Kirjoittaja Aihe: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)  (Luettu 6786 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #45 : 01.02.2017, 00:02:09 »
Ei oo tiedossa. En viitsinyt katsoa viallisella anturilla arvoja.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #46 : 11.02.2017, 20:14:23 »
Mutta mutta, eipä vika poistunutkaan. P0327 pukkaa taas. Nollasin vikakoodit minkä jälkeen auto toimi hyvin. Sitten kävin vetäisemässä motarilla pienen lenkin, mukaanlukien pari reippaampaa kiihdytystä. Koodin selityksen mukaan diagnostiikkalaitteessa tuo tarkoittaa "oikosulku maihin, oikosulku plussaan, avoin piiri" eli mitä tahansa. Ja ilmennyt jälleen 112km/h nopeudessa reilussa 3000 kierroksessa. Veden lt. noin 80 astetta. Anturi siis vaihdettu viikko sitten.

Jos olisi pääsy sähkökaavioihin näkis minne johdot menee ja vois mitata. Onko apuja saatavilla sähkökaavion muodossa...?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #47 : 11.02.2017, 20:51:10 »
Eiköhän tuollaiset kaaviot esille saada kaivettua. Eli kaipaat sähkökaavioita nakutustunnistimeen liittyen? Itse voisin huomenna ehtiä etsiä sähkökuvia jos tästä on apua, ehkäpä jopa vielä tänään.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #48 : 12.02.2017, 01:46:52 »
Kiitos äärettömästi! Kaaviosta on taatusti apua.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #49 : 12.02.2017, 08:24:23 »
DAM numero?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #50 : 12.02.2017, 11:11:38 »
DAM10831 vanhoista viesteistäni kaivettuna.

Toivottavasti vika johdoissa. Pieni pelko pehvassa että ECU viallinen. Siinä saattaisi olla jokin vahvistin ennen prosessoria, joko piirin sisällä tai ulkoisena? Jokin trankku tai mikropiiri voi olla kärvähtänyt? Saako ECU:n kuoret auki vai onko valettu, ts onko edes teoreettista käytännön mahdollisuutta korjata?
« Viimeksi muokattu: 12.02.2017, 11:35:13, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #51 : 12.02.2017, 16:09:39 »
En löytänyt johdoista vikaa, ainakaan tänään mittaushetkellä. Molemmat yhdistivät eikä ollut oikosulkuja akun kumpaankaan napaan. Ecun päässä työnsin nuppineulat liittimeen (keskimmäiseen vaaleanpunaiseen), nastat E4 ja F4, jolloin sai mittapäät neuloihin kätevästi kiinni.

Mittasin myös nakutusanturin toimintaa ECUn päästä yleismittarilla, VAC asteikolla. Kun mittari kiinni, näytti jotain vajaata millivolttia. Kun hakkasin pienellä vasaralla (metallisen temmin, tai mikä lie, välityksellä) lohkon kylkeen sain joidenkin kymmenien tai ehkä sadan mV lukeman mittariin.

Rohkeana miehenä irroitin ECUn ja yritin avata sen. On sen verran tiukasti kansi kiinni jollain silikonintapaisella että en uskaltanut vääntää auki, vaikka yhden kulman sainkin millin tai pari nousemaan. Ehkä hyvä niin, koska...

... koeajon jälkeen vikakoodia ei ollutkaan tullut, vaikka edellisenä päivänä sain sen aikaiseksi alle 10km motarilenkillä. Nyt ajoin saman lenkin pari kertaa, ekalla kerralla varovasti max noin 105 km/h ja toisella kerralla epähuomiossa meni vähän kovempaa. Myös kaasu pohjassa kiihdytyksiä 60 km/h--.

Olosuhteissa eroa lähinnä lämpöä viitisen astetta enemmän ja auringonpilkut ehkä eri asennossa. Ruiskutin kontaktispraytä ecun puolella molempiin liittimenpuoliskoihin. En jaksa uskoa että tuo olisi auttanut. Tosin ko. liittimen avasin nyt ekaa kertaa pariin vuoteen. En jaksa myöskään uskoa katkinaisiin johtoihin. Yläpää johtoparista on paksussa nipussa muiden johtojen kanssa, mutta alapäässä, anturin luona, johtopari on yksinään viimeiset 10-15 cm joten onhan mahdollista että siellä on kuitenkin jokin katkos.

