Kirjoittaja Aihe: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto  (Luettu 6299 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #30 : 11.06.2016, 13:00:28 »
Onkos noissa (taka-)napa-asetelmissa laakeri mukana? Katselin varaosahakuja sekä laakeri- että napa -hakusanoilla ja ihan täyttä varmuutta ei niistä tai osakuvauksista irtoa. Voisi tuollaisen paketin hankkia valmiiksi ja heittää paikalleen, kun vollotusta ei enää jaksa kuunnella.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 634
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #31 : 11.06.2016, 13:58:40 »
On mukana. 407 puolella ohje laakerin vaihtoon. Paljonko kesti ajaa?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #32 : 11.06.2016, 17:11:30 »
Nyt on taulussa 99tkm ja auto otettu käyttöön 5/11.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #33 : 03.07.2016, 12:12:42 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP (100 780 km).

Tuli sitten eilen askarreltua 508:n oikea takapyöränlaakeri uusiksi. Homma sujui hitaasti siihen saakka, kunnes tajusin vaihtaa dremelikopioon uuden laikan ja avot, johan alkoi kirjoittaa. ;D Eroja näköjään niissäkin. Vastakkaisille puolille tehdyistä urista huolimatta kooli ei katkennut kuten elokuvissa, mutta kun lyöntitaltalla pyöräytti koolin irti paikaltaan, lähti se käsin kevyesti vetämällä pois akselilta. Vanha laakeri oli näemmä saanut joskus vettä sisäänsä ja alapuoli koolista (sisempi siis) oli todella rajusti syöpynyt. Välystä ei ollut, ääntä kyllä.

Uuden laakerin takominen paikalleen tuntui väkivaltaisemmalta kuin vanhan irrotus. ;D Samassa yhteydessä herkistelin jarrut ja vaihdoin jarrupalat, kun alkoivat kuitenkin olla selkeästi ehtoopuolella. Ei ongelmia, työtä vain. Ja tuloksena hiljainen kabiini. Laakerina germaanialainen Optimal, joita tilasin 2 kpl hintaan 47,55 €/kpl (Autopartsmarket.fi). On sitten toinenkin valmiina odottamassa hetkeä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 634
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #34 : 03.07.2016, 19:11:04 »
Hyvä juttu, näköjään 508;kin vaatii jo remonttia  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #35 : 04.07.2016, 19:19:54 »
Toivottavasti et kuitenkaan kirjaimellisesti takonut laakeria paikalleen? Jos näin teit niin hyvä kun tilasit kaksi. :P

Selvennys: Mikäli laakeri saa rulliensa/kuuliensa välityksellä kovia ja teräviä iskuja, laakeriradat ja kuulien/rullien pinnat särkyvät ja laakerista tulee erittäin lyhytikäinen. Ko. osat on pinnastaan todella kovaa terästä ja tapahtuu "lasinsärkymisilmiö", jossa mikroskooppisen pieniä säröjä tulee pintaan. Tuota laakeri sitten pyöriessään jauhaa huonommaksi. Tilanne ei ole ihan yhtä paha jos iskuja on annettu holkin välityksellä sisäkooliin mutta siinäkin muodonmuutokset hyvin mahdollisia. Ei siis missään nimessä iskutyökaluja samalle tontille uuden laakerin asennuksessa, vaan prässivoimaa ja sitäkin ehdottomasi siihen laakerin osaan (sisäkooliin) kohdistaen, mikä asentuu tappiin/olkavarteen.

Ja ei, en epäile ettetkö oli tuota tiennyt ja osaisi asiaa oikein tehdä, kunhan vaan tätä lukeville muille googlaajaranettajille muutama "takuutapaus" vähemmän. ::)
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 813
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #36 : 04.07.2016, 19:54:14 »
Eiköhän takojat tao sisäkehästä, siitä ei ole mitään haittaa. Jos takoo ulkokehästä voi sitten takoa vaikka ohimoaan seuraavaksi.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #37 : 04.07.2016, 20:51:31 »
Jep jep ;) Sisäkehästä, iso hylsy ja kakkosnelonen pehmentämässä välissä. Loppumatka mutterilla ja sitten momenttiin.

