Kirjoittaja Aihe: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)  (Luettu 5345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« : 12.09.2016, 11:30:17 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (74 000km).

Olen nyt ajellut tällä vajaassa kuukaudessa hieman alle 1 900 km, ehkä n. 1/3 moottoritietä, toinen 1/3 maantietä ja loput enimmäkseen pahimpien ruuhka-aikojen ulkopuolella ajelua Kehä I:n sisällä. Mikä kuitenkin pistää pahasti silmään on se, että tuo on siis kaksi täyttä tankillista ja molempien tankillisten todellinen kulutus (laskettu, ei ajotietokoneesta) on ollut melko tarkkaan 7.2 L/100km joka on tähänastisista autoista pahiten ristiriidassa ilmoitetun keskikulutuksen kanssa (ei sillä että olettaisin oikeasti mitenkään pääseväni niihin lukuihin, mutta edes sinne päin).

Osaltaan tuota varmasti selittää se, että selkeästi emme ole vielä keskenämme sinut robottivaihteiston kanssa (se huudattaa kierroksia paljon useammin kuin oikeasti olisi tarpeen), ja toisaalta auto on vähemmän aerodynaaminen, painavampi ja leveämmillä renkailla kuin tavallinen SW, mutta siltikin tuo kulutus hämmentää koska edellinen samalla moottorilla ollut automaatti-SW:ni kulutti samanlaisella ajoprofiililla selkeästi alle 7 L/100km ja tässä uudessa kuitenkin on vielä apuna se sähkömoottori jonka (ainakin pitäisi) osaltaan laskea erityisesti kaupunkikulutusta - odotin siis vanhaa autoa pienempää kulutusta speksien perusteella.

Mitenkäs tämän kanssa nyt kannattaisi edetä vai onko mitään ylipäätään tehtävissä? Auttaisiko vaihteiston "nollaaminen"/mukauttaminen tms?
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 192
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #1 : 12.09.2016, 14:17:30 »
Kuulostaahan tuo hieman yläkanttiin olevalta arvolta. Meillä firmalla DS5 hybridi joka siis samalla tekniikalla, vie aika reippaassakin ajossa sen 5,5-6.

Toki kaikki ohjelmistot ja sopeutukset kannattaisi päivittää/nollata, myös moottorinohjainlaitteen sopeutukset siis opettaa uudestaan. Onko rengaspaineet ok? Mitä ajotietokone näyttää kulutukseksi?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

karij

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #2 : 12.09.2016, 20:22:05 »
Auto: 2014 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (24 000km).

Itse ajanut 5000km. Todennut että tietokoneen näyttämä noin 15% liian vähän laskennalliseen kulutukseen nähden. Tosin sinulla kulutus on kyllä yllättävän suuri,tosin jos aikoo päästä pienellä kulutuksella on ajotavalla älyttömän suuri merkitys. Nopeus pitää olla oikeassa haarukassa ja moottorijarrutusta muistaa käyttää eli ennakointia risteyksiin saavuttaessa ja ei hirveen raskasta jalkaa liikkeelle lähdettäessä. Viiksistä vetelemällä voi autella moottoriparkaa tilanteen mukaan, välillä pienempää ja joskus jopa isompaa vaihdetta. Sit vielä yks juttu minkä olen huomannut että kiihdytyksen jälkeen kevyt kevennys kaasulta jeesa kans menon siitä kärsimättä. Eli ajamalla hetkellisen kulutuksen näyttö näkyvillä voi havainnoida mitä noilla manoovereillä saa aikaiseksi. Eli vähän sellaista temppuilua tällä ajo jos haluaa noita luvattuja kulutuksia tai edes jotain sinne lähistölle ja ajomoodihan on luonnollisesti Auto .

downtime

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #3 : 12.09.2016, 21:58:15 »
Auto : 2014 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4  (44 000 km).

Minulla on auto ollut nyt kohta 2.5 vuotta ja koko ajalta tankkauksista laskettu keskikulutus on 6.6 l / 100km. Ei tämä pienellä mene ei.
Ajoprofiili pääasiassa kaupunkiajoa jossa tällä pääseekin tankillisella pisimmälle. Puhtaassa kaupunkiajossa n. 1200km on aika normaali tankillisen range. Maantieajoa jos tulee niin sitten ei pääse ihan noin pitkälle.

Ja edellisen kirjoittajan ohjeistukseen pieni korjaus. Pulse & glide on hybrideissä se ainoa toimiva tapa. Eli liikkeelle lähdettäessä mahdollisimman reipas kiihdytys hiukan tavoitenopeuden yli ja heti kaasun hölläys jolloin nopeus tippuu sopivasti ja auto menee sähkömoodin. Tällä  tavalla saa yleensä pitkä rullauksen pelkällä sähköllä.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 192
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #4 : 12.09.2016, 22:11:21 »
Hybdirissä on myös turha käyttää jarrupoljinta muuten kuin siinä vaiheessa kun pitää paikalleen pysähtyä. Tällä iso vaikutus siihen miten paljon sähköllä pystyy ajamaan kun jarutusenergiaa saadaan paljon talteen.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #5 : 12.09.2016, 22:45:42 »
Onko rengaspaineet ok? Mitä ajotietokone näyttää kulutukseksi?

