Kirjoittaja Aihe: 405 - Käyntiongelmat  (Luettu 1458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
405 - Käyntiongelmat
« : 01.10.2012, 15:57:23 »
Arkistoitu ohje: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)


Auto: 1995 405 1,6 GL (XU5JP, DAM 6426/13.06.1994).

Irrotin väliaikaisesti tulpat ja testasin apujohdon kanssa, iskevätkö kaikki kipinää, kun starttaa. Kuljettajan puoleisin tulppa - se jossa on lyhin johto - pysyi pimeänä. Muissa näkyi kipinä.

Auton äänestä tulee mieleen vanha kolmisylinterinen kaksitahti-Saab. Ääni sekä käynnin heikkous ja epätasaisuus ja voiman puute saivat epäilemään, että kaikki sylinterit eivät ole pelissä mukana.

Vaikka minulla on vanha ja halpa ja äärimmäisen huono digitaalinen yleismittari, joka näyttää mitä sattuu, mittarin lukemien perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että tulpanjohtoa pitkin kulkee virta. Vanha kunnon viisarilla varustettu mittari näyttäisi johdon tilan paremmin.

Vikaa pitänee alkaa etsiä syvemmältä järjestelmästä eli ensiksi "virranjakajasta" vai miksi sitä 1990-luvun autoissa sanotaan (tietoni autoista ovat ajalta, jolloin katkojan kärkiä vielä putsailtiin).

Moottoritilaan virtasi vettä ja höyryä termostaatin kotelon vuodosta, ja edellä mainittu "virranjakajakin" oli päältä päin litimärkä. Pian tämän jälkeen alkoivat ongelmat ensiksi pienenä nykimisenä paikaltaan lähdettäessä ja myöhemmin pysyvänä käynnin huononemisena.  Silloin konehuoneessa oli tosin jo kuivaa, koska olin saanut vesivuodon tukittua.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #1 : 01.10.2012, 18:58:53 »
Kyseisessä autossa lienee kaksoiskipinäpuola eli kipinä tulee yhtä aikaa 1-4 ja 2-3 pytyille. Kokeilitko vaihtaa tulppaa tai johtoa toiseen paikkaan puolalla. Tulppahan on voinut särkyä kosteudesta. Johdoissahan tulisi olla vastusta joitakin kilo-ohmeja. Lyhimmässä yleensä vähiten.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #2 : 03.10.2012, 17:54:56 »
Johdot ja tulpat on tarkastettu, ja niissä ei näy olevan vikaa. Umpinaisesta "boksista", josta tulpanjohdot lähtevät, ei pysty pelkän ulkonäön perusteella sanomaan, onko se kunnossa vai ei. Yhdestä sen tulpanjohtoliittimestä ei kuitenkaan tule virtaa tulpalle, joten ehkä vika on tässä boksissa. Se lienee aika kallis varaosa?

Boksin alaosaan menee liitin, johon vie neljä johtoa (ne on numeroitu liittimessä 1,2,3,4). Johto numero neljä menee tyhjään liittimeen. En ole toistaiseksi löytänyt vastaparia tälle liittimelle. Katsoin neuvoja Peugeot "huoltokirjasta" (netissä katseltavasta), mutta en oikein ymmärtänyt sen ohjeita. Siellä mainitaan osat "capacitor wiring connector" ja "TDC-sensor" kohdassa, jossa on tuon mainitun liittimen kuva. Ymmärrän kyllä, mitä nuo nimet ovat suomeksi, mutta se ei paljon auta. En tiedä, mihin kirjainyhdistelmä TDC viittaa.

http://www.lataakuva.fi/di/FSHC/johdot.jpg

No, korjattavaksi auto ilmeisesti on vietävä, mutta pitääkö se viedä merkkikorjaamolle (eli vaatiiko työ erikoisia mittalaitteita ym.), vai selviääkö tavallinen "yleisautokorjaamo" hommasta.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #3 : 03.10.2012, 22:31:14 »
Irtonaisen johdon kuuluukin olla irti. Tarjoaa kaiketi kierrosluku signaalin erilliselle mittalaitteelle. Puolaa saa esim motonetistä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-1085. Ja varmaan muistakin varaosaliikkeistä. Kesällä tuli mitattu kyseisen mallin puolan toisiokäämien vastukset tulpanjohtojen paikoista 1-4 ja 2-3 niin olivat lähellä 14 kiloohmia. Eli napojen välillä tulee olla yhteys. Ja ensiökäämien vastukset alle yhden ohmin.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #4 : 11.10.2012, 11:29:50 »
Edellä mainittu "boksi" (puola?) vaihdettiin, ja auto alkoi toimia. Olisin osannut itsekin vaihtaa kyseisen osan, koska kerran jo irrotin sen, mutta en halunnut ostaa uutta osaa "kokeillaan, olisikohan vika tässä" -periaatteella vaan vein auton korjaamolle. Tällä kerralla arvausvaihtoehto olisi tullut huomattavasti halvemmaksi.

