Kirjoittaja Aihe: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)  (Luettu 6580 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« : 22.02.2014, 22:36:56 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 220 000 km).

Parina viime päivänä olen huomannut normaalipyörittelyssä epäpuhdasta vetoa, niin pintakaasulla kuin rauhallisesti tai vähän kovempaakin vedättäessä. Pinta-/tasakaasulla sen huomaa pienenä vaihteluna vedossa. Vaihtelu ei ole terävää, eli kaikkia sylintereitä koskevasta katkomisesta ei varmaankaan ole kyse. Kiihdytettäessä kaasua painaessa veto on tasaista, mutta hieman epätavallisen ponnettoman tuntuista ja vaatii normaalia reilumpaa kaasun painamista. Tyhjäkäynti vaikuttaa normaalilta ja käynnistyminen samoin.

Muistaako joku havainneensa vastaavaa ja mistä mahtoi olla kyse? Kelit pyörii nyt nollan molemmin puolin.

Katson/vaihdan varmaan ensin tulpat (nykyiset muistaakseni Eyquem, ajettu 40tkm). Muita itselle mieleen tulevia vaihtokohteita ovat puolakansi, kaasuläppäkotelo (hankittu ja edelleen vaihtamatta) tai joku seoksen säätöön vaikuttava anturi. Bensan seassa oleva vesikin on kai mahdollista, tosin kerran on oireilun aikana tankattu puolisen tankillista. Entä kaasupolkimen asentotunnistin?

Näkisköhän auton omalla diagnostiikkaohjelmalla jotain hyödyllistä?

Aiemmin talvella kovilla pakkasilla teki sitä mitä edellisenäkin talvena kertaalleen teki, eli kylmäkäynnistyksen (noin -20) jälkeen kierroksen ei nousseet ennen kuin kaasupolkimen painoi reilummin alas. Sitten kierrokset kiekaisivatkin reilummin. Parin kilometrin ajon aikana pikku hiljaa normalisoitui.

TEMP_ARKISTOON
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 265
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #1 : 23.02.2014, 21:26:09 »
Terve

Vastaavanlaisia ongelmia aiheuttaneet itsellä kulkineissa mm liian suuret tulppien kärkivälit ja tukkeutunut bensiinin suodatin.

-Jarno

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #2 : 24.02.2014, 00:01:57 »
Aiemminkin on keskusteltu asiasta foorumilla mutta en muista nähneeni vastausta kysymykseen: onko 1.8-litran bensakoneessa polttoainesuodatin ja missä se on?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #3 : 24.02.2014, 21:20:55 »
Tervehdys VPera! Ensin myönnän, ettei tosin mulla tiedossa, 1,8 n koneella varust. autossa polttoainesuodattimen sijoituspaikkaa, mutta omassani 2 ltr,n bens.myllyllä varust. kyseinen suodatin todennäköisesti polttoainesäiliön pohjalla polttoainepumpun yhteydessä, joka kuulema erittäin hienojakoinen ja jota ei tod.näköisesti vaihdeta koskaan (toisenkäden tietoa). Omassani käynti tasaantui oleellisesti, vaihdettuani tavallisten tulppien tilalle 3-kärkitulpat. Tuohon epätasaiseen käyntiin, tietty liiankin monta eri vaihtoehtoja. Kirjoittelethan kunhan selvinnyt.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph. Volkswagen. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 430
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #4 : 25.02.2014, 07:24:33 »
Service boxista löytyy 1.8 407:lle kuvat suodattimella ja ilman suodatinta. Suodatin sijaitsee ilmeisesti oikean takapyörän lähettyvillä. Alustanumerolla selviää mikä versio sinun autossasi on.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 599
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #5 : 25.02.2014, 08:14:06 »
Vesi bensan seassa ei ole ongelma. Epäilen myös vahvasti, että autossasi olisi polttoaineensuodatinta pohjassa.

