Kirjoittaja Aihe: 508 - Maali irtoaa etupyöräkoteloiden reunoista ja helmasta  (Luettu 6390 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AbbaSilli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Auto: 2015 508 SW Allure 1,6 HDi (käyttöönotto 3/2015, 51 000 km).

Omassa 508 SW:ssä helmat tässä kunnossa. Ei ilmeisesti mene takuuseen, koska tämän on aiheuttanut ulkoinen tekijä (kivet ja muu renkaista helmaan lentävä tavara), mikä on aika ilmeistä.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 340
  • Jotenkuten
Laita kiveniskumassaa ja maali päälle, pelkkä maali ei tahdo pysyä tossa sinkityssä pellissä.
Pösö expert 1.9TD -00, C5 break 1,8 -03,Honda GL1800 Airback/Navi, Mantis, muistot 2CV4 -72, 2CV6 -82

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 358
Itse laittaisin (laitoin) vielä fiksauksen jälkeen alkuperäiset "roiskeläpät". Ei pääse enää kivet puhaltamaan maalia pois ja tuntuu että kyljetkin pysyisi puhtaampana.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
On kyllä Sillillä karun näköstä jälkeä noilla kilometreillä ??? Omiin vanhoihin pösöihin en koskaan läppiä rustaillut ja hyvin pysyi maalit kiinni. Oikeastaan huonoin oli 206, jossa oli vielä tehtaalta tullessa läpät, jotka hankasivat lakan hilseilemään. Nykyisessä mesessä on tuo kohta muovia, jossa tuntuu pysyvän maali hyvin kiinni muutamista näkyvissä olevista kiveniskuista huolimatta.
Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 941
Minulla nämä alkuperäiset "läpät" odottavat vielä laittamista. Mitä mieltä olette, ketkä on niitä laittaneet tai nähneet mallin ja asennusohjeen, kuinka on hankaamisen- ja kuran kertymisen laita helman ja läpän väliin? Ja eikös se työnnetä vielä peltien rakoon helmassa? Sen vaikutus? Kuitenkin kovaa muovia eikä varmaan tule kovinkaan tiiviisti kiinni jotta kura pysyisi ulkopuolella?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (2. paras autoni, oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • 508 SW THP 156 Active -11
PgPete:lle:

Laitoin toukokuussa omaani ne orggispalat helmojen päitä suojaamaan. Yllättävän tiukasti ne tulevat ohjeen mukaisesti kiinnittämälläkin kiinni. Paketissa on mukana U-kiinnike, jolla alareuna puristetaan kiinni helmasaumaan ja etupäästä kiinnitys ohjeen mukaan yhdellä mukanatulevalla pop-niitillä. Tein läpän alareunan kiinnityslipareeseen reijän U-kiinnikkeen kiristysruuvia varten, niin ei lähde kiinnike karkuun, vaikka ruuvi löystyisikin. Roiskesuoja itsessään on niin jäykkä, että se ei tuulessa pahemmin heilu, varsinkin jos lokarin sisäpuolen kiinnittää vielä ylimääräisellä popparilla siihen kuitupuristeeseen. Näin lokarin puoli tulee varsin tiiviin oloiseksi. Minä suojasin alle jäävän helmanpätkän kiveniskumassalla juuri tuon hankaamisen varalle, kun ei se sieltä alta mihinkään näy. Helman ja läpyskän väliin jää takapuolelle vielä rakoa, josta pesun yhteydessä voi sitten huuhdella kurat pois. Vaikka en ole koskaan ollut roiskeläppien ystävä, on ne aika must etuvetoisessa autossa jolla ajetaan ympärivuotisesti :P

308

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 197
  • ex .nyk. MB C sedan aut ,tulossa 3008 1.2 aut
Kyllä autolla pitää pystyä ajamaan, vaikka hiekkatiellä, niin ettei se ala kuoriutumaan. Toyotalla korjasivat kiltisti suunnittelumokansa, kyseisiin kohtiin asennettiin kiveniskusuojat ja maalattiin vauriokohdat takuun piikkiin. Jos minun olisi, niin menisin tiedustelemaan korjausta tehtaan piikkiin.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 340
  • Jotenkuten
Kyllä se suolapashakin sen maalin saa irti.
Pösö expert 1.9TD -00, C5 break 1,8 -03,Honda GL1800 Airback/Navi, Mantis, muistot 2CV4 -72, 2CV6 -82

rimpesko

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
80 tuh. ajetulla 508 kävin merkkihuollossa näyttämässä suorastaan kuoriutuvaa maalia lokasuojien alareunoissa. Ottivat kuvia ja lähettivät maahantuojan arviointiin. Vastaus: Ei takuuseen, ulkopuolisen aiheuttamaa!?. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä! Maali todella kuoriutuu. Ei kulu pois, kuten kivien iskujen jälki olisi.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 829
Ei helvetti! Takuuseen tuo kuuluu! Täällähän oli toinen jolla uudemmassa 308:ssa takarenkaan takaa kuoriutunut, onko sinulla kuvia?
EDIT: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=79235.msg427301#msg427301

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 819
    • http://peugeot505.info
En yhtään ihmettele, että maali tavalla tai toisella irtoaa sivuhelmapeltien päädyistä, jollei autossa ole roiskeläppiä. On ollut tehtaalta/maahantuojalta tyhmää jättää varsinkin eturoiskeläppien hankkiminen asiakkaan vastuulle, koska suurin osa ihmisistä ei sellaisia ymmärrä hankkia ennen kuin on liian myöhäistä. Sinänsä kyseessä on siis suunnitteluvirhe, kunnei roiskeläppiä ole autossa vakiovarusteena, vaikka tarve niille on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä.

Maali voi irrota vähitellen kulumalla tai sitten esim. kiveniskemän tai kuluman seurauksena pintaan tulee vaurio, joka puolestaan aiheuttaa sinkkipinnan syöpymisen vauriokohdissa edeten myös maalin ja mahdollisen kiveniskumassan alle, jonka seurauksena lopulta pinta alkaa myös lohkeilla pois. Toki on myös mahdollista, että joissakin autoyksilöissä voi olla valmistusvirhe, jonka seurauksena pinnoite ei pysy kunnolla kiinni. Mutta joka tapauksessa tavalla tai toisella se maali siitä lähtee, jollei kohtaa suojata roiskeläpällä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 358
Ei siihen olisi tarvinut suunnitella kuin sisälokasuoja siten, että se peittää myös helman päädyn. Näin joissain autoissa on tehtykin.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 880
Se 508:n ns. roiskeläppä ei mitenkään estä maalin irtoamista lokasuojan kaaresta. Helmakotelo päätyä se voi vähän suojata, tai ainakaan vaurio ei näy niin helposti.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 630
  • 407 3.0 V6 Sport
Ei siihen olisi tarvinut suunnitella kuin sisälokasuoja siten, että se peittää myös helman päädyn. Näin joissain autoissa on tehtykin.

Periaatteessa kyllä, mutta tehdaskokoonpanossa liian hidasta ja myös liikkuessaan hinkkaa maalin puhki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AbbaSilli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Mulla oli 51tkm ajetut helmat rikki ...ei mennyt takuuseen.