Kirjoittaja Aihe: 407 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 3724 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 923
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #30 : 28.05.2017, 15:26:30 »
Voin laittaa kuvien kanssa dokumentaation kun vaihda lähiaikoina käsijarrun vaijerit. Nyt unohtui ottaa kuvat kun auto piti saada lennossa nippuun.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #31 : 28.05.2017, 18:41:29 »
Hyvä juttu. Itse kässäri on ollut huolettomimpia komponentteja autossa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pjokinen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #32 : 28.05.2017, 21:23:19 »
Säätö menee sekaisin, jos käsijarrun vipu (satulassa oleva) ei palaudu joka kerta aivan taakse. Syy tähän jumittamiseen on joko vaijerissa tai satulan mekanismissa.

Minulla tuo ongelma alkoi juuri tuosta että että joku aiempi huoltomies oli tehnyt jonkinmoisen "huollon" jarrusatulaan ja se kuskinpuolen käsijarrun vipu (siis siinä satulassa oleva) ei jaksanut jousen voimasta painua edes auki ja kädessä ollessa toppariinsa. Syyksi paljastui että vipu oli laitettu akselilleen niin että se oli yhden boorin verran liian löysässä. Avasin koko jarrusatulan ja huolsin sen uusine tiivisteineen ja laitoin vivun niinkuin sen kuuluukin olla eli vastaa pöydällä tyhjänä toppaariinsa. Nyt vipu palautuu sillä voimalla millä pitääkin siihen toppariinsa. Ainoaksi ongelmaksi jäi se että kahvan itsekiristysmekanismi oli kiristänyt kahvan niin pitkälle että vaijerit olivat jo kahvan ala-asennossakin  aivan piukat eikä kahva liikkunut enää kuin pari napsua ellei sitä kiskonut kaksin käsin. Pitää suorittaa kahvan löysäys kun vapaa-aika antaa myöten.

ps. Kiitos loistavasta ohjeesta :)

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 923
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #33 : 30.05.2017, 09:41:52 »
Keskikonsolin irrottamisesta vielä pari sanaa:

1. Manuaalissa irrota vaihdekepin pussin kehys. Sormet pussin puolelle ja nostaa kehyksen pois.
2. Irrota keskikonsolin muovipaneeli eli koko paneeli, jossa on myös mukiteline. Se on neljällä klipsillä kiinni ja irtoaa reilusti nostamalla. Keskikonsolin lokeron etureunassa on kaksi tappia, joten aloita nostaminen vaihdekepin päädystä.
3. Irrota keskikonsolin lokeron pohjasta kolme ruuvia, T20
3.1 Otin pois myös keskikyynärnojan kannen, helpottaa keskikonsolin irrotusta ja asennus, viisi ruuvia T20
4. Irrota käsijarrukahvan kehys, 6 pisteestä kiinni
5. Käsijarrukahvan pussi lähtee vetämällä se pois käsijarrukahvan suuntaisesti
6. Irrota etujalkotilan sivupaneelit, yksi ruuvi per puoli, T20. Lähtee kevyesti ulospäin vetämällä. Näitä ei välttämättä tarvitse irrottaa mutta irrotin varoiksi.
7. Irrota tuhkakuppi keskikonsolin takaosasta
8. Irrota tuhkakupin kehyslevy ilmasuuttimien alapuolelta. Kiinni neljällä klipsillä ja irtoaa reilusti vetämällä.
9. Irrota keskikonsolin etureunasta kaksi ruuvia reunoilta, T20
10. Irrota tuhkiksen paneelin takaa lattiarajasta 8mm mutteri
11. Irrota obd-liitin ja pujota se keskikonsolin läpi
12. Nosta keskikonsolin takareunaa ja irrota tupakansytyttimen liitin
13. Vedä etupenkit aivan taakse, ettei keskikonsoli ota kiinni selkänojien kallistuksen vipuihin ja nosta konsoli pois

Tuohon hommaan menee muutama minuutti kun sen on kerran tehnyt. Itse sain kootessa aikaa kulumaan ylivoimaisesti eniten obd-liittimen takaisin laittoon omaan reikäänsä ;D
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #34 : 30.05.2017, 17:00:14 »
Manualin ero automaattivaihteiseen on, että irroita vetämällä (muovilasta väliin) kromikehys vaihdekaaviopaneelin ympäriltä. Sitten itse paneeli ja sen takaa pistokkeet sport- ja talviajonapista.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jouna

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
  • 407 SW 2.0 HDI AM6 On se hyvä ;)
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #35 : 06.07.2017, 08:32:29 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (DW10BTED4, AM6-automaattivaihteisto, DAM 10661).

Lueskelin tätä topiccia kun pitäisi auto käyttää näytillä uudemman kerran mm käsijarrun voimattomuuden takia. Otin käsijarrukahvan "nahan" kehyksineen irti ja sain siitä aukosta esille sen keltapäisen tapin jolla löysät otetaan vaijerista pois. En siis purkanut täällä annettujen ohjeiden mukaisesti keskikonsolia lainkaan. Pitkällä talttapäämeisselillä napsautin muutaman kertaan vetojen välillä löysiä pois ja kas kummaa; käsijarru ottaa todella hyvin kiinni parin kolmen nostonapsun jälkeen. Eli ihmettelen täällä annettuja ohjeita purkaa keskipaneeli kokonaan pois kun onnistui noinkin helposti...
407 SW Executive 2.0 HDI AM6

Jouna

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
  • 407 SW 2.0 HDI AM6 On se hyvä ;)
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #36 : 19.07.2017, 13:43:44 »
Perun puheeni tuosta ohjeesta purkaa konsoli mäkeen. Jouduin sittenkin vaihtamaan vaijerit käsijarruille joten loistava ohje loppujen lopuksi! :)
407 SW Executive 2.0 HDI AM6