Luin huvittuneena kirjoitustani viime talvelta koskien edellistä 5008:iani:
...Koska Peugeotin alustahan kolisee pokittaissaumoissa vähän muutenkin, niin nyt tilanne on se, että olen enemmän tai vähemmän kurkkuani myöten täynnä kaikenlaisia kolinoita, kuten myös merkkihuoltojen tupellusta, joista syistä olen kääntäny katseeni seuraavana auton osalta mihin tahansa muuhun merkkiin jossa ko. asiat olisivat edes hieman paremmin. Sen verran realisti kuitenkin olen, että en oleta huollon toimivan hyvin millään merkillä. Sen sijaan tiedän varmasti, että kaikki autot eivät kolise. Eivät edes pakkasella.
Huvittuneena siksi, että merkkihän ei kuitenkaan vaihtunut, eikä edes malli, ja vähemmän huvittuneena siksi, että sitä myöden kolinatkin jatkuvat. Helmikuussa käytettynä ostettu ja tuolloin 123tkm ajettu 5008 HDI 163 Sport A alkoi kolista oikealta edestä sen jälkeen kun auto oli ollut viime viikolla vaimon käytössä kolme päivää. Mitään kuulemma ei ollut tapahtunut
, joten kolina on ilmestynyt kuin tyhjästä. Right...
Mäkelän Kone kävi etupään eilen läpi, ja alapallo on, koiranaluu ok, jarrusatulat tai muut kilkkeet eivät ole löysällä, joten iskaria tai sen yläpäätä epäillään. Kolina kuuluu kojelaudan oikean etukulman sisältä, joka mielestäni kallistaa vaakakuppia juurikin tuonne iskareiden yläpäähän, koska yläpään kiinnitys on tuulilasin ja konepellin muotoilusta johtuen käytännössä kojelaudan alla, eikä siten helpohkosti esillä ja näkyvillä moottoritilassa kuten monissa muissa autoissa. Kolina ei myöskään ole yksittäinen kolahdus tai napsahdus (kuten väljästä koiranluusta lähtevä ääni), vaan hiljaisissa nopeuksissa ja monttujen tms. yli ajaessa hyvin kuuluva 2-4 kolahduksen sarja, joka kuulostaa aivan siltä kuin jokin ikäänkuin heiluisi tai olisi puoliksi irti jossain.
Koska autossa on jo 130tkm mittarissa, ja koska etupää on edelliseen 5008:n verrattuna mielestäni hieman löysä (voi olla myös omaa kuvitteluani), pyysin ja sain tarjouksen molempien etuiskareiden vaihdosta. Iskareiden hinnaksi tulisi yhteensä n 230€ ja töiden hinnaksi n. 220€, joten tsekkaan nyt ensin Interwebin ihmeellisen maailman ja katson mistä voisi ostaa laadukkaat iskarit sopuhintaan. Palaan taas asiaan jahka kilkkeet on vaihdettu, ja toivon että voin tuolloin raportoida kolinattomasta 5008:n etupäästä...