Voisikohan jonkin toisen anturin virheellinen lukema saada tietokoneen epäilemään vikaa nakutusanturin lukemassa? Lähinnä tuli mieleen esim lämpötila-anturi tai jokin palotapahtumasta kertova muu anturi. Lämpötila ja esim. moottorin kuormitushan ovat yhteydessä nakutuksen esiintymiseen?

Nyt mennään tällä. Todennäköisesti vika ilmenee taas jossain vaiheessa. Kiitoksia avusta tähän mennessä.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2017, 17:04:10, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #52 : 25.02.2017, 21:03:33 »
Ainakin viikon verran oli oireista päätellen vika P0327 päällä päivittäisellä työmatkalla. Sitten pari kaukoreissua, Pääkaupunkiseudulta Kymenlaaksoon ja Tampereelle edestakaisin eikä viasta mitään tietoa. Tänään sitten katsoin aktiiviset viat ja tuo P0327 näkyy listalla hetkellisenä. Go figure...
Pitää jossain vaiheessa katsoa piuhat tarkemmin, vastusmittari kiinni johtoihin ECUn päähän ja sitten piuhojen heiluttelua, josko ois niistä kiinni.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #53 : 26.02.2017, 08:51:08 »
Hanaa vaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #54 : 05.06.2017, 23:15:18 »
Vaivaa edelleen aika ajoin. Siis vikakoodi tuo P0327. Useimmiten koodin lisätiedoissa moottorin kierrokset reilu 3000 ja nopeus noin 112km/h. Soittaako kellään mitään kelloja? Jotain vinkkejä? Johtojen heiluttelu mittari kytkettynä ei saanut aikaan outoja lukemia. Ajattelin jossain välissä putsata osittain reilustikin öljyyntyneet johdot. Tuntuu että vika ilmenee nimenomaan kosteilla keleillä. Josko öljyiset johdot tekevät märillä keleillä herkemmin oikosulun kaltaisia virtapiirimuutoksia joka sotkee ECU:n mittaustuloksia? ?????
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #55 : 07.06.2017, 01:35:36 »
Jostain olen lukenut että nakutus-anturille tulisi 5V jännite. Pitäiskö pösössäkin?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #56 : 28.06.2017, 01:08:50 »
Kaivelin vanhoja kännykkäkuvia vikakoodin P0327 tullessa olleista mittaustuloksista. Siis kuvia diagnostiikkaohjelman näytöstä. Lämpö vaihteli 20C, nopeus vaihtelu 60km/h, imusarjan painekin jonkin verran. Moottorin kierrosluku sen sijaan oli aina välillä 3200-3400.

Neljän päivän ja ehkä 550km ajan olen varonut kierrättämästä konetta yli 3000 1/min eikä vikakoodia ole vielä tullut. Saattaa olla tuuriakin, mutta parin viime viikon ajan vika on ilmestynyt yleensä parissa päivässä. Pitää kokeilla varta vasten suuria kierroksia parin päivän päästä...

Olen tarkoituksella vedättänyt loivassa ylämäessä vitosvaihteella 50-60 vauhdissa raskaalla kaasujalalla, eikä vikaa siis ilmennyt muutamiin päiviin. Välillä ollut märkäkin keli.

Voisiko syynä siis olla kierrosluvun ja nakutussigaalin yhteistulos? Eikö auto nakuta tarpeeksi kun käytetään suuria kierroksia? Vikakoodihan viittaa liian heikkoon nakutussignaaliin?
Ideoita?
« Viimeksi muokattu: 28.06.2017, 01:11:54, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #57 : 06.07.2017, 09:22:20 »
Päivitystä.... Kun ajelin normaalisti ja tarkoituksella revittelin kiihdytyksissä (ilmakin oli vaihteeksi märkä) sain koodin taas aikaiseksi.

