Kirjoittaja Aihe: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus  (Luettu 3195 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #15 : 18.12.2016, 19:42:31 »
Pistokkeelta mittaus, tuleeko 12V jännite vastusketjuun. Ensiksi toki simppelein, onko sulake ehjä? Jos jännite tulee, niin vastuslanka on melko varmasti poikki. Varmistus resistanssimittauksella istuin- ja selkänojaosasista. Istuimen istuinosan purku mahdollinen, yleensä ensiksi irroitus autosta. Heikoin liitäntä on yleensä termostaatin kohdalla, eli "johto usean taivuttelun, istuinliikkeen aiheuttamasta voimasta menee poikki". Koko istuinosan vaihto kustantaa satasia, omatoiminen korjaus 0 euroa, jos pääsee omatoimisesti juottamaan liitoksen kuntoon. Onko istuinkankaassa mustunutta pistemäistä kohtaa? Joskun lanka kuumetessa ja katketessaan polttaa jäljen. Istuimen alla oleva ohjausyksikkö mahdollisesti rikki, vaihto ristiin tarvittaessa matkustajan puoleiseen, niin vikakohde voidaan eliminoida. Aika ahdas paikka on korjata, penkit voi kallistaa ottamalla neljä istuimenkiinnitys-torxia auki. Tällöin myös istuinosan verhoilu on mahdollista vaihtaa.
Ei tässä arvailla, vaan faktoihin nojataan: Perustuu tietoon, loogiseen ajatteluun ja omakohtaiseen kokemukseen korjata istuin kuntoon  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 666
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #16 : 18.12.2016, 23:09:05 »
Tähän on olemassa merkkiliikkeessä yksinkertainen korjaus, joten ota yhteys huoltoon. Voi mennä goodwill.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 339
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #17 : 05.01.2017, 21:41:13 »
Tähän on tosiaan ilmeisesti aika simppeli korjaus olemassa, jos mitään ei ole ehtinyt mennä rikki. Vika on ilmeisesti huonossa kontaktissa. Penkin alta löytyy penkinlämmityksen ohjausyksikkö, jonka liittimessä tuo huono kontakti voi ilmetä. Jos mitään ei ole vielä mennyt rikki, niin korjaus on ilmeisesti kiinnittää tuo johdinsarja paremmin liittimen lähettyviltä. Tarkoitus lienee ettei liitos pääse enää elämään. Johtimet ovat liittimen läheisyydessä suojaamattomat, joten johtimien suojaus esim. teippaamalla on varmaan suositeltavaa etteivät hankaudu puhki ja hillinnee se teippaus johtimien liikkumistakin. Huono kontakti on toki voinut ehtiä vioittaa liitintä tai ohjausboksiakin, jolloin pelkkä johdinsarjan kiinnitys ei auttane.

En tuossa pakkasessa tohtinut omaani lähteä vielä fiksailemaan ja toistaiseksi penkinlämmittimet ovat itseasiassa toimineetkin, kun olen tuota johdinsarjaa sieltä täältä kopeloinut.

Kuva penkin takaa. Ongelmakohta ympyröity punaisella.


508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 339
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #18 : 08.01.2017, 15:51:29 »
Auto: 2011 508 2,0 HDi 163 Allure (n. 186 000 km).

Tässähän saattaisi olla jopa jotain perää. Enemmän oikutelleelta apukuskin puolelta oli liitin alkanut jo sulamaan. Sulanut kohta on käsittääkseni syöttö lämmitysvastukselle. Kun tuo nyt kuitenkin vielä toimi, niin tyydyin rapsuttelemaan kontaktit puhtaaksi ja kiinnitin johdinsarjan penkkiin. Kuskinpuoleinen liitin oli vielä hyvässä kunnossa, se ei ollutkaan vielä pätkinyt kuin pari kertaa. Nippuside olisi kai suositeltavaa laittaa lähemmäs liitintä, mutta se tuntui vääntävän johdinsarjaa liittimen kohdalta sen verran paljon, että laitoin sen kuitenkin hieman kauemmas. Nyt sitten vaan seurailemaan tuleeko ongelmat joskus takaisin.

Koko operaation sai tehtyä takapenkin kautta, kunhan nosti penkin ihan yläasentoon. Ei siinä turhaan liikaa tilaa ole, mutta jos ei ahtaanpaikankammoa ole eikä hartiat ole ihan ladonovet, niin ei tarvitse penkkiä irrottaa.






