Auto: 1999 406 2,0 (EW10J4, 2. mallisarja, VF38BRFRE80880843).
Auto oli viimeisten 50 kilometrin ajan osoittanut nykimistä ja ajoittaista voimattomuutta, vikavalokin oli syttynyt mutta seuraavalla käynnistyskerralla ei jäänyt päälle. Nykien matka taittui vielä hetken kunnes sammui eikä käynnistynyt enää. Apulaitehihna oli lähtenyt uimaan pois paikaltaan ja rispaantunut ja palasia joutui jakopään väliin -> jako sekaisin ja pakoventtiilit solmuun.
Nyt auto on koossa uusilla pakoventtiileillä, jakopäällä ja apulaitehihnalla ja käy nätisti, mutta tuo nykiminen tasakaasulla on todella voimakasta. Lyhyen testilenkin perusteella voima on kyllä tallella ja kiihdyttäessä sekä moottorilla jarruttaessa kyyti on tasaista, mutta vauhdin pitäminen tasaisena pintakaasulla ainakin tuossa 2000rpm paikkeilla aiheuttaa pahaa nykimistä.
Jaon pomppaamisen jälkeen luin ja nollasin PP2000:lla vikakoodit ja nyt tuon testilenkin päätteeksi sain samat koodit (vikavalo syttyi ~5 kilometrin ajamisen jälkeen):
- Intermittent fault. Mixture regulation.
- Intermittent fault. Cylinder reference sensor 1. Coherence.
Bensan/ilman saannissa kenties jotain ongelmia? Happianturissa jotain häikkää? Tässä kansiremontin yhteydessä uusin myös nokan ja kampiakselin anturit. Oliko muna ennen kanaa, hyppäsikö jako ennen kun nykimiset alkoi, menikö apulaitehihna aivan ensin ja rikkoi mukanaan jotain? Vai oliko kenties sattumaa että apulaitehihna aiheutti rikkoontumisellaan venttiilivaurion samoihin aikoihin kun nykiminen alkoi syystä x?
Mistä kannattaisi lähteä tätä ongelmavyyhtiä purkamaan? Auto vaikuttaa tosiaan mekaanisesti ehjältä nyt, veikkaisin sähköpuolen viaksi tuota nykimistä.