Kun osa oli vaihdettu, auto toimi hyvin, ja sillä tehtiin parin sadan kilometrin lenkki. Huomiseksi suunniteltiin katsastusajan tilaamista. Mutta ei suunnitella enää. Tänään autosta hävisi yhtäkkiä tyhjäkäynti. Pihaan ajettaessa auto toimi moitteettomasti, mutta muutaman minuutin kuluttua uudelleen startattaessa tyhjäkäyntiä ei ollut lainkaan. Auton moottori kävi, kun painoi kaasua, mutta sammui, kun kaasun löysäsi. Tuollaisella autolla on erittäin hankala ajaa.

Mistähän tällä kerralla kannattaisi alkaa etsiä ongelman syytä.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #5 : 11.10.2012, 18:43:44 »

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #6 : 14.08.2013, 10:39:07 »
Sama aihe jatkuu...

Tyhjäkäynti hävisi tilapäisesti talvella, mutta palautui, eikä ongelma ole sen jälkeen vaivannut. En tiedä, auttoiko se, kun naputtelin edellä mainittua tyhjäkäyntisäädintä päältä päin jollakin esineellä, vai korjautuiko vika muuten vain. Naputtelun ajatus oli se, että se voisi auttaa, jos sisällä olisi jokin osa jumissa.

Tällä kertaa ongelma on se, että auto (röpöttävästä äänestä ja tehon puutteesta päätellen) käy vain kolmella sylinterillä heti käynnistämisen jälkeen. Kun lähtee ajamaan, kolmas sylinteri "herää" (käynti hieman nykivää tässä vaiheessa) mukaan muutaman sadan metrin ajon aikana. Kun auton pysäköi puolentoista kilometrin päässä parkkipaikalla, moottorin käynti on jo täysin normaalia. Ajon aikana ongelmaa ei esiinny, ja lämpimänä moottori muutenkin käy niin kuin pitää. Se käynnistyy normaalisti, ja tyhjäkäynti on normaalia. 

Ajattelin, että kysyn ensiksi viisaammilta, ennen kuin alan irrotella tulppia tehdä muutakaan. Mikähän voisi olla ongelman syy?


sevex22

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #7 : 15.08.2013, 07:24:07 »
Entä jos lämpöakturi antaa väärää tietoa eculle ja eku luulee koneen käyvän kylmänä ja typntää rikkaalle. Silloinhan kone ei käy kunnolla. Mulla on hankinassa toi anturit

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #8 : 15.08.2013, 08:20:49 »
Olen ymmärtänyt, että puola on vaihdettu eikä siis siinä luulisi vikaa olevan. Joku tulpan johdoista ilmeisesti on murtunut eikä näinollen johda sytytysvirtaa tasaisesti, lämmettyään toimii mutta kylmänä katkoo.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ratti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #9 : 22.08.2013, 12:20:09 »
Auto: 1991 405 1,9 (88 kW, monipistesuihkutus).

Itsellä oli kanssa isoja käyntiongelmia. Poistuivat eilen kun ostin uuden puolan. Tuli vähän kipinää ja temppuili ensin kostealla kelillä. Kiihdyttäessä nyykähti vähän samaan tapaan kuin olisi bensa loppunut. Ehdin kanssa vaihtamaan paljon osia ennen kuin vika löytyi.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #10 : 22.08.2013, 22:28:19 »
Olen ymmärtänyt, että puola on vaihdettu eikä siis siinä luulisi vikaa olevan. Joku tulpan johdoista ilmeisesti on murtunut eikä näinollen johda sytytysvirtaa tasaisesti, lämmettyään toimii mutta kylmänä katkoo.

Vika on valitettavasti pahempi. Kannentiiviste on särkynyt tai jotain vielä pahempaa on tapahtunut, mistä oli seurannut jäähdytinveden vuotaminen kuljettajan puoleiseen keskimmäiseen sylinteriin. Kun auto startattiin, sylinterissä oleva vesi esti kyseisen sylinterin normaalin toiminnan, kunnes vesi oli poistunut. Käynnistyksen jälkeen autosta tuli jonkin aikaa höyrynsekaista pakokaasua. Ajon aikana mitään poikkeavaa ei ollut havaittavissa.

