Kirjoittaja Aihe: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)  (Luettu 5608 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #30 : 09.01.2016, 14:31:20 »
Moi ja kiitti vastauksista. Autolla siis ajettu nyt noin 285000km ja kyseessä EW7A 1.8 litrainen bensa vm 2006 kuten aiemminkin mainittu.

EDIT: PUG-508, mihin vikakoodiin viittasit?

Kotimatka edellisen päivitysviestini jälkeen oli mielenkiintoinen. Töistä lähdin vikailmoitus päällä, mutta auto toimi suht normaalisti viitisen kilometriä, minkä jälkeen yhden alamäen lopuksi hävisi veto kokonaan. Tai olihan vetoa kun vauhti tippui tarpeeksi pieneksi. 1450 kierroksen yläpuolella tietokone katkaisi sytytyksen tai polttoaineensyötön. Seuraavat viisi kilometriä mentiin noilla eväin. Yksi Espoon jyrkkä ylämäki oli hauska ajaa kakkosella kaasu pohjassa jotain 1200 r/min. Muutenkin, nelosella sai just vedätettyä 40 km/h ja sitten vitonen jolla pääsi viittäkymppiä. Tietäähän sen 1.8-litraisen väännön noilla kierroksilla. Jossain vaiheessa älysin taas kokeilla sammutusta ja uudelleenkäynnistystä. Noin viiden kerran jälkeen vika poistui ja loppumatka mentiin kutakuinkin normaalisti.

Kotona luin vikakoodit. Ovat liitteinä, varmaan puolen vuoden ajalta. Tarkemmat vikatiedot ekan liitteen kuvan (001) listan mukaisessa järjestyksessä ylhäältä alas. Siis tiedosto *_002_* on listan ylin vika jne alimman vian kuvaan 007 saakka.

Kun olin siis päässyt kotiin, annoin auton jäädä pihalle käymään hakeakseni tietokoneen ja piuhat. Sammutin ja seuraavassa startissa kaikki toimikin normaalisti, ei vikaa päällä. Ilmeisesti lämpö teki tehtävänsä.

Tein perään koeajolenkin (ulkolämmöt -26..-28C) jolloin huomasin että kaasuläppävika tulee suht helposti ainakin kun painan kaasua nopeasti, kuten esim motarille kiihdytettäessä. Muita vikoja en saanut esiin.
Vasta tuon kaasuläppäkotelon uusin vuoden sisällä (noin, muistaakseni), kun halusin varmistaa että se ei ole syynä epäpuhtaaseen vetoon. Sopeutuksen mielestäni olen tehnyt pariinkin otteeseen. Tosin varaosamyyjää epäili ettei EW7A:ssa tartte sopeuttaa. Lisäksi ohjeet olleet vähän vaihtelevia sen osalta kuinka tuo tehdään (esim riittääkö kaasu pohjaa, virrat päälle ja pois, vai pitääkö tehdä myös kaasu ylhäällä ja missä järjestyksessä jne).

Hieman epäilen että kaasuläppävika ei ole se mitä olen pitkään tässäkin viestiketjussa yrittänyt metsästää (epäpuhdas veto), kun epäpuhdasta vetoa tuli ennen kaasuläpän vaihtoakin.

Noista vikakoodeista sen verran etten tiedä missä järjestyksessä nuo ovat tulleen, onko vanhin ylimpänä? Ainakaan ylimmässä ilmoitettu nopeus 111 ei täsmää näiden pakkasten aikana ajettuihin nopeuksiin, eli lienee jokin vanha vika. Viidennessä viassa (P1160, "Imusarja. Syöttö. Yhteneväisyys.") oleva nopeus 79km/h täsmäisi ongelmien ensimmäiseen ilmentymään Hämeenlinnanväylällä Helsingissä, mutta toisaalta en osaa sanoa ilmenikö kaasuläppävika ensimmäisen kerran vasta tuon jälkeen, jolloin sen pitäisi olla alempana, jos nuo ovat jossain esiintymisjärjestyksessä. Epäilen että noiden järjestys muuttuu epämääräisesti.

En tullut lukeneeksi viestin liitteenä olevien vikakoodian jälkeen ilmenneitä uusia vikakoodeja koeajolenkin lopuksi (ekan kaasuläppäoireilun jälkeen tosin luin Keimolan huoltamon pihassa koeajolenkin aikana ja silloin oli vain "Kaasuläpän asennon tarkastus" P1161 (nopeus taas 79km/h) ja "Termostaattiohjattu. Avoin piiri" (tää johtuu kai mekaanisen termostaatin vaihdosta), tuossa järjestyksessä), joten taidan nyt käydä katsomassa oisko tullut muuta yhden työpäivän työmatkan aikana.