Ajotietokoneen lukema noilta tankillisilta oli näköjään 6,8 L/100km ja 6.9 L/100km (kilometreistä ja tankatuista litroista lasketut 7.19 ja 7.20), rengaspaineita en ole huomannut tarkistaa - yritin nyt illalla mutta kauppakassissa oli jäätelöä ja matkalla lähimmän huoltoaseman ilmapiste epäkunnossa, niin jäi tänäiseltä tekemättä.

Muut vinkit ovat sinällään oikein hyviä, kiitos niistä:

Mitä tulee ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näyttöön, se tosiaan näyttää yleensä selkeästi isompia lukemia (ja pidempään, kuten jo sanoin niin automatiikka huudattaa moottoria mielestäni aivan tarpeettoman pitkään) kuin mihin edellisen auton kanssa totuin, eli sinällään on linjassa suuremman kulutuksen kanssa.

Pulse&glide-mainintaan kommenttina että opin jo autokoulussa (Helsingin keskustassa) tuollaiseen ajotapaan jotta ajo-opettajan sanoin "ei jäädä tielle" (siis takanatulijoiden eteen hannaamaan), joten sen osalta mahdollinen ongelma olisi sitten vain ajotavan hienosäädössä.

Moottorijarrutusta käytän taas pääsääntöisesti nyt kun se tällä autolla taas sujuu, edellinen liukui ilman vetoa ihan uskomattomia matkoja joten sinänsä nykyisen hidastuvuus on suurta luksusta (sama ajo-opettaja joskus jopa laski jarrun painalluksia ajotunnin aikana koska pitäisi kuulemma osata ennakoida paremmin, tuokin jäänyt hyvin takaraivoon).
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 192
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #6 : 13.09.2016, 08:31:20 »
Kyllähän tuo vähän siltä kuulostais että softa päivitykseen ja sopeutuksien nollaukseen (moottori ja vaiheisto).

Noista ripeistä kiihdytyksistä ei hybridissä ole ehkä hyötyä, voi olla jopa haittaa, koska kevyissä kiihdytyksissä polttomoottori ei ole käynnissä olleenkaan, mutta heti kun poljinta painaa syvemmälle hörähtää kone käyntiin. Liikkeelle lähtöhän tapahtuu aina pelkästään sähköllä, teho pyynnöstä riippuen moottori lähtee jollain aikavälillä sitten käyntiin.

Onko 508:ssa se 0-100% teho"kierrosluku"mittari?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

downtime

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #7 : 13.09.2016, 10:24:28 »
Ei kyllä jaksa kukaan alkaa lähdössä kiihdyttelemään pelkällä sähkömoottorilla. Et saa ikinä kelattua haluttua nopeutta sillä.

Parhaiten toimii, ja ihan nyt kokemuksesta kirjoitan, kun kiihdytetään ihan reippaasti kuitenkaan revittelemättä tavoitenopeuden yli ja höllätään kaasua. Tuolla "liitämisellä" saadaan yllättävänkin pitkä matka rullailtua pelkän sähkön voimin. Jos kiihdyttelet pelkällä sähkömoottorilla niin polttomoottori hörähtää sitten vakionopeudessa käyntiin kun akusta loppuu mehu.
Ja tosiaan kuten jo aiemmin kirjoitettiinkin niin akkuja saa latailtua todella tehokkaasti rullaamalla liikennevaloihin. RXH:ssa on todella äkäinen "moottorijarrutus" kun generaattori alkaa pyörittää akkuun virtaa.

Janus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #8 : 13.09.2016, 11:15:45 »
Omalla ajettu nyt 92 tkm ja kaikkien tankkauksien kulutuksen keskiarvo 6,4 l/100 km (http://www.spritmonitor.de/en/detail/577560.html).
Pienimmillään 5,2 ja jos mennyt yli 7:n niin silloin on ollut kärry perässä melkein koko tankillisen (pari kertaa ollut iso "hevoskärrykin" ja kulutus ollut yli 10:n).