Vähitellen ongelma paheni ja alkoi ilmetä veden vähenemisenä jäähdytysjärjestelmästä. Vielä tällöinkään ongelmia ei osattu yhdistää. Moottoriöljy ei vaikuttanut vetiseltä, eikä sen määrä näyttänyt muuttuvan. Seuraava oire olivat käynnistysongelmat. Vettä oli sylinterissä niin paljon, että kone meni jumiin. Vielä tässäkään vaiheessa vikoja ei osattu yhdistää, vaan käynnistysongelmien arveltiin johtuvan akun tyhjenemisestä tai akun johtojen löysästä liitoksesta. Kun akkua ladattiin ja liitoksia väänneltiin, auto starttasi. Todellinen syy oli ilmeisesti se, että vesi sylinterissä väheni starttausyritysten aikana. Tässä vaiheessa tuli ensimmäisen kerran mieleen, että ongelmilla voisi olla jokin yhteys - tosin vain vesipumppuun ja laturiin liittyvä. 

Ongelman lopullinen huipennus oli se, kun auto jäi erään kaupan parkkipaikalle, eikä moottori startannut. Vikaa luultiin edelleenkin akusta johtuvaksi, joten autoa yritettiin käyntiin työntämällä. Vasta tällöin huomattiin, että männät eivät kerta kaikkiaan liiku eli kone on jumissa. Kiinni leikkaamisen ajatuskin tuli mieleen, mutta toiseksi vaihtoehdoksi arveltiin vettä sylinterissä. Kun sytytystulpat avattiin ja moottoria startattiin, kampiakseli pyöri ja yhdestä sylinteristä suihkusi vettä. Moottorin jumiintuminen oli siis johtunut vedestä. Ajamiset loppuivat tähän. Jos vika olisi arvattu näin pahaksi, ajaminen olisi tietenkin lopetettu jo aikaisemmin.

Tällä hetkellä pohditaan jatkoa. Auto (405) on vielä siisti ja muilta osin hyväkuntoinen, joten moottori tekisi mieli korjauttaa. Kuinka todennäköistä on, että vika on pahempi kuin pelkästään kannentiivisteen särkyminen. Millaisia toimenpiteitä tiivisteen vaihtaminen korjaamolla teettää? Sylinterinkannen oikaisun kenties (erään korjaamon arvion mukaan)? Millainen se on prosessina?

Väliaikaiseksi autoksi hankittiin eräs toinen ranskalainen, mutta ei siitä sen enempää. Auto on niin romu, että sen käyttöaika on todennäköisemmin viikkoja kuin kuukausia - ellei se jää päiviin. No, ei se paljon maksanutkaan.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #11 : 22.08.2013, 23:45:50 »
Kansitiivisteen vaihto 8-venttiiliseen XU-moottoriin on melko yksinkertainen ja edullinen homma, vaikka toki korjaamolla teetettynä hommalle kertyy hintaa useampia satasia.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61173.0

Todennäköisesti tiiviste on vain vanhuuttaan antanut periksi ja esim. venttiileitä ei tarvitse uusia (jolleivät ole vääntyneet veden vuoksi, tuskin?). Toki kansi, venttiilit ja männät kannattaa puhdistaa ja samalla tulee uusittua kansitiivisteen lisäksi muitakin tiivisteitä ja venttiilivarren tiivistekumit, joten ns. yläpään tiivistesarja on tarpeen. Myös kansipultit pitää/kannattaa uusia (20-40 e). Itselläni 309:ssä oli alkuperäinen tiiviste mennyt huonoon kuntoon. Kansi oli suora, mutta koska 4. sylinterin liekkirenkaan alitse oli pieni syöpymä palotilan ja vesitilan välillä, käytin kannen koneistamolla hiottavana (58 e).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käyntiongelmat
« Vastaus #12 : 14.10.2013, 20:45:40 »
Jatkan vielä sen verran tästä aiheesta, että Peugeot 405 seisoo taas ajokuntoisena pihassamme - mutta eri Peugeot. Kävimme hakemassa "uuden" auton tänään. Kannentiivisteongelmaisen Peugeotin tilanne on aika epämiellyttävä. Hinasimme auton syyskuun alkupuolella korjaamolle, ja siihen alettiin vaihtaa kannentiivistettä. Samalla oli määrä vaihtaa jakohihna. Homma loppui siihen, kun yksi kannen pulteista katkesi syvälle lohkon sisään. Tässä vaiheessa peli pantiin poikki. Maksoin korjaamolle kertyneet työtuntikulut ja hinasin auton pois.

Nyt on siis toinen auto. Elättelen kuitenkin toiveita, että myös "vanha" Peugeot vielä joskus tulevaisuudessa liikkuisi vaikka eri moottorilla, jos ei muuten. Nyt ajetaan kuitenkin sillä toisella ja pidetään toinen tallessa odottamassa parempia aikoja. Kun pysäköin auton kaupan pihaan 20. elokuuta käydessäni ostoksilla, en olisi arvannut, että autolla ajamiset päättyvät siihen parkkiruutuun.

P.S. Joku selvitti aikoinaan sarjanumeron perusteella autoni valmistusajankohdan. Olisi mielenkiintoista tietää, ostinko nyt uudemman auton vai mahdollisesti vanhemman. Käyttöönottokuukausi on sama.