Ilmeisesti tuo MAP-anturi pitäisi ottaa ensimmäisenä työn alle (kunhan vähän vielä lämpenee) ja toiseksi pitäisi saada varmistettua että kaasuläpän sopeutus on tehty oikein. Mulla olisi vanha (250'000+ km) ilmeisen toimiva kaasuläppäkotelo tallessa, kokeiluja varten.

Liitteet:

1) Moottorin tietokone: Jatkuva vika. Nakutustunnistimen signaali. Avoin piiri, oikosulku plussaan, oikosulku maihin. P0327. Nopeus 111km/h

2) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Imusarjan painetunnistimen signaali. P0105, 57km/h.

3) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Moottorikäyttöinen kaasuläppä: signaalien 1 ja 2 epäloogisuus. P0121, nopeus 0 km/h.

4) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Kaasuläpän asennono tarkistus. Yhteneväisyys. P1161, 0km/h.

5) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Imusarja. Syöttö. Yhteneväisyys. P1160 79 km/h.

6) Moottorin tietokone: Jatkuva vika. Tarmnostaatiohjattu. Avoin piiri. P0597, 1km/h.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2016, 14:57:13, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #31 : 09.01.2016, 14:49:34 »
Onhan siellä kaikki muoviset huohotinletkut kunnossa?
Itse olen niitä joutunut useammasta pösöstä korjailemaan omien ja muiden korjausten jäljiltä.
-jarno

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 701
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #32 : 09.01.2016, 15:17:07 »
Varmaan halvin kokeilu olisi hakea vaikka Biltemasta taipuisaa alumiiniputkea, ja tehdä siitä imuputki suodatinkotelolle. Imu sinne moottorin ja rintapellin väliin. Näin kaasuläpän mahdollinen jäätyminen varmastikin estyy, ja saa yhden vikalähteen pois laskuista.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jaahdytysjarjestelmatuuletus/Letkut/Muut-letkut/Taipuisa-alumiiniletku-2000017975/

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #33 : 09.01.2016, 16:43:23 »
Kaasuläppäkotelosta puheenollen, liitteenä kuvia vanhasta ja uudesta. Vaihto 2014 syksyllä. Merkinnöissä epäilyttää viimeisen numerorivin erilaisuus. Mahtaako pienempi numero ja II viitata vanhempaan tuotantoon vain mahdollisesti vain eri tuotantolinjaan, tms. Ulkonäkö aika sama. Vanhassa oli läpän alle hieman kertynyt mustaa töhnää. Imukanavaan myös.

Osaako joku kertoa löytyykö MAP-anturi kuvan 8192 ympäristöstä jostain?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #34 : 28.02.2016, 20:57:24 »
Irroitin ilmamäärä-anturin (MAP) ja putsasin sen, oli jonkun verran öljyinen. Vaikutusta en osaa arvioida kun ei ole ollut kovia pakkasia sen jälkeen. Ei käynti ole ainakaan huonompi ollut.

Anturi löytyi kun otti ilmanputsarin kotelon pois. Pitänee laittaa kuvia, kunhan aikaa ja innostusta löytyy.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #35 : 13.01.2017, 18:32:09 »
No niin, 100000km mennyt ekasta viestistä ja vielä tuo vika vaivaa, etenkin pakkasilla. MAP anturi vaihdettu jo ajat sitten. Nyt mittarissa 315000km. Katsoin taas vikakoodit ja ainoa tähän viittaava on
P0327.

Missä tuo nakutusanturi mahtaa olla. Onko joku vaihtanut? Kun oireetkin ovat samanlaisia kuin yhdellä nettisivulla, pitänee hoitaa tuo seuraavaksi.