Tukos takavaimentimessa tai katalysaattorissa kenties, syitä on monia.
404, Expert, C5
2CV4

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 052
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #6 : 25.02.2014, 09:33:05 »
...
Pinta-/tasakaasulla sen huomaa pienenä vaihteluna vedossa. Vaihtelu ei ole terävää, eli kaikkia sylintereitä koskevasta katkomisesta ei varmaankaan ole kyse. Kiihdytettäessä kaasua painaessa veto on tasaista, mutta hieman epätavallisen ponnettoman tuntuista ja vaatii normaalia reilumpaa kaasun painamista. Tyhjäkäynti vaikuttaa normaalilta ja käynnistyminen samoin.
...
Aiemmin talvella kovilla pakkasilla teki sitä mitä edellisenäkin talvena kertaalleen teki, eli kylmäkäynnistyksen (noin -20) jälkeen kierroksen ei nousseet ennen kuin kaasupolkimen painoi reilummin alas. Sitten kierrokset kiekaisivatkin reilummin. Parin kilometrin ajon aikana pikku hiljaa normalisoitui.

Oletko katsonut PPS:llä, että moottoriohjaimella ei olisi mitään "long term fuel trim" säätöön liittyvää vikakoodia?
Oireet ovat hyvin samoja joita joskus ilmeni itsellä EW10A moottorissa (tapahtuivat harvoin, vain ja aina kovilla pakkasilla). Kuittaamalla vikakoodin tuo käytös poistui. Itse tuo vikakoodi tuli kuitattua nopeasti pois joten en osaa sanoa voiko tuo ilmiö jäädä päälle pitkäksikin aikaa.
Jos on kyse tästä samasta ilmiöstä niin muistellen, että tuohon olisi ollut ihan syykin ja korjaus... Olisiko ollut niin, että korjaus oli suorittaa ohjelmistopäivitys ecu:uun tai sitten toisen tyyppisen lambdan vaihto. Liittyy siis jonkin mittasuureen "liipaisurajan" ylittymisestä.

Edit: Olisiko tuo oma ongelma liittynyt tähän: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43146.msg187061#msg187061

Sen mukaan ongelma liittyisi vain EW10A moottoriin mutta oireet olivat hyvinkin samanlaiset kun tuo vika oli päällä.

Polttoainesuodatinta tuolta tuskin enää löytyy.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 09:44:06, kirjoittanut Timppa71 »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #7 : 25.02.2014, 11:13:57 »
Enpä ole vielä ehtinyt tehdä asialle mitään, mutta "kuulostellut" olen aina ajaessa. Ilmiö on sen verran pieni että kyydissä olevat muut perheenjäsenet tuskin huomaavat oma-aloitteisesti mitään, kadutkin kun ovat jonkin verran epätasaisia. Kiihdytettäessä erityisesti alle kahden tonnin tosiaankin veto on ponnetonta eli herkkyys puuttuu (veto paranee kierroksilla). Pintakaasulla tuntuu vaihtelua vedossa. Kiihdytyksen varovaisessa aloituksessa tuntuu että ensin ei ala vetää, mutta sitten hieman lisää kaasua painettaessa tulee pieni porras ja selkeästi veto alkaa.

Heti kun ehtii pitänee tutkia diagnostiikkasoftalla vikakoodit.

Alan vaihdella osia, ehkä tässä järjestyksessä:
- Tulpat
- Puolakansi (on tarkoitus vaihtaa joka tapauksessa, ennakoivana toimenpiteenä)
- Kaasuläppäkotelo (hankittu jo vuosi sitten)
- Anturinvaihtoa??

Jotenkin en usko bensan saantiongelmiin, koska bensapumppuhan toimii aina "täysillä" ja bensaa riittää kyllä kiihdytykseen suuremmillakin kierroksilla (4-5000 kierrosta). Sama koskee ehkä kattiakin? Suuttimissa tietty voisi olla jotain häikkää.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 11:27:25, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 265
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #8 : 26.02.2014, 17:47:03 »
Niin, ja mondeoon tuli vaihdettua lambda-anturikin. Se veti kylmänä ja kaasu pohjassa. Normaaliajelu oli yhtä nykimistä ja puuttunutta tyhjäkäyntiä yms.

