Kirjoittaja Aihe: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 4164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • 508 SW THP 156 Active -11
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP 156 (DAM 12552 CJ, 1 0676).

Vaihdoin vaihtistoöljyn 6-vaihteiseen manuaaliin, joka service boxin mukaan on tyyppiä BVM6. Mistään vain en löytänyt tietoa oikeasta öljymäärästä ja tällä kertaa piti luottaa siihen mitä laatikosta tuli vanhaa ulos. Hiukkasen mietityttää, että onko tuon laatikon öljymäärä oikeasti 2,25l, mikä sieltä nyt poistui? Melko tummaksi oli öljy mennyt kun astiassa sitä katsoo, mutta ruskea alkuperäisväri oli kyllä nähtävissä ulos valuvassa öljyssä. Eikä hajussakaan ollut mitään epäilyttävää ;D Laitoin tilalle 2l Totalin uusiksi nimeämää Gear 8:a, kun aina tähän asti kahdella litralla olen sekä Pösöjen että Citikoiden kanssa selvinnyt. Riittääkö 2l tuolle laatikolle, on nyt tuhannen taalan kysymys.

On muuten viheliäisesti sijoitettu huohotustulppa juuri vaihdekaapelin alla. Piti irrottaa kaapelipidike, jotta kaapelia sai nostettua sen verran että tulpan sai pois ja uudet öljyt sisälle. Siihen ei kauaa mennyt kun olin ensin keksinyt miten toimia tosi ahtaassa rakosessa. Tällä kertaa ei ollut vaihtoehtona täyttö tarkastustulpan kautta, siksi jumppa huohotinkorkin kanssa. Tyhjennys olikin helppoa kuin heinänteko, edes moottorin alusmuovia ei tarvinnut irrottaa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 463
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #1 : 23.08.2016, 22:03:55 »
Service box kertoo jotta: "Quantity of oil to fill after draining: 2,1 ± 0,1 litres."

Tämä ei päde sitten 2.0 litran diesel pannulle ja 6 vaihteiselle askille, vaan sille on omat täyttöarvonsa riippuen siitä onko askissa jäähdytysrivat vai ei:
-Gearbox casing with fins 1.9 l
-Gearbox casing without fins 2.6 l

508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #2 : 24.08.2016, 19:20:28 »
Lisäyshommiksi meni... Onneksi sattui sen verran olemaan vanhassa purkissa jämiä, että muutaman desin sain lisää kahden litran päälle. Eiköhän siellä laatikon uumenissa tarvittavat pari desiä jossain vanhastaan ollut...

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 463
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #3 : 24.08.2016, 21:27:41 »
Puretulle ja kunnostetulle laatikolle on omat täyttöarvonsa, em. arvot on vaan jos öljyt valutetaan ulos ja laitetaan uudet tilalle. Ja kyllähän tuo 2 litraa em. ohjeistuksen mukaan riittää, jos kyseessä oli tuo nimimerkkisi alla mainittu THP. On toki alarajalla, mutta teoriassa piisaa.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Katto kassinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #4 : 14.10.2016, 00:31:56 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi Active.

Mikä on oikea vaihteistoöljy tuohon ja mikä on täyttömäärä? Onko helppo vaihtaa itse?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 298
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #5 : 14.10.2016, 07:48:19 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.0
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #6 : 14.10.2016, 08:52:43 »
Ohjetta vaihtamiseen en tiedä, mutta tällaisen linkin tiedän ja sieltä takaa löytyy oheiset tiedot.

http://www.totalnordic.com/fi/Nordic-Ajoneuvojen-voiteluaineet-homepage/fi-Lubadvisor.html

Kategoria    : Henkilöautot    
Valmiste    : Peugeot
Malli    : 508 (2011 - )
Tyyppi    : 508 1.6 HDi 16V DPF (2011 - 2013)

Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö BE4/5 5/1
 
Tilavuus    :    Tilavuus 1,8 litraa Huoltotäyttö
   :    Tilavuus 1,9 litraa Kuivatäyttö
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Tuotteet    :    Transmission Gear 8 75W-80

JOS sinulla on start&stop varustettu auto, niiin sitten siellä on puoliautomaatti vaihteisto tuon sivuston mukaan ja sen täyttömäärä on hieman eri, joskin neste sama.
Vaihteisto/vetopyörästö, puoliautomaattinen MCP 6/1
 
Tilavuus    :    Tilavuus 2,1 litraa Huoltotäyttö
   :    Tilavuus 2,2 litraa Kuivatäyttö
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Tuotteet    :    Transmission Gear 8 75W-80       
 
