Kirjoittaja Aihe: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta  (Luettu 4932 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 971
508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« : 02.09.2014, 19:39:49 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 FAP GT (DW12C, automaatti, 56 000 km).

Huomasin pari viikkoa sitten, että arvatenkin apulaitehihna tai jokin sen pyörittämä pyörä vikisee, kun moottorin on vähän lämmennyt. Tänään auto kävi 60 tkm:n huollossa ja vikaa yritettiin paikallistaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Paras arvaus on kuitenkin kiristin, jollainen laitettiin tilaukseen ja vaihdetaan kun saapuu.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 709
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #1 : 02.09.2014, 20:22:47 »
Kokeilemalla vinku pois, eli Wurthin silikonitonta kojelaudan puhdistus-spaytä kun suihkutteli hihnaan, niin vaimeni, ainakin 407V6:sesta. Kyllä kiristimen laakerin olisi kestettävä 2 kertaan tuo 60000 km  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 971
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #2 : 02.09.2014, 21:16:56 »
Mulle ihan sama, en minä siitä mitään maksa ja voin mielelläni "koeajaa" erilaisia pösöjä. Tuolta kuuluu hetkittäin niin hirveä kirskuminen, että ei taida pelkät sprayt auttaa
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 971
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #3 : 16.09.2014, 17:47:05 »
Kiristin vaihdettu ja ääni tuli 60 km:n ajomatkalla takaisin. Ei nyt todellakaan niin paha kuin oli kaksi viikkoa sitten, mutta tuntuu olevan riippuvainen lämpötilasta muutenkin, kun säiden viilennyttyä oli jo hetken muutenkin pois.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 971
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #4 : 19.09.2014, 00:03:51 »
Se on nyt sitten tuomittu tuo otsikko virheelliseksi, eli että ääni ei tule apulaitehihnasta, eikä mistään mitä se pyörittää. Kyselin, jotta mitäs sitten tehdään ja tuomio oli että jakopää. No pääsihän tällä HDI:llä 30 000 km pidemmälle kuin THP:llä ennen jakopään remppaa. Tämä on nyt sitten se Saksan vähävikaisin D-segmentin auto.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 967
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #5 : 19.09.2014, 05:46:57 »
Kerro sitten mikä siellä hajosi kun viallinen komponentti on selvinnyt, ihan vaan kiinnostaa mille osalle 50 tkm oli liikaa. Ihan vaan sillä että jos ton hihnan vaihtoväliä on vielä kasvatettu siitä 160 tkm kohdalta aina 180 tkm kohdalle. Sellanen tuli kyllä mieleen että kuulemma joissakin on vaihdettu jakohihna + muut lelut jos on pitänyt ääntä kun siellä on ollut hiilikuituhihna. Mulla se ei pitänyt ääntä eikä kyllä pidä tuo nykyinenkään normihihna.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 709
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #6 : 19.09.2014, 06:34:58 »
Ns. 60 kympin huolto  ;). Joku saa tuosta hyvän auton, kun on uutta osaa kohta moottoritila täynnä...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 971
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #7 : 19.09.2014, 07:46:25 »
Juu, pidetään ajantasalla ja katsotaan mikä sitten on lopullinen otsikko ongelmalle. Joku rulla tai laakeri siellä huutaa ei siitä ole epäselvyyttä. Siitä sen sijaan on, että mikä se on. Haasteelliseksi tuon tekee se, että ääntä ei kuulu jos lämpötila ei ole tarpeeksi korkea. Menee siis ongelman löytäminen kohta hieman haasteelliseksi, kun kelit viilenee. Lähden nyt "kokeilemaan" mitä 150 km:n ajo tekee äänelle.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 709
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #8 : 19.09.2014, 07:49:50 »
Peukkua. Ainakin takuun piikki on auki, jos ottaisi ja motti leviäisi adhoc  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 882
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #9 : 19.09.2014, 09:13:38 »
Minkähänlainen ääni mahtaa olla? Meinaan kun "hommasit" mulle sen maahantuojan 508 GT:n koeajoon niin siinäkin oli jotain vikaa joka pilasi koeajon. Mielestäni oli nopeuden mukaan ja jarrutuksissa voimistuva ääni, en valitettavasti ihan tarkalleen muista.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 790
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #10 : 19.09.2014, 15:40:11 »
Laakerivikoja työkseni tutkineena väliin ihmetyttää autokorjaamojen toiminta.Laakerivialta korvakuulolta arvailtua melun lähdettä ei tarkemmin paikallisteta. Apuvälineitä on tarjolla kaupan hyllyllä, muttei korjaamon hyllyllä. Yksinkertainen laakerikuuntelu: elektroninen stetoskooppi ja onhan näitä vaikka mitä. Harvoin näkee autokorjaamojen käytössä, teollisuudessa ovat olleet jo pitkään käytössä, eri menetelmiä on useita, ei muuta kuin autonmoottorille ja apulaitteila sopivia valkkaamaan.Tässä nyt muutamia
http://www.skf.com/fi/products/maintenance-products/index.html

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #11 : 19.09.2014, 16:00:17 »
Apuvälineeksi toistatonnia maksavan elektronisen stetoskoopin sijasta, riittää vaikkapa ruuvimeisseli - kahvaosa kiinni korvalehteen, kärki kohteeseen ja voi hyvin kuunnella laakeria.

Toinen edullinen vaihtoehto on pietzosähköinen kiihtyvyysanturi eli 'normi' moottorilohkoihin pultattava nakutustunnistin ja edulliset kuulokkeet.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 790
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #12 : 19.09.2014, 16:44:45 »
Ruuvimeisseli korvalle ja pitkät hiukset sinne hihnapyören väliin :) Monesti elektronin stetoskooppi on parempi käytettävyydeltään,auton ahtaassa moottoritilassakin.Työturvallisuus ensin.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 186
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #13 : 19.09.2014, 17:51:41 »
Laakerivialta korvakuulolta arvailtua melun lähdettä ei tarkemmin paikallisteta.

Teollisuudessa tulee kalliiksi jos joku prosessi pannaan seisomaan laakerivian takia, autokorjaamo taas saa lisätyötä ja myy enemmän varaosia kun laakerin hajoamisen takia hajoaa yhtä ja toista muutakin 8)

Eivät aikoinaan Leijona-vaihdokista "löytäneet" kompuran kytkimen vikinääkään, vaan katseltiin ja kuunneltiin ja ruiskuteltiin hihnaspraytä jne. Kompuran vaihto olisi maksanut vähän enemmän kuin hihnaspray >:(

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Vikisevä ääni moottoritilasta
« Vastaus #14 : 19.09.2014, 18:25:28 »
Ruuvimeisseli korvalle ja pitkät hiukset sinne hihnapyören väliin :) Monesti elektronin stetoskooppi on parempi käytettävyydeltään,auton ahtaassa moottoritilassakin.Työturvallisuus ensin.

Työturvallisuus on toki tärkeää. Näissä poikittaismoottorissa vehkeissä sen kuuntelun voi tehdä pyöräkotelosta käsin. Meisselillä en tarkoittanut tietenkään mitään tumppimeisseliä, vaan pitkävartista.