Kirjoittaja Aihe: 308 - Ei aina käynnisty  (Luettu 16945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami308

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #15 : 12.01.2016, 12:26:03 »
Ilmoittele mitä kertovat huollossa tästä käynnistys ongelmasta. Itse oon soitellut huoltoon, mutta ei näytä olevan kiirusta vastata... ;)

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #16 : 19.01.2016, 19:13:04 »
Auto: 2015 308 SW 1,2 PureTech 130 Allure.

Tätä näyttää olevan liikkeellä. Pakkasta 25 astetta, auto työpaikan lämpötolpassa päivän, lähti sitten normaalisti käyntiin. Ajoa kymmenisen minuuttia pysähtelevässä jonossa kauppaan. Kun lähdin vartin kuluttua kaupasta, ei mitään responssia start-napin painamiselle paitsi piipittävä ääni, varmaankin virheilmoitus (virransäästötila?) Muistin nämä foorumin kertomukset ja ajattelin odottaa vähän aikaa, mutta räpläilin kuitenkin vähän, mm. sähköistä käsijarrua. Yhtäkkiä auto ikäänkuin heräsi ja käynnistys onnistui ihan normaalisti. Service-teksti jäi päälle, keltainen moottorimerkkivalo samoin ja jostakin syystä myös automaattikäsijarrun merkkivalo.
Ajoin kotiin ja talliin,pysäytin moottorin ja kokeilin käynnistystä, kaikki ok, paitsi varoitus Engine fault - Service required. Onko muilla tullut tällaista ilmoitusta?
Täytyy huomenna kokeilla, josko vastaavat huollossa puhelimeen. Ehkä  vikalogista löytyy jotakin.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #17 : 20.01.2016, 14:50:52 »
Auto oli tänään pajalla. Vikakoodeja löytyi ja ne menevät tehtaalle analysoitavaksi. Reklamaatio tehty. Perästä kuuluu, sano...

Näyttää siltä, että käynnistymättömyys liittyy alhaiseen akun varaustilaan. Lyhyellä matkalla akku ei lataudu, jolloin akun varaus putoaa entistä alemmaksi. Elektroniikka sitten ryhtyy "suojelemaan" akkua. :-\ Ongelma ei esiinny kuin kireellä pakkasella. Mulla vain kerran.
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #18 : 20.01.2016, 14:59:42 »
Minäkin epäilin tuota akkuasiaa ja kotiin päästyäni laitoin tallissa älylaturin lataamaan. Ainakin muutaman tunnin ajan akku otti virtaa, aamulla se oli laturin mukaan täyteen varattu. Autolla on ajettu lyhyitä pätkiä, mutta aina aamusin lähdetty 10 asteen tallista, luulisi että noinkin lämmin akku ehtisi ottaa varausta pätkäajossakin.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #19 : 20.01.2016, 15:20:48 »
Ehkäpä tietokone katsoo, mitä auton ulkolämpömittari näyttää  :-\
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #20 : 20.01.2016, 22:13:52 »
Pahoittelut. En ole itse ehtinyt asiaa vieläkään viedä eteenpäin. Liikaa kiirettä pitää työrintamalla. Minulla tuo vika ei ole toistunut tuon kerran jälkeen, tosin en aja autolla edes joka päivä kun työmatkoja taitan usein ihan jalkaisin. Pitää tuo toki nyt hoitaa, samoin kuin muut autoon liittyvät virheet. Tuo kuulostaa huolestuttavalta tuo vikavalon syttyminen ja "service required". Oliko autossa tehot tallella kun vikavalo paloi? Itsellä vastaava virhe tuli edellisellä autolla (3008) jossa oli surullisen kuuluisa 1.6 156THP. Imusarja oli tuolloin jäässä. 

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #21 : 21.01.2016, 08:51:54 »
Latasin tosiaan akun tallissa insidentin jälkeen ja virtaa tuntui ottavan. Vikavalo paloi vain heti ensimmäisen onnistuneen käynnistyksen jälkeen, eikä kone mennyt limp-to-home -moodiin.  Seuraavana aamuna  tuli vain virheilmoitus virtaa kytkettäessä, ja iltapäivällä ei enää ollenkaan, auto käynnistyi koko ajan normaalisti.  Kun korjaamossa  on ruuhkaa, niin  jätän selvittelyn  myöhempään.


Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #22 : 22.01.2016, 08:33:14 »
Vaikea itsekään uskoa akun olevan ongelma. Tähän mennessä kaikki ongelma-autot on olleet avaimettomalla järjestelmällä (Allure) eikös? Itse olin huomaavinani, että vaikka olin painanut kytkimen pohjaan niin inforuutu edelleen ilmoitti, että "declutch and press start"..  Voisiko olla vaan häiriötä erinäisissä tunnistimissa tms.

EDIT: Jaa eipäs olleetkaan kaikki avaimettomia

artsi

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #23 : 22.01.2016, 08:37:09 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=75354.msg390762#msg390762

Niin, tuossa on ainakin avaimella käynnistettävä, mutten ole varma, onko kyse samasta ongelmasta. Omassa Active-varusteisessa autossani ei ole ainakaan toistaiseksi ollut tällaista ongelmaa.