Oma ajotapa muuttunut niin, että kiihdytän vain pintakaasulla tai annan vakionopeussäätimen tehdä kiihdytyksen asetettuun nopeuteen. Hidastukset ennakoivasti lataamalla ja jarrulla vain viimeiset "kymmenen" metriä ennen risteystä jos tarpeen.
508 RXH vm. 2013 (ed. Passat 4Motion Variant Sportline -06)
Entiset ranskikset: 406 SR GrW (-01), 406 SR (-98), 405 GTX (-93), BX (-90)
ja vielä vanhemmat: Ascona 1,3i (-87), Fiat Punto (-83)

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #9 : 13.09.2016, 12:10:47 »
Itseasiassa nyt kun siitä mainittiin, vakionopeudensäätimen kanssa tuo moottorin käytös tuntuu paljon normaalimmalta myös kiihdytysten osalta, eli siis vakionopeudensäätimellä kiihdyttämällä moottorinohjaus tosiaan ennakoi paljon paremmin.

Pitää tosiaan nyt sitten varata aika ohjelmointiin - eikös tuo kuitenkin ole suhteellisen nopea homma (kuten BSI:n päivittäminen yleensäkin), eli voisi lähteä vähän pidemmällekin tarvittaessa jos tuon saa tehtyä kohtuullisessa ajassa odottaessa?
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 192
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #10 : 13.09.2016, 13:32:53 »
Robootti vaihteiston sopeutus on hidas, tehtävä pitkähkö koeajo esim. Samoin yleensä moottorin on oltava kylmä että päivitys voidaan ajaa (sopeutukset tehdä) Pari tuntia karkeasti.
BSI päivityshän on myös todella hidas, kun kaikki arvot pitää käsin syöttää...

Kyllä tuo DS5 hybridi ainakin kaupunkinopeudessa ihan hyvin pärjää pelkällä sähkömoottorilla. Liekö ohjelmointi sitten vähän erilainen....?
Just kävin 8km lenkin heittämässä DS5:lla kaupungissa ja näytti kulutukseksi 3,8. Sanoisin että 60-80% matkasta meni sähköllä. Akut oli aika täydet kun lähdin ajoon. Toki loppumatkasta akut alkoivat olla aika tyhjät joten auto latasi niitä jo aika usein.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Janus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #11 : 13.09.2016, 15:25:58 »
Niin jäi vielä kommentoimatta ohjelmistopäivitys...
Uutena oli valojen asetukset väärin ja kun vein huoltoon, niin pois hakiessa tiskillä kertoivat myös ladanneensa uusimmat ohjelmat PSA:n servereiltä (kesäkuussa 2103). Ja sanoi sen kestäneen useita tunteja.
Tuolloin olikin jossain (ehkä myös täällä) palstoilla juttua, että Hybrid4-ohjelmisto oli päivittynyt keväällä 2013.
Sen jälkeen en ole pyydellyt päivityksiä tai ei ole ainakaan kerrottu, että olisi mitään ohjelmistojuttuja tehty normaalin huollon yhteydessä.
Jos joku tietää tuoreimmat softatiedot niin voi kertoa?
508 RXH vm. 2013 (ed. Passat 4Motion Variant Sportline -06)
Entiset ranskikset: 406 SR GrW (-01), 406 SR (-98), 405 GTX (-93), BX (-90)
ja vielä vanhemmat: Ascona 1,3i (-87), Fiat Punto (-83)

downtime

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #12 : 13.09.2016, 17:32:09 »
Jos joku tietää tuoreimmat softatiedot niin voi kertoa?

Hep, myös minä olisin kiinnostunut kuulemaan milloin viimeisin softa hybrid4:lle on tullut.

Minulle päivittivät softan joskus 2015 alussa kun tuo vaihteisto porsi. Vaihteiston toimilaitteen vaihdon yhteydessä päivittivät siis softat itse auton elektroniikkaan että hybrid4-järjestelmään.
Kuulemma näihin hybrideihin tuo softan päivitys ei ole ihan niin suoraviivainen operaatio. Tiedä sitten mikä on totuus.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 192
    • CitiX Oy
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #13 : 13.09.2016, 19:40:08 »
En usko että tota ohjelmisto tietoa mistään löytyy oikein. Merkkihuoltokaan ei oikein saa tietoa kuin kokeilemalla päivittää ohjelmisto. Serveriltä tulee sitten uusin ohjelmisto jos sitä on saatavilla vrt. autossa olevaan.
Takuu ikäisillä autoillahan se on helppo kokeilla kun pyytää päivittämään jonkun keinotekoisen syyn/oireen takia.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Zippo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HYbrid4)
« Vastaus #14 : 20.09.2016, 17:57:53 »
Auto: 2014 508 RXH 2,0 HDi (35 000 km).

Keskikulutus on  ollut 5,1. Autolla pääsee tiellä helposti 4 alkaviin lukemiin. Taajamassa pystyy ajamaan kymmenkunta kilometriä 60-70% sähköllä, tämän jälkeen akut alkavat olla sen verran tyhjät, että kulutuslukemat myös nousevat. Mielestäni Auto on aivan loistava ja todella halpa ajaa.