Löysin tämmöisen sivun: http://citroens-club.ru/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=61680

On ECU:n valmistajan MM:n ohjeistusta. Siellä sanotaan että nakutunnistimen vaihdon jälkeen pitää tehdä toimintojen uudelleenkeskitys. Kiinnostavampaa on että ECU:n valmistaja erikseen mainitsee että nakutustunnistimen kiinnityksen kiristysmomentti on 20Nm +-5Nm.

Niinpä Irroitin imusarjan uudelleen ( menee jo sujuvasti) ja irroitin nakutunnistimen. Putsasin varmuuden vuoksi kiinnityspinnan ja kiristin tunnistimen oikeaan momenttiin ( oli varmaankin tiukemmalla). Lisäksi ruiskuttelin kontaktispraytä kyseisen anturin liittimiin ja ECU:n liittimiin ja muutamaan muuhunkin ECU:n käyttämän anturin liittimeen. Tein toimintojen uudelleenkeskityksen. Olin kyllä aiemminkin yrittänyt mutta moottorin hitaan lämpeämisen takia joutunut keskeyttämään toiseksi viimeisen vaiheen. Pitäisi siinä kohtaa käyttää kaasuun painamatta kylmästä niin lämpimäksi että tuuletin käynnistyy, ilmastointi Off. Tosin PP sanoo että alussa moottori pitää olla alle 30C mutta linkin ohje sanoo 60C. Aloitin 20C:stä.

Nyt taas odotellaan iskeekö vika normaaliajolla. Viisi päivää suht kuivissa keleissä ei vielä kerro paljoa, mutta toistaiseksi mennyt ok...
« Viimeksi muokattu: 06.07.2017, 09:28:39, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #58 : 09.07.2017, 11:49:35 »
Kolme päivää lisää ilman koodia, tosin ei märkiä kelejä. Lainaus linkitetystä dokumentista aiheeseen liittyen:

"5.4. Initialising the autoadaptive parameters (recentring of the auto-adaptives)
The system possesses autoadaptive parameters for the following functions :
• Richness adjustment
• Adjustment of idling speed
• Knock regulation
• Initialisation of the butterfly stops
• Initialisation of the EGR electrovalve stops
These parameters vary according to the age of the engine.
The autoadaptive corrections are memorised by the injection ECU, so they have to be reinitialised after certain components of the system are changed.
"

Ja:
"6.7. Procedure : (initialisation of the auto-adaptives - recentring of the auto-adaptives)
It is necessary to recentre the autoadaptives if performing one of the following operations :
• Replacement : Downstream oxygen sensor
• Replacement : Upstream oxygen sensor
• Replacement : Knock sensor
• Deletion of manufacturer and EOBD fault codes (if no repairs are carried out on the vehicle, do not initialise the auto-adaptives)
"

Ohjeen mainitsema proseduuri:
"6.8. Procedure : Initialisation of an engine management ECU
CAUTION : The procedure must be carried out with the engine cold (engine coolant temperature lower than 60°C) (switch the air conditioning off).
Perform the following operations :
• Switch on the ignition
• Operate the starter briefly and switch the ignition off
• Wait 2 minutes - Ignition off (memorisation of the throttle stops)
• Start the engine without accelerating and let it run (without air conditioning) until the fan unit cuts in (initialisation of the friction torque)
"

...poikkeaa käsittääkseni PP:n ohjeesta. Tai ainakin jotkin ohjeen osat ovat tulkinnanvaraisia. "Operate the starter briefly" tarkoittaa käytännössä moottorin käynnistymistä, mutta saako se käynnistyä? PP:n antamassa ohjeessa ei muistaakseni ollut mainintaa startin operoinnista... Tietämättä vaiheiden merkitystä ja ECU:n toimintaa tarkemmin joutuu hieman arvailemaan.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #59 : 24.07.2017, 01:49:15 »
Edelleen ilman oireita mennään, koodeja tosin ei luettu vähään aikaan. Vielä en usko vian hävinneen, ehkä sitten jos seuraavaan vuoteen ei tule ongelmia.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207