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #38 : 04.07.2016, 21:14:04 »
Niitä pääntakojiakin vaan nimittäin liikkuu jonkin verran keskuudessamme.....  ;D
Siksi oli pakko vähän viilata pilkkua tuohon
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 813
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #39 : 04.07.2016, 21:44:18 »
Ihan hyvä muistuttaa välillä  8) yks isäntä hitsas crossiin vaihdepolkimen kiinni. Maa oli takavanteen pinnoissa kiinni. Tuli vähän kallista kemppiliimaa sillä erää....

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 069
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #40 : 04.07.2016, 22:21:10 »
Eiköhän takojat tao sisäkehästä, siitä ei ole mitään haittaa. Jos takoo ulkokehästä voi sitten takoa vaikka ohimoaan seuraavaksi.

Teollisuudessa on tullut käytettyä aktiivisesti muovista iskuholkki-sarjaa joka pistää iskua ulko-ja sisäkooliin yhtäaikaa. Pirun kätevä setti, tuollainen.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g7027157/skf-tmft-36-iskuholkkisarja
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 813
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #41 : 04.07.2016, 22:32:40 »
Seppä käyttää vanhan laakeri sisäkoolia kun ei oo noin hienoja laitteita  8) vaikuttaa hyvälle keksinnölle, mutta tarve lienee enemmän semmoisissa paikoissa joissa myös ulkokehä vastaa. Vanha kunnon kuuma kylmä myös auttaa. Takalaakeri uuniin ja etulaakeri pakkaseen :)

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #42 : 15.07.2016, 13:17:21 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 163 FAP Allure.

Kerrotaan nyt ihan vaan tilastomielessä että omasta vaihdettiin vasen etulaakeri vastikään n. 125 tkm:n kohdalla - kuukautta aiemmin C-huollon ja katsastuksen yhteydessä tuossa ei vielä ollut havaittu vikaa, mutta se alkoi juhannuksen tienoilla metelöidä hyvin nopeasti "pahentuen", ajo-ominaisuuksiin en tuon huomannut vaikuttavan.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

505_RZC_508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #43 : 09.05.2017, 22:43:16 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP Allure.

Sivukommenttina mulla meni Peugeot RCZ:ssa vasen etupyöränlaakeri vaihtoon noin 90 tkm kohdalla. Osa ja vaihtotyö noin 400 e helsingin pitäjämäessä korjaamossa.

Nyt ajan 508:lla. Se on alkanut jurnuttamaan 110 tkm kohdalla. Oireet viittavat ehkä pyöränlaakeriin. Jurnutus kuuluu toispuoleiseti, eli kun ohjaan oikealle lievästikin niin jurnutus kuuluu (vähän). Kun ohjaa vasemmalle niin ei kuulu ylimääräistä ääntä enää.

Tämä ääni alkoi kuulumaan samaan aikaan kun vaihdoin ihkauudet Goodyearin kesäkumit alle 4/2017. Vähän vielä ihmettelen, että voiko kesärenkaiden kunnossa olla vikaa tai painotukset tms. pielessä.

Onko kelllään ollut uusien renkaiden kanssa ylimääräisiä ääniä?

Slehton

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 508 - Pyöränlaakereiden vaihto
« Vastaus #44 : 26.05.2017, 13:10:02 »
Auto: 2014 508 SW 1,6 HDi Style.

Vasemman etupyörän laakeri vaihdettiin 155 000 km:n kohdalla. Muissa pyörissä vielä alkuperäiset.
Nykyinen: Peugeot 508 SW Style 2014
Entiset:Peugeot 308 SW Allure 2012, Peugeot 307 SW Premium Plus 2008, Peugeot 307 XT 2004, Citroen Xsara 2000