Kirjoittaja Aihe: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 2831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #15 : 13.04.2017, 23:51:26 »
508 2.0l diesel & 6v manuaalin täyttömäärät öljynvaihdossa (ei päde purettuun laatikkoon):
-Ilman jäähdytysripoja 1.9 l
-Jäähdytysripojen kanssa 2.6 l

Esim. täällä on kuvat laatikoiden eroista: http://forum.onliner.by/viewtopic.php?p=38068222#p38068614

Sulla menivät nuo määrät keskenään sekaisin. Tarkistin ne Peugeotin dokumentista B2CI1HK1 ja ovat samat kuin 3008:n tapauksessakin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=79514.0

Lainaus
6-vaihteinen ML6C-vaihteisto:

ML6C-vaihteistoa on käytetty 3008-mallien 2,0-litraisten HDi-dieselmoottorien DW10CB, DW10FD ja DW10CTED4 yhteydessä.

6-vaihteisen ML6C-vaihteiston tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkistustulppaa ei ole, vaan täyttö tapahtuu vaihteiston korvausilma-aukon kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä. Tyhjennystulpan kiristysmomentti on 33 Nm.

Öljytilavuus (DW10-dieselmoottorit):

ML6CRivoittamaton vaihteiston koteloVaihteiston kotelo rivoituksella
Tyhjennys2,6 litraa1,9 litraa
Korjauksen jälkeen2,9 litraa2,2 litraa

Uudemmat (02/2006 lähtien) ML6C-vaihteistot on siis varustettu kuoren alaosan rivoituksella ja samalla niiden öljytilavuutta on pienennetty aiempiin verrattuna. Sarjanumeron yhteydessä vetopyörästökotelon päällä on öljytilavuusmerkintä (21.03.2006 lähtien). 3008:ssa on luultavasti käytetty vain kotelon alaosan rivoituksella olevia vaihteistoja.

Öljytilavuus kannattaa epäselvissä tapauksissa varmistaa Peugeot-huollosta kysymällä.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2017, 23:55:56, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 338
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #16 : 14.04.2017, 20:54:36 »
Katos vaan, hyvä kun korjasit. Meinasin ensin viitata vaan tuohon toiseen viestiin, missä nuo täyttöarvot oli jo ilmoitettu, mutta ajattelin että se taisi olla liian sekavasti ilmoitettu, kun ei kommenttia "löytynyt"  ;D
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #17 : 14.04.2017, 20:59:20 »
Olisi kiva tietää, onko noissa uudemmissa vaihteistoissa tosiaan ilmoitettu öljytilavuus sarjanumeron yhteydessä ja onko se tyhjennetylle vai puretulle vaihteistolle?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 846
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #18 : 14.04.2017, 21:06:08 »
Kiitoksia täsmennyksistä. Joo meni tuossa toisessa viestissä ohi kun vieras kieli... :D
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (2. paras autoni, oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 846
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #19 : 15.04.2017, 22:00:25 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140 Allure (DW10B, jäähdytysrivallinen vaihteisto).

Raportti hommasta: vaikea oli löytää pohjaroppu ja se ilmaproppu mistä lisätään. Pohjapanssarin kun poisti, löytyi neliöuppokantainen proppu mikä olikin alaspäin vetopyörästöstä, todella tiukassa ja neliörautani minkä tein nopeasti hommaan vain vääntyi mutta pienillä laadukkailla putkitongeilla aukesi.

Mitään hyötyä ei ollut renkaan irrotuksesta tässä mallissa koska ei sitä pyöräkotelosta olisi millään aukaissut. Alakautta "helppo" homma. Jotta löysin täyttö-eli ilmaropun, piti ilmansuodatinkotelo poistaa, sitten lisääminen olikin helppoa Total-purkin korkkiin laittamani kirkkaan taipuisan muoviputken avulla, halkaisija 10 mm.

Ohjeita löysin parhaiten tuolta 407:n puolelta, onhan niiden parissa jo enemmän väki puuhastellut. Vaikka toki kantapään kautta menin jälleen näiden roppujen löytämisen ja aukaisun suhteen koska ei sieltä pyöräkotelosta mitään nähnyt.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (2. paras autoni, oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 701
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #20 : 17.04.2017, 12:21:10 »
Eikö tasontarkastustulppaa ole?

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 846
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #21 : 17.04.2017, 12:24:28 »
Ei mitään tietoa siitä.
Saman verran laitoin öljyä kuin tuli uloskin, 1,95L.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (2. paras autoni, oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)