Kirjoittaja Aihe: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)  (Luettu 6193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #15 : 29.03.2014, 02:28:48 »
Toisesta myymälästä löytyi oikea osa. Oli pari kymppiä halvempikin. Erotusta eivät tietenkään antaneet rahana vaan kuponkina. on mulle ok mutta tuntuu väärältä. Vaihto liikkeen pihalla ja matkaan. Ensimmäisillä metreillä tuntui että sama vika, mutta nyt 450km jälkeen tuntuu että toimii sittenkin. Katsotaan vielä uudelleen kunhan tulee lisää ajoa ja etenkin pikkupyöritystä.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #16 : 31.03.2014, 13:59:27 »
Loppupäätelmä (toistaiseksi) on se että asia tuli korjatuksi, ja syyllinen oli todennäköisesti tuo puolakansi. Kuten joku muukin on kommentoinut, puolakansi voi aiheuttaa huonoa toimintaa vaikkei varsinaista vikaa ilmenisikään. Minun tapauksessa ongelma oli huono veto, minkä huomasi etenkin pienellä kaasulla. Kulutus saattoi jopa olla normaalia pienempi, mikä voisi johtua siitä että jos seos palaa huonosti (heikko kipinä), polttoainettakaan ei liiemmin syötetä. Minua tuo vaivasi aika ajoin vuoden verran, kunnes ilmeni jatkuvasti. Kannattaa siis ehkä vaihtaa tuo puolapaketti jos vastaavia ongelmia ilmenee.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #17 : 12.02.2015, 00:53:14 »
Itse asiassa tänä talvenakin on tuota ilmennyt, on vain niin pientä heikkoutta ja empimistä vedossa etten osaa mahdollista vikakohtaa keksiä. Yleensä tuntuu että huomaan sen nollakelillä tai pienellä pakkasella. Voisikohan liittyä kosteuteen ja jäätymiseen. Starttaa hyvin ja kierroksia löytyy. Yhtään kumiletkua en ole vielä avannut. Mistähän kannattaisi puhdistukset ja tarkistelut aloittaa, sitten keväällä? Onko jokin letku jonne voisi kertyä kuohaa tms joka voisi jäätyä. Tai kosteutta? Oire ei kyllä poistu koneen lämmetessäkään.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #18 : 14.05.2015, 11:02:26 »
Edelleen on yli 260'000km ajetun EW7A-koneeni veto ajoittain erityisen ponnetonta... Havaittu myös +10 asteen keleillä Itse huomaan osa-tasakaasuvedossa ajoittain hieman epätasaisuutta tai sanotaanko vaihtelua. Voin olla väärässäkin mutta tuntuu että esiintymistiheys on hieman kasvanut. Puolakannen ja tulppien uusiminen ei lopulta auttanutkaan. Ai niin, kaasuläppäkotelokin on uusittu.

Kun kiihdyttää täydellä kaasulla, veto tuntuu tasaiselta, mutta ns kierrosherkkyys puuttuu. Ts. Veto tuntuu normaalia ponnettomammalta.

Voisiko huonosti toimiva yhden sylinterin ruiskusuutin tai lambda-anturi aiheutttaa jotain vastaavia ongelmia? Kuinka noiden kunnon voisi tarkistaa esim pp2000:lla, mahdollisesti jopa tyhjäkäynnillä?

Mötönetin sivuilla lukee että joku suosittelee lambda-anturin vaihtoa 160 tkm välein. Liekö tuossa mitään todellista syytä? Voiko olla sillä tavalla viallinen että vaikuttaa käyntiin vaikka katsastuksen mukaan päästöt on ok?

Montakohan lambda-anturia tuossa koneessa on, onko ennen ja jälkeen katin?
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015, 11:07:22, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 255
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #19 : 15.05.2015, 07:12:42 »
Jos joku suutin vuotaisi, niin luulisi, että kyseinen tulppa olisi huonomman värinen. Lambda-anturi vaikuttaa osakaasulla. Ja niistä nimenomaan se ennen kattia oleva. Myös mahdollinen bensanduodatin kannattaa vaihtaa
-jarno

Vetu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #20 : 15.05.2015, 14:08:53 »
Onko vikakoodeja luettu?  Mites MAP-anturi?  Ainakin renaulteissa tuntui niiden kanssa olevan vikaa ja oireet vaihteli nykimisestä rötäämiseen jne... Peugeoteissa on tullut enimmäkseen puolakansivikoja vastaan bensakoneissa, mutta senhän olitkin jo vaihtanut. Suuttimia en lähtisi syyttämään, mutta voisit tarkistaa suuttimien suihkun kuvion. Siihen helpoin tapa on erillisellä bensapumpulla, akulla ja paineensäätimellä. jos näitä ei löydy, on hankalampaa..

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #21 : 15.05.2015, 17:51:26 »
Pitääpä katsoa tulpat, on nekin jo jonkin aikaa olleet.