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Katto kassinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #7 : 14.10.2016, 09:29:25 »
Niinpäs näkyy olevan, kiitoksia tiedoista :D. Motonetti näkyy tuota myyvän http://www.motonet.fi/fi/tuote/590013/TOTAL-75W-80-vaihteistooljy-GL4-1l. Tutkiskelin tuossa tuota vaihtoa ja lasku-ja täyttö/tarkistusproppu näkyi olevan hyvin esillä joten eikun vas eturengas pois niin pääsee käsiksi. Tässä näytti tuo täyttöproppu olevan laatikon päädyssä, en kyllä löytänyt laatikon päältä täyttötulppaa. 2 litralla selviää kun ei ole start&stop systeemiä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 463
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #8 : 14.10.2016, 12:47:23 »
Kannattaa huomioida, että tämä viestiketju oli alunperin 6 vaihteiselle askille (vaikkei se tuossa otsikossa luekaan) ja jäähdytysripa kommentti oli tosiaan vain 2.0 HDI pannulle 508:n keulalla.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 269
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #9 : 06.11.2016, 17:03:40 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi.

Olipa viheliäisesti sijoitettu tuo 2,0hdi:n vaihteiston öljyproppu. Ensin ei meinannut löytää ja sitten ei mahtunut hylsy väliin. Putkioihdeillä auki... ja öljyt valutellen sitä palkkia pitkin astiaan. Olisi kai tuossa helpompiakin paikkoja voinu olla? No, ei noita varmaan kovin monesti tarvi enään vaihtaa.
-jarno

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 463
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #10 : 06.11.2016, 17:26:56 »
Se on tosiaan aika jemmassa. Laatikkohan on varmaan tehty aikoja ennen 508:n suunnittelua, joten en sinänsä ihmettele etteivät ole muuttaneet paikkaa vain 508:n takia. Sopivilla työkaluilla ei toki sen vaikeampi vaihtaa kuin avoimempaan tilaan sijoitettunakaan. Itse avasin linkin setistä löytyvällä "sovittimella" + kiintoavaimella, hylsyä oli turha tarjota väliin: http://www.lasertools.co.uk/product/6065
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 097
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #11 : 13.04.2017, 20:42:37 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140 Allure (DW10B).

Kannattaa huomioida, että tämä viestiketju oli alunperin 6 vaihteiselle askille (vaikkei se tuossa otsikossa luekaan) ja jäähdytysripa kommentti oli tosiaan vain 2.0 HDI pannulle 508:n keulalla.

Hei, olisi tarkoitus vaihtaa vaihteistoöljyt nyt lauantaina tähän DW10B-koneiseen, en löytänyt sitä jäähdytysripakommenttia foorumilta enää. Paljonko ne öljymäärät oli ja kumpaan meni se 2L ja kumpaan 2.2L? (rivat vs. ei rivat) Ja missä päin laatikkoa nämä rivat ovat? Ja en löytänyt nyt enää ohjeitakaan, koskien kyseistä mallia, muuta kuin tämän lyhyen viestiketjun.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 463
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #12 : 13.04.2017, 21:08:42 »
Esim. täällä on kuvat laatikoiden eroista: http://forum.onliner.by/viewtopic.php?p=38068222#p38068614
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #13 : 14.04.2017, 20:59:20 »
Olisi kiva tietää, onko noissa uudemmissa vaihteistoissa tosiaan ilmoitettu öljytilavuus sarjanumeron yhteydessä ja onko se tyhjennetylle vai puretulle vaihteistolle?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 097
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #14 : 15.04.2017, 22:00:25 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140 Allure (DW10B, jäähdytysrivallinen vaihteisto).

Raportti hommasta: vaikea oli löytää pohjaroppu ja se ilmaproppu mistä lisätään. Pohjapanssarin kun poisti, löytyi neliöuppokantainen proppu mikä olikin alaspäin vetopyörästöstä, todella tiukassa ja neliörautani minkä tein nopeasti hommaan vain vääntyi mutta pienillä laadukkailla putkitongeilla aukesi.

Mitään hyötyä ei ollut renkaan irrotuksesta tässä mallissa koska ei sitä pyöräkotelosta olisi millään aukaissut. Alakautta "helppo" homma. Jotta löysin täyttö-eli ilmaropun, piti ilmansuodatinkotelo poistaa, sitten lisääminen olikin helppoa Total-purkin korkkiin laittamani kirkkaan taipuisan muoviputken avulla, halkaisija 10 mm.

Ohjeita löysin parhaiten tuolta 407:n puolelta, onhan niiden parissa jo enemmän väki puuhastellut. Vaikka toki kantapään kautta menin jälleen näiden roppujen löytämisen ja aukaisun suhteen koska ei sieltä pyöräkotelosta mitään nähnyt.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)