TEMP_ARKISTOON
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Katto kassinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #19 : 09.01.2017, 13:29:59 »
Yritin mutta ei lähtenyt irti. Ilmeisesti liian leviät hartiat (tai iso pää) ;D Millaiset klipsit tuossa on josta se irtoaa?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 339
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #20 : 09.01.2017, 14:50:33 »
Tuossa viimeisessä kuvassa näkyy ohjausyksikössä pieni suorakaide, keskellä kotelon alareunaa. Sen kohdalla on liittimessä klipsi. Klipsiä erottaa myös hieman tuosta liittimen kuvasta, vasemmalla sivulla.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 821
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #21 : 09.01.2017, 16:12:52 »
Eihän tämmöisiä hommia oikeasti tarvitse tehdä viis vuotta vanhaan autoon, eihän?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 852
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #22 : 09.01.2017, 17:35:26 »
Tämähän on aika pientä remonttia, moneen muuhun vastaavaan paalausikäiseen verrattuna. Sanoisin myös että tyypillinen Pösön sähkövika ainakin viimeisen 15-vuoden ajalta. Hapettunut liitin, huono kosketus, liitin sulaa.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 611
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #23 : 09.01.2017, 17:38:58 »
se on toi maailma muuttunut, autojen ei ole tarkoitus kestää enää 20 vuotta, miksi olisi kun kaikki yli 10-vuoden on pelkkää plussaa, vähän ku ihmisillä yli 35-vuoden.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 804
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #24 : 09.01.2017, 17:58:19 »
Valitettavasti samaa mieltä. Esim. MQB-pohjaisissa Vagineissa täyshalvennetut sähköosat, liittimen sulamista esiintynyt paljon eri puolella autoja...
Pitäisi kyllä PSA:n yrittää olla parempia koska muuten eivät pärjää koska mielikuvissa ovat heikoilla?  Noh, ainakin tässä todella pienessä maassa.  ;D Eikö 508:ssa ollutkin suurempi osuus kuin koskaan aikaisemmin japanilaisia sähköosia? Tsunami oli iso ongelma pösölle tässä jokunen vuosi sitten.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 821
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #25 : 09.01.2017, 19:37:23 »
No bensaa liekkeihin. BMW:ssä, kymmenen vuotta vanhassa ei ole tullut yhtään hapettunutta liitintä vastaan. PSA:ssa kyllä. Mutta onhan näiden johtosarjat joidenkin apukoulun kakkososaston suunnittelemiakin, ei tarvitse olla raketti-insinööri kun noita katsoo että tämän huomaa.

Suurin syy että hävitin 607:n on juuri tässä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2017, 19:44:22, kirjoittanut uijui »

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 853
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #26 : 09.01.2017, 20:36:25 »
Voi voi kun siitä pitää täällä uikuttaa.
Jospa keskityttäisiin taas asiaan eli 508:n penkinlämmityksen liitoksen tarkasteluun.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (2. paras autoni, oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #27 : 09.01.2017, 21:16:59 »
508 on vieläkin laadukas auto. Tuon päävirtajohdon voisi juottaa liittimen ylitse. Pääosin istuinlämmittimiä ei ole, paitsi pohjolassa. Aiheessa mainittu 607 oli pioneeri elektronisella etevyydellään ja kasvukipuja oli matkan varrella, mutta lievästi.
Ai niin, uijuille :-) http://volvolandia.fi/index.php/topic,253.0.html
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Katto kassinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #28 : 09.01.2017, 21:20:45 »
Edellinen auto Citroen C5 oli 13 vuotta vanha vaihtoon mennessä eikä siinä tullut vastaan yhtään hapettunutta liitintä, kaikki toimi. Nykyisessä apparin jakkara ei lämpene mutta ei sitä ole kukaan kaivannutkaan, webasto lämmittää kabiinin äkkiä lämpöiseksi jolloin myöskin penkit on lämpimät. Kuskin jakkara toimii mutta eipä tuota tule käytettyä, ei tarvetta ;).

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 821
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 508 - Istuinlämmittimen toimimattomuus
« Vastaus #29 : 09.01.2017, 21:39:05 »
508 on vieläkin laadukas auto. Tuon päävirtajohdon voisi juottaa liittimen ylitse. Pääosin istuinlämmittimiä ei ole, paitsi pohjolassa. Aiheessa mainittu 607 oli pioneeri elektronisella etevyydellään ja kasvukipuja oli matkan varrella, mutta lievästi.
Ai niin, uijuille :-) http://volvolandia.fi/index.php/topic,253.0.html

Vulgassa 580tkm mittarissa, tankki aina tyhjä. Vaihan pössöön missä saman verran ja tankki täynnä  ;D