Resistanssin mittaamisella halusin varmistaa, että virtaa varmasti kulkee MAP-anturin pinneissä. Eli jos lukemaa ei tule lainkaan, silloin virta ei kulje ja anturin sisällä on jotain hajalla. Nyt kun virtaa kuitenkin kulkee ja vaikka resistansseissa on eroja vaikuttaa siltä, että mikään ei ole rikki. Se kuitenkin mietityttää, että vaikka anturin irroitti tai antoi sen olla paikallaan, testerin lukema imusarjan paineesta ei muuttunut kuin 1,0-1,2bar välillä. Ja koska kyseessä on absoluuttinen paine, niin konetta kierrättäessä ahtopainetta tuli vain 0,2bar. Näin minä ainakin asian käsittäisin.
MAF-anturista yritin tehdä samoja resistanssimittauksia, mutta se osoittautui hieman hankalaksi. Joskus lukemia resistanssista tuli kun taas joskus ei. Kun en tiedä, miten virran kuuluisi kulkea ilmamassamittarissa joten en myöskään voi olla varma, onko se rikki.
Heitän hieman hölmön kysymyksen ilmoille, mutta asia ei ole minulle päivän selvä. Oletataan että ilmamassamittari on rikki ja vaihdan uuden kun edellä mainitut vikakoodit ovat yhtä tallella, alkaako auto toimia normaalisti vai pitääkö vikakoodit ensin nollata, että ehjä osa rupeaa pelittämään? Mikäli näin on, pitäisi kokeilla sovittaa uudelleen ehjää ilmamassamittaria sillä viimeksi autossa oli vikakoodit tallella kun sovitin purkaamon osaa. En kyllä toisaalta ole varma onko ilmamassamittari kuitenkaan rikki, sillä kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Eihän se sitä tarkoita kuitenkaan että olisi...
Jos ilmamassamittari on hajalla, pitäisikö auton käytöksessä olla muutos kun ilmamassamittarin kytkee pois vai pysyykö auton käyttäytyminen samanlaisena? Tämä tuli vielä mieleen.