-Jarno

Juha12

  • Vieras
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #9 : 01.03.2014, 10:25:18 »
Voisiko olla että jos keli on ollut lämmin niin ilmastoinnin kompura olisi ilmoitellu olemassaolostaan? Itsellä oli tuollainen 1.8L 407 ja siitä katosi reilusti tehoja kompuran käynnistyessä. Tämä on kyllä kaukaa haettua :D

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #10 : 02.03.2014, 00:44:29 »
Tuntuu että jokin, ehkä ilmojen muutos (kuivuminen, lämpötilan muutos (?), tms) olisi parantanut tilannetta puolisen viikkoa sitten. En nimittäin juurikaan huomannut ilmiötä enää pariin päivään.

Eilen vaihdoin kuitenkin tulpat, vanhat Eyguem, uudet Valeo (0.9mm kärkivälillä). Vaikea sanoa varmasti, perstuntumasta kun on kyse ja ilmiö osin hävinnyt, mutta ehkä hieman pintakaasulla veto parani. Vanhoissa oli kärkiväli kasvanut 1.1-1.2 mm:iin, rakotulkilla mitattuna. Tuo voisi tietty vaikuttaa asiaan, jos ei vaikka jaksanut tehdä yhtä hyvää kipinää lämmittyään? Pitää nyt ajella ja katsoa josko ongelma voimistuu vielä ja vaihtaa sitten vaikka tuo puolakansi.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #11 : 02.03.2014, 17:12:54 »
Paljonkohan kärkiväli muuttuu normaalisti vaihtovälillä joka on 60tkm. Nyt siis edellisillä ajettu noin 32tkm ja kärkiväli mainitun 1,1-1,2, valitettavasti en muista mikä oli väli alussa, mutta varmasti joko 0,9 tai 1,0 mm.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #12 : 27.03.2014, 21:59:57 »
Tulppien vaihdon jälkeen ongelmaa ei esiintynyt pitkään aikaan kun ilmatkin pysyivät lämpöisinä. Nyt viime viikkoina on taas veto ollut heikkoa ja kävin hakemassa puolakannen Motonetista.

Mutta ei vaan sovi paikalleen, kotelo on liian leveä toisesta päästä, muuten ok. Katselin jo tiskillä että näyttää erilaiselta. Paikalleen laitettaessa liitinpää menee vinoon koristekannen kiinnittimeen osuessaan ja jossain kolahtaa muovit vastakkain. Onko joku ostanut Motonetin puolakantta tähän koneeseen?

Motonetin numero osalle on 10-1185 ja Valeon 245100. Nettihaun mukaan Valeon osa on sopiva 2000-2005 koneeseen ew12j4 ja on listalla myös vanhempi 85 kW 1.8-litrainen. Motonetin sivuilla taas sanotaan että käy 92kW 1.8:iin 06-> (kuten mulla on) ja 2.2 litraiseen.

Kävisiköhän uudemman 2-litraisen puolakansi tähän mun 1.8:iin, jos ostaisi sellaisen?
« Viimeksi muokattu: 27.03.2014, 22:07:22, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #13 : 27.03.2014, 22:09:40 »
Moottoriisi oikea Valeo osa on 245101.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #14 : 27.03.2014, 22:27:01 »
Kiitti Benkku. Itsekin löysin tuon juuri. Aamulla vain palauttamaan, toivottavasti löytyy oikea osa. Pitäisi lähteä ajamaan 400km lenkki ja mielellään kokeilisin josko tuo auttaisi. Onneksi on helppo vaihtaa liikkeen pihalla.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2014, 22:31:26, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207