Motonetissä näyttää olevan MAPia vanhempaan koneeseen EW7, mahtaako olla sama EW7A:ssa (ja vain katin jälkeistä lambdaa tilaustavarana). Voiko noiden kuntoa tarkistaa jotenkin (esim. PP2000:lla arvoista) vai meneeköhän arvaamiseksi ilman kunnon osaamista/kokemusta asiasta.

Suuttimien tarkistukseen ei taida vehkeet riittää.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Vetu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #22 : 15.05.2015, 20:21:51 »
Edelleen, onko vikakoodeja luettu?  Jos vika ei ole riittävän vakava / pysyvä, ei häiriövalo jää välttämättä palamaan. Missä päin Suomea olet?  Voin tulla koodit lukemaan jos olet tre lähimaastossa..

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #23 : 16.05.2015, 01:52:39 »
Joo kiitos tarjouksesta, mutta kuten mainittua itselläkin on laite lukemiseen ja nollaukseen. Ei ole luettu lähiaikoina, mutta kun nyt tuli puheeksi niin luen kun ehdin. Missään tapauksessa ei ole vakava vika, oireiden perusteella arvioituna. Tänään taas vaihteeksi en ole huomannut mitään ongelmaa. Joku kuukausi sitten taisin nollata viat kun vaihdoin abs-anturin, mutten miettinyt mitä muita vikoja listalla oli. Pitää siis katsoa mitä vikoja on tullut, kunhan saan ensin alapallon vaihdettua (oli keskiön pultti vedetty jossain niin tiukalle että puolen metrin avaimen päässä 80 kiloa (= yli 400Nm) ei riittänyt pienellä heijaamisellakaan avaamaan sitä. Nyt on parempia kaluja ja aamulla jatketaan...).
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #24 : 24.05.2015, 20:14:00 »
Nyt sain vikakoodit viinein katsottua. Moottorissa oli kaksi, mutta sen verran olin hätäinen etten toisesta ottanut koodia talteen ennen nollausta. Tuolloin viat olivat:

"Hetkellinen vika. Nakutustunnistimen signaali. Avoin piiri, oikosulku plussaan, oikosulku maihin."

"Jatkuva vika. Termostaattiohjattu. Oikosulku positiiviseen."

Menin samantien nollaamaan nuo. "Termostaattiohjattu." tulee samantien uudelleen. Mahtaako olla sähköisen termarin vika, koodi on P0599? Lisäinfo sanoo "avoin piiri (ehdot suljettuun piiriin vaihtoa varten eivät vielä täyttyneet". Onko tuo edes vika (kylmä kone)?

Nakutunnistimen vika ei uusiutunut 5km ajolla. Nyt kyllä ei ole sitä metsästämääni heikkoa vetoakaan päällä, joten itse en osaa sanoa voisiko liittyä siihen, vai oisko tuo koodi sellainen vika joka tulee ja menee ja josta ei tarvitse välittää?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #25 : 07.01.2016, 10:56:19 »
Semmoista päivitystä että tänään kun oli pakkasta etelässäkin noin -24C, meni auto kesken n. 30km työmatkan nilkutus moodiin (vajaa teho) ja "engine management system faulty" vika näytölle. Sitä ennen taas ilmeni tuota epäpuhdasta vetoa mitä hyvin satunnaisesti aiemminkin lämpöisemmillä keleillä tehnyt parin viime vuoden aikana. Tällä kertaa ilmeni selvempänä/terävämpänä vedon nykimisenä vajaakaasulla kuin aiemmin. Kierroksia ottaa normaalisti, mutta kaikkia tehoja ei tietskari anna ulos. Sen verran nuukailin etten ajanut suoraan merkkikorjaamon testerille vaan katson koodit vasta illalla töiden jälkeen. Toivottavasti jotain löytyy.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 699
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #26 : 07.01.2016, 12:53:43 »
Vettä bensassa tai MAP-anturissa? Kaasuläppä jäässä?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 401
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #27 : 07.01.2016, 18:08:14 »
Täytyy kaivaa tietoa mistä tuo MAP-anturi löytyy ja kuinka pääsee käsiksi.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 699
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #28 : 07.01.2016, 23:02:06 »
Tuossa se näkyy. Heti imuilma-aukon alapuolella oleva anturi, missä on sininen lätkä. Tuo on kylläkin EW-moottorissa imusarjan päällä, eli veden kertyminen sinne ei ole niin todennäköistä kuin vaikka XU:ssa.


PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 674
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #29 : 07.01.2016, 23:17:39 »
Kaasuläppä ei vaan ole auennut riittävän nopeasti pyydettyyn arvoon nähden ja siitä tuo vikakoodi. Käytä kone lämpimäksi ja sopeuta kaasuläppä. Kaasupohjaan ja virtapäälle/pois.
Peugeot 508 & Peugeot 607