You may notice drivability problems including fluctation engine RPM, a loss of power, and perhaps some hesitation. There may also be other symptoms.
Read more at: https://www.obd-codes.com
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #36 : 13.01.2017, 19:09:17 »
Näyttää että voi olla imusarjan alla, huoh... millainen homma imusarjan irroitus on, onkohan vain ruuvit irti jne. Täytyykö tai kannattaako imusarjan tiivisteet vaihtaa samalla? Entä muuta huomioitavaa kun käy varaosaostoksilla?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 701
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #37 : 13.01.2017, 19:59:26 »
Tietääkö joku, miten nakutusanturi toimii tässä tapauksessa? Voisiko tuon vikamahdollisuuden testata irrottamalla johto anturilta koeajoa varten?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #38 : 13.01.2017, 20:07:05 »
Lienee jokin piezomikrofoni-tyyppinen ja tuo koodi tarkoittaa että signaali on liian matala olosuhteisiin nähden. Tietokone varmaan säätelee koodin generoinnin jälkeen sytytystä yms vähän varovammin. Anturi on sen verran edullinen että kannattaa vaihtaa etenkin jos sen kaivaa esille.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2017, 20:14:36, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #39 : 15.01.2017, 18:08:40 »
Yritin käydä ulkona kuikuilemassa imusarjan sivuilta ja imukanavien väleistä mutta nakutusanturia en nähnyt. Kai se sieltä löytyisi kun pääsisi alta katsomaan tai käyttäisi peiliä. Ei näytä ihan mahdottomalta irroittaa imusarja kiinnikin. Onko joku irrottanut imusarjaa? Vaatiiko mahdollisten tiivisteiden vaihdon kun kiinnittää uudelleen?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #40 : 18.01.2017, 22:42:05 »
Nyt on nakutusanturi tilattu (43€) ja kiinnityspultti ehkä myös tilaukseen kun Autokeskuksen ystävällinen asiakaspalvelija kertoi että sekin kannattaa vaihtaa samalla, se kun pitää vetää momenttiin yms. ...? Anturi ja kiinnityspultti näkyy justiinsa imusarjan putkien välistä ja kohtuullisen hyvin peilillä imusarjan etupuolelta. Anturissa on kiinteä johto noin 20-25cm.

Onko kellään tietoa mihin momenttiin tuo pitäisi kiristää? Jossain kaaviokuvassa oli se merkattu numerolla 12, siltä varalta että jollain on pääsy samaiseen kuvaan.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #41 : 28.01.2017, 22:12:14 »
Nyt taisi pitkään vaivannut vika korjaantua nakutusanturin vaihdolla. Ainakin ekan parin kilometrin koeajon jälkeen lämpöisellä koneella vastaus kaasunpainallukseen on selkeästi parempi, empiminen puuttuu. Voi myös olla että tyhjäkäynnin tienoilla ollut viive kaasussa on selvästi lyhentynyt. Katsotaan kun tulee lisää kokemusta.

Ennen anturin vaihtoa oli tullut kaksi asiaan liittyvää vikakoodia, P0327 ja P0326. Eka jatkuva ja toinen hetkellinen. Anturin hinta Konalassa noin 45€.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #42 : 29.01.2017, 12:29:00 »
Mainittakoon tässäkin ketjussa että irroitin imusarjan+kaasuläppäkotelon yhtenä kokonaisuutena. Muutamien johtojen liittimiä irroitin (ruiskuista, laturista, ja pari sieltä öljynsuodattimen alapuolelta). Noiden lisäksi myös johtojen kiinnitin sieltä alhaalta. Sen sai käsin irti kun painoi kiinnittimen päältä sen toista puoliskoa, vai työnsinköhön vain sormenpäällä sen kiinnittimen liitoskohdan auki, siinä olivat puoliskot pienellä hammastuksella kiinni toisissaan.

Johtojen lisäksi vielä öljytikun suojaputken kiinnityksen irroitus plus joku letkunkiinnitin moottorin kuskinpuoleisesta päästä plus letku etummaisen venttiilikopan päädystä, niin sain imusarjan käännettyä moottorin päälle. Vaarana että imusarjan päältä menee hiekat imuventtiileille moottorin kyljestä sisään. Itselläni hiekkaa tuli nokka-akselin kopan päälle, onneksi. Imusarjassa 13mm pultit ja pari mutteria, viisi ylärivissä ja kolme alhaalla.

Tuota ennen tietenkin ilmanputsarin kotelon kansi pois ja ilmakanava kaasuläpästä irti (ja kaasuläpän päälle rättiä suojaksi). Itse anturin lisäksi vaihdoin myös imusarjan tiivisteet 4*9,20€. Anturin pultti ei ollut tiukassa ollenkaan ja toisessa ketjussa saadun vinkin mukaan käytin momenttia 20Nm. Imusarjan pultit/mutterit kiristin 25cm varrella pikkuisen kireälle mutulla.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #43 : 30.01.2017, 23:17:10 »
Joo nyt tuntuu auto hyvältä. Kaasuun vastaaminen nopeaa ja pienelläkin painamisella vaikutusta. Katsotaan onko havaittavaa vaikutusta esim. kulutukseen.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #44 : 31.01.2017, 07:03:50 »
Hyvä juttu. Näkeekö testerillä muutosta moottorin parametreissä?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -