi muokattu: 13.08.2014, 00:12:59 kirjoittanut Backbone »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)
« Vastaus #18 : 13.08.2014, 06:29:22 »
Onko sitä öljyä vain ahtimen jälkeen vai myös ennen? Normaalisti öljyä tulee huohottimesta, siis vaikka auto olisi ehjäkin. Ahdin on yleensä sitten rikki jos sitä kautta tulee öljyä imukanavaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rantpe

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)
« Vastaus #19 : 13.08.2014, 07:32:01 »
Moi.Minulla on käynyt myös samoin sama letku halkesi ajossa ja tehot hävisi ja kulki tuskin 100km/h kovempaa ,purkaamolta letku 10euroa. Ja mietin oletteko laittaneet silikoni letkua ? Kun molemmat päät on eri kokoiset ? Mistä hankitte jos laitoitte? Ja yleensä oletteko laittaneet vesiletkuja silikonista ?

Backbone

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)
« Vastaus #20 : 13.08.2014, 11:52:52 »
Öljyä ei imukanavissa ennen ahdinta ole. Näyttää siltä, että öljyä on lähinnä heti ahtimen jälkeen. Öljy sitten jää lillumaan kaikista alimpiin putkiin ja sotkee hiljalleen välijäähdytintä sekä loput imukanavasta. Ulkomaalaisilta foorumeilta kun lueskelin, niin joidenkin mukaan se on ihan normaalia, että sinne kertyy öljyä. Sitä öljyä kuitenkin oli kuvan putkessa noin 0,5 - 1 desiä.

Letkua en ole vielä hankkinut, mutta toivotaan että löytyy lähimmästä varaosaliikkeestä. En tiedä, rantpe, mietä hyötyä saisi vaihtamalla perus vesiletkun silikoniletkuun, joten en ole oikeastaan ajatellut asiaa.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2014, 11:58:34 kirjoittanut Backbone »

henri1982

  • Vieras
Vs: 406 - Savutus ja tehottomuus (HDi)
« Vastaus #21 : 15.03.2017, 08:12:40 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi.

Onko kenellekkään tullu vastaan että yht äkkiä ajossa katoaa tehot totaalisesti ja kiertää vain 2000 rpm, myös raaka musta savu seuraa autoa. Jonkun matkaa kun ajaa niin tehot palaavat takaisin.

Nyt on käyny 2 kertaa näin. ensimmäisen kerran jälkeen vaihdoin egr:n ja turbon magneetti venttiilit päikseen. Moottorin vika valo ei pala. Seuraavaksi tarvii lukea vikakoodit ja kokeilla toista ilmamäärä mittaria. Tehot ovat siis todella hukassa vian ollessa päällä, pienikin ylämäki ja joutuu 1 vaihteen laittaan päälle ja 3 vaihdetta suurempaa ei tasasella tarvi harkittakkaan.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2017, 08:50:25 kirjoittanut henri1982 »