Kirjoittaja Aihe: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)  (Luettu 3898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 652
605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« : 05.08.2016, 11:25:10 »
Auto: 1995 605 3,0 V6 (ZPJ, 12-ventt.).

Missä mahtaa olla vika kun auto käy kokoajan liian rikkaalla? Auto on seissyt pari vuotta ja nyt vaihdoin siihen vaihtomoottorin, eli muuttujia on paljon. Eniten ihmetyttää kun pp2000 näyttää lambda-arvoksi 465mV riippumatta onko lambdan johto paikoillaan vai ei, tämä siis moottori sammuksissa. Ja moottorin käydessä en ihan heti voi testata kun starttimoottorin planeettapyörästö hajosi startatessa kun moottori potkaisi takaisin, uskon tämänkin johtuvan liian rikkaasta seoksesta? Kylmänä moottori käynnistyy välillä hienosti, mutta lämpöisenä tosiaan alkaa ongelmat ja lämpimänä startatessa pakoputkesta tulee musta savu niinkuin dieseliä käynnistäisi. Lambdavialta vaikuttaisi, mutta lambda on uusi bosch, olisiko vika kuitenkin siinä vai mahdollisesti johtosarjassa tai sitten jossain ihan muualla..?
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04' & 406 3.0 V6 SVA 01'
605 3.0 SV A 95' harrastus
605 2.1 STDT A 99' purettu, satunnaisia osia jäljellä.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #1 : 05.08.2016, 12:36:41 »
Jos kylmänä on ok ja lämpimänä rikas, tulee mieleen, että on "ryyppy päällä". Rikastaa siis seosta ja minä selvittäisin lämpötila-anturin toiminnan ensimmäiseksi. Olikos se niin, että anturi on PTC-vastus, jolloin vastus on kylmänä pieni. Esim. oikosulku johdossa saa ECU:n luulemaan, että on pakkasta. Vastaavasti NTC:n tapauksessa katkos aiheuttaa saman.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 652
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #2 : 05.08.2016, 14:30:08 »
Unohtui tosiaan mainita että kaikki lämpötila-anturit on mitattu ja ne toimii ok, myös pp2000 näytti jonkinaikaa jäähtyneen koneen lämpötilaksi 69C joten sekin tukee tätä aiempaa mittausta. Myös imuilman lämpöanturi näyttää oikein.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04' & 406 3.0 V6 SVA 01'
605 3.0 SV A 95' harrastus
605 2.1 STDT A 99' purettu, satunnaisia osia jäljellä.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #3 : 05.08.2016, 15:52:17 »
En tunne asiaa, mutta joku varmaan osaa sanoa, että voiko lambda vaikuttaa niin paljon seokseen, että kone alkaa savuamaan. Olen aina käsittänyt, että sen toimintaikkuna on melko kapea.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 652
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #4 : 05.08.2016, 16:37:52 »
Samaa tässä olen itsekin pohtinut, toki sitten kun auton saa käyntiin se käy kyllä savuamatta mutta raskaan oloisesti. Toisinaan kun lämpöisen auton pakokaasua nuuhkaisee niin ei haise juuri miltään, aivan kuten kat-autossa kuuluukin, mutta välillä taas vahvasti haisee polttoaineelta ja tällöin auto myös "röpöttää". Toisinaan vastaa kaasuun hienosti, välillä taas pahasti "röpöttäen" ja silloin saattaa pöllähdys tulla putkesta kaasutettaessa. Pelkona myös se ettei vain ole ecu ottanut siipeensä tuossa parin vuoden seisomisen aikana, auto on ollut kylmässä tallissa sen ajan ja osan ajasta ecuata johdot irti, akku ei ole ollut paikoillaan.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04' & 406 3.0 V6 SVA 01'
605 3.0 SV A 95' harrastus
605 2.1 STDT A 99' purettu, satunnaisia osia jäljellä.

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 605
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #5 : 05.08.2016, 16:52:29 »
No samaahan tekee pösön "vanhemmissa" neloskoneisissakin jos vuotaa se pakosarjan ja downpipen liitos. Kyllä menee seokset ihan kuralle niinkin eli lambda sen aihuettaa.  Mitenkähän toimii sen lambdan lämmityspuoli?
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 652
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #6 : 05.08.2016, 17:50:43 »
Hmm, täytyypä vielä tarkistaa, downpipen liitoksessa kyllä on uusi rautalangasta punottu tiiviste mutta mitään pakoputkikittiä en siihen kyllä laittanut kun ajattelin että se on kuitenkin joustoliitos. Onko tuo kuitenkin ihan normaalia että moottori sammuksissa pp2000 näyttää tuon 465mV riippumatta onko lambdan johto kiinni vai irrotettu? Tarkalleen ottaen arvo heittelee välillä 450mV-465mV. Pitää vielä tarkistaa tuo lambdan lämmitys, mutta muistelisin mitanneeni senkin että virta tulee liittimelle ja liittimestä mitattuna lambdan vastukselta sai käypäsen ohmi-arvon, mutta tarkistan vielä tämänkin.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04' & 406 3.0 V6 SVA 01'
605 3.0 SV A 95' harrastus
605 2.1 STDT A 99' purettu, satunnaisia osia jäljellä.

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 605
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #7 : 05.08.2016, 18:03:35 »
Se uusi liitos rautalanka syherö ei ole vielä tiivis ennenkuin jonkinverran ajelee kuumaksi tuon niin asettuu paikoilleen kun on takana jokunen kymmen kilometriä , pelkkä paikallaan käynti ei sitä liitosta vielä tiiviiksi tee vaan se liike mikä ajossa siihen liitokseen tulee kun heiluu hiukan se koko liitossysteemi. Ja mitään kittiä sinne ei saa laittaa kun on "elävä" liitos.
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 652
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #8 : 05.08.2016, 18:07:02 »
Ok, tämäpä mukava tietää, toki nyt auto on poistettuna liikennekäytöstä ja odottaa että saan helmat korjattua niin täytyy tuota sitten vielä hetki jännittää. Kävin tosiaan nyt mittaamassa vielä lambdan ja vastus oli 2,3ohm eli kai ihan ok, lambdan liittimeltä mitattuna maa tulee ok, mutta plussaa ei tule. Kuuluisiko virran tulla lambdan liittimelle heti kun kytkee sytytysvirran avaimesta vai tuleeko virta vasta moottorin käynnistyttyä?
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04' & 406 3.0 V6 SVA 01'
605 3.0 SV A 95' harrastus
605 2.1 STDT A 99' purettu, satunnaisia osia jäljellä.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 701
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #9 : 05.08.2016, 20:28:21 »
Eikö se ole niin, että lambda-anturia ei käytetä startatessa, eikä täydellä kaasulla muutenkaan? Tämä siltä varalta, että se auttaisi vianhaussa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 652
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #10 : 05.08.2016, 20:54:09 »
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Btw. Kävin mittaamassa oletetun lambdan lämmityksen sulakkeen (nro. 11, 15A) ja se oli jännitteetön kun autossa oli sytytysvirta kytkettynä, mutta auto ei ollut käynnissä eli tästä kai voi olettaa että lambdan lämmityksen kuuluu toimia vain moottorin käydessä? Pitää varmaan hommata uusi startti että pääsee tutkailemaan lisää pp2000 auton käydessä, jos siitä jotain apua saisi.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04' & 406 3.0 V6 SVA 01'
605 3.0 SV A 95' harrastus
605 2.1 STDT A 99' purettu, satunnaisia osia jäljellä.