Auto: 2003 406 GW 2,0 ST Executive (EW10J4, 12/2003, 138 000 km).
Maanantaina vaihdettu yläkääntölaakerit molemmille puolille, itse tekemällä. SKF:n laatikossa olevat laakerit 45 € paikallisesta tarvikeliikkeestä, jossa kaikki on hyllyssä toisin kuin merkkiliikkeessä. Tuo 2h työ on todella kohtuullinen! Usein käyttämäni korjaamon arvio, autodatan perusteella, oli paljon yli tuon.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun tällaista jousijalka hommaa tuli tehtyä ja paljon opin. Aikaa vierähti ensimmäisellä puolella tuplasti jälkimmäiseen, kun ymmärsi oikeat menetelmät. Ensimmäisellä kerralla ei tullut vedettyä aivan äärimmäisistä jousikierroksista kasaan, jolloin puristimista loppui kiristysvara kesken. Piti hakea kesken kaiken toinen pari lainaan. Kolmella puristimella, homma on paljon paremmin hanskassa kuin kahdella. Jousi ei lähde kaatumaan mihinkään suuntaan. Neljällä puristimella menee jo hankalaksi. Ehkäpä juuri väärästä sijoittelusta johtuen, emme saaneet laakeria vaihdettua paikallaan, vaan jouduimme tolpan kokonaan irti, mikä sinänsä ei ollut vaikeaa, mikään ei erityisesti jumittanut. Yksin tuota olisi kyllä ollut todella vaikea saada tehtyä, kun pitää repiä tolppaa ja samaan aikaan pitää kiinni alatukivarresta. Vasen jousijalka ei tullut ulos, ellei sitä vetänyt osittain kasaan jo paikallaan. Tässä puolestaan pitkät puristimet eivät mahtuisi paikalleen. Pitääkö uusien jousien vaihtoa varten olla siis pari lyhyitä ja pari pitkiä puristimia? Takaisin laittaessa pitää laittaa alapää paikoilleen ensin ja vasta sitten yläruuvit kiinni, muuten joutuu naputtelemaan vasaralla tovin...
Oikealta puolelta laakeri oli täysin sökö ja antanut periksi, vasen puoli oli vielä toimintakuntoinen. Loppui jousien napse. Uskon kyllä huoltoneuvojan sanaan, kun on kuunnellut tuota napsetta, jousi joutuu luonnottamaan pullistukseen käännöksissä. Näin hyvää ohjausta ei tässä autossa ole minun aikanani ollut, ohjaus palauttaa hyvin ja ohjaustuntumaa on suorallakin tiellä, mikä aikaisemmin puuttui tyystin.