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #24 : 22.01.2016, 10:37:50 »
Vaikea itsekään uskoa akun olevan ongelma. Tähän mennessä kaikki ongelma-autot on olleet avaimettomalla järjestelmällä (Allure) eikös? Itse olin huomaavinani, että vaikka olin painanut kytkimen pohjaan niin inforuutu edelleen ilmoitti, että "declutch and press start"..  Voisiko olla vaan häiriötä erinäisissä tunnistimissa tms.

EDIT: Jaa eipäs olleetkaan kaikki avaimettomia

Nimenomaa akkuongelmalta minusta tämä vahvasti kuulostaa näillä tiedoilla mitä täällä on annettu. Jos olisi minun auto kyseessä niin ensin akku pitäis saada ladattua täyteen ja sen jälkeen testiä toistuuko ongelma vielä.

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #25 : 22.01.2016, 11:30:14 »
Meillä ollut muutama tapaus, uusissa autoissa tullut myös vastaan avaimettomassa käynnistyksessä. Molemmissa lähtenyt auto käyntiin apuvirralla. Voisi myös kaukosäätimen paristot olla kylmyydestä kankeat...
Apuvirralla käynnistyminen puhuu akkuongelman puolesta.  Akut sinänsä ovat varmaankin olleet  kunnossa, aika uusia kun ovat, mutta voisiko olla kyse siitä, että auton "älykäs" systeemi sortuu omaan näppäryyteensä: esim. huomaa, että akku ei  ota virtaa normaalisti ja  lakkaa lataamasta, tai tekee jotakin muuta tyhmää kovemmalla pakkasella.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #26 : 22.01.2016, 11:43:14 »
Ainakin mun käsityksen mukaan noissa uusissa latausjännite ei ole sama asia kuin käyttöjännite, vaan akkua ladataan käytännössä ihan oman logiikan mukaan. Se mikä oli merkille pantavaa että tänään -28 asteen pakkasessa kaksi tuntia lämpenemässä ollut 308 SW Active ei mennyt edes economymodeen virojen päälle laittamisen jälkeen, vaan virtaa riitti laitoksen mielestä täysin normaaliin toimintaan. Meillä on niin vähän lyhyttä ajoa tolla uudemmalla roskalaatikolla että ei ole tullut vastaan mitään ihmeellistä, toisaalta kun lyhyttä ajetaan pääasiassa tuolla vanhemmalla roskaläjällä niin ongelmat on erilaisia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #27 : 22.01.2016, 17:03:52 »
Tänään taas ei käynnistynyt! Pakkasta oli yli 20 astetta, moottoritieajoa 30 minuuttia. Kaupassa käynnin jälkeen näyttöön syttyi SERVICE, sähkökäsijarrun napissa paloi valo ja hiljaista oli. >:( Moottorin sammutushetkestä kului 30 minuuttia, ennen kuin starttasi normaalisti. SERVICE jäi näyttöön ajon ajaksi ja katosi seuraavan käynnistyksen jälkeen. Oli melkoisen tylsää istua kylmässä autossa, mutta onneksi täältä foorumilta sain vahvistuksen, että kun vaan odottaa, niin kyllä se siitä taas lähtee. :-\
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

TC

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #28 : 22.01.2016, 20:21:51 »
Auto: 2015 308 SW 1,2 PureTech 130 Allure.

Ihan kaikkia ei käynnistysongelmat kuitenkaan koske. Minullakin hyvin samankaltaisia tilanteita ollut kuin täällä on kuvattu: Auto piuhan päässä, pätkä ajoa ja kauppaan jne. mutta ei minkäänlaisia häiriöitä vaikka pakkaset välillä lähempänä 30 astetta. Myös jokunen päivä lentokentällä parkissa ulkona ilman lämmitystä ja Pökö kehräsi kuin kissa heti starttinapista. Pakkanen hellitti tosin sinä päivänä alle viidentoista asteen. Ainoa kerta kun olen Economy mode tekstin nähnyt, n. -10 asteessa olin parkissa odottelemassa puhelimessa puhuen ja sammutin auton välillä kun se oli jo aika lämmin. Siinä jonkun aikaa puhuttuani, ehkä 5 minuuttia, kosketusnäyttöön tuli teksti että jotenkin niin että "Your call will be interrupted in 9 minutes, car will enter economy mode".

Semmoinen kysymys tulee mieleen, että onko teillä joilla häiriöitä auto välillä ollut / käynyt lämpimässä tallissa / parkkihallissa? Minulla ei ole, koko ajan ulkona ollut. Ongelmia tulee helposti, kun pakkasilla käyttää autoa välillä lämpimässä ja kosteassa. Jos ei muuta, niin ovet ja ikkunat jäätyy kiinni, kuivassa pakkasilmassa näin ei käy.

Sinänsä outoa jos ongelmat johtuu akusta, kun odottamalla kuitenkin käynnistyy. Yleensä akku ei lataudu pakkasessa odottamalla. Toisaalta, akku on yleisin syy pakkasongelmiin.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #29 : 22.01.2016, 21:08:01 »
Auto ollut koko ajan kuivassa pakkasilmassa.
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt