Kirjoittaja Aihe: 206 - Vetonivelien vaihto  (Luettu 4673 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bures

  • Vieras
206 - Vetonivelien vaihto
« : 11.06.2014, 10:38:20 »
Auto: 1999 206 1,4.

On tullut aika vaihtaa autoon molemmat vetonivelet, onko kenenkä valmistamat suojakumit suositeltavat? Vaihdoin uuden suojakumin joka on kuin muovia ja jonka kestävyyttä ainakin pakkasessa epäilen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #1 : 11.06.2014, 11:19:27 »
Nimenomaan niitä 'muovisen' tyyppisiä alkuperäisasennuksessa tehdas käyttää - pidemmän kestoiän takia. Jäykempi elastomeerimateriaali, ei pullistu kehänopeuden kasvaessa. Samasta syystä joissakin konstruktioissa alunperin on käytetty muovisia jäykisterenkaita haitarikumin poimujen pohjiin asennettuna.

Onsevaankiva

  • Vieras
Vs: 206 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #2 : 25.07.2014, 11:32:25 »
Itse olen käyttänyt vetonivelissä aina niitä nivelen yli vedettäviä kumisia yleismallin suojakumeja - kestää. Edellisessä autossa, Pösö 306 1,4 koneella meni molemmat akselit vaihtoon, laitatin korjaamolla tehdaskunnostetut akselit. Näistä meni kaikki suojakumit ensimmäisenä talvena, ei kestäneet pakkasta. Akselit vaihdettiin takuuseen ja seuraavan talven jälkeen sama tilanne. Tämän jälkeen laitettiin takuuna nuo yli vedettävät kumiset yleismallin suojakumit ja johan alkoi kestämään.

Jusutus

  • Vieras
Vs: 206 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #3 : 06.05.2017, 11:13:07 »
Auto: 2002 206 2,0 GTI.

Tarvitsisin nopean vastauksen:

Mikä on vetoakselin mutterin momentti? Mistä löytyy?

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 206 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #4 : 06.05.2017, 11:36:05 »
Oon käyttäny halkastuja liimattavia hyvin on kestänyt kesät ja talvet ja helppo asentaa ilman isoja purkutoimenpiteitä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #5 : 07.05.2017, 11:04:16 »
Auto: 2002 206 2,0 GTI.

Tarvitsisin nopean vastauksen:

Mikä on vetoakselin mutterin momentti? Mistä löytyy?

Peugeotin korjaamokirjallisuuden mukaan sokalla lukittavan etupyörän napamutterin kiristysmomentti on 325 Nm ja lyömällä lukittavan napamutterin 245 Nm.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #6 : 03.03.2020, 18:45:12 »
Auto: 2003 206 1,4 (5-ovinen, 288 000 km).

Etupään nivelistö on menossa keväällä remonttiin (alapallot, raidetangonpäät ja joustintornin laakerit). Olen myös nyt ollut havaitsevinani napsetta liikkeelle lähdettäessä, jos renkaat ovat käännettyinä. Ensimmäsenä tulee mieleen tietysti, että jokin vetonivelistä on tulossa matkansa päähän.

Mutta sitten se kysymys: Eli miten voi parhaiten selvitää, mikä nivel on menossa? Vamma on vielä niin pieni, että käsin nitkuttelmalla ei vielä pysty tuntemaan mitään välyksiä akseleissa. Pelkän murrosnivelen ja koko vetoakselin hintaero on vain jokunen kymppi, joten meinaan kyllä vaihtaa koko akselin, kunhan saisin selville kumpi puoli?


Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #7 : 27.04.2020, 19:57:36 »
Ja lopputuloshan oli, että molemmat vetarit oli menneet. Toisesta ulompi ja toisesta sisempi nivel.