Kirjoittaja Aihe: 407 - Ajoittainen käynnistysongelma ja vikakoodi P1351 (HDi)  (Luettu 2918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

julahdek

  • Vieras
Auto: 2007 407 1,6 HDi.

Moi, tekee seuraavaa. Yön yli seisottuaan sahauttaa startatessa, välillä lähtee 5 sekunnin startin jälkeen, välillä vaatii jopa minuutin pyöritystä ja useamman startin, sitten käynnistyy nätisti. Eikä sen jälkeen samana päivänä enää ole mitään ongelmia. Olen myös aamuisin koettanut koneen päällä olevalla käsipumpulla pumpata, mutta vaikka kuinka sitä pumppaisi, niin ei siihen tunnu tulevan "vastetta" toisin sanoen kuvittelin että jossain vaiheessa se pumppu alkaisi kovettua ja laittamaan vastaan kun on tarpeeksi kauan sitä pumppaillut, mutta enpä sitten tiedä kuinka sen oikein kuuluu toimia. Lämpötilalla ei tunnu olevan asiaan mitään vaikutusta, eikä sillä missä asennossa auton pysäköi. Vikakoodina on tullut p1351 mikä viittaisi hehkuihin, mutta ei näillä keleillä kai nyt vielä hehkutuksen takia voi olla noin pahoja vaikeuksia. Niinja akun vaihdoin juuri uuteen.

julahdek

  • Vieras
Pientä lisäystä.. Nyt tuli oikein ajan kanssa pumppailtua tuota käsipumppua, niin kyllä siihen tuntui ajan kanssa kuitenkin vastusta tulevan (45sek-  1 minuutti ).. Suuttimien juurissa näkyi kosteutta, joka ei haissut ainakaan dieselille, ei oikeastaan millekkään muutakuin vanhalle öljylle... Itse katselin öljyn valuneen moottorin huohotuksesta? Konehuonetta ei ole kuitenkaan pesty. Auton keulasta katsoen 1 ja 2 suutin olivat aivan kuivat, 3 ja 4 suuttimien juurissa vaikutti olevan öljyä, mutta tosiaan tarkastelulla se vaikutti valuneen huohotusputkesta.. Koneen käydessä ei haise polttoaine, eikä muodostu mitään höyryjä, ei myöskään ole haissut pakokaasut tai polttoaine ajossa..

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Auto: 2005 407 1,6 HDi.

Kuinkas tälle kävi, kun tyttären auto ei enää lähde käyntiin. Kuulema ongelma on ollut tuo pitempään seistyään vaatinut piiitkän startin, sit ei ongelmia  sen jälkeen. Tässä mallissa ei kùulema ole käsipumppua ollenkaan ja virrat päälle laitettaessa ei kuulu pumpun surinaa. Pitää illalla mennä asiaa tutkimaan, akku on hyvä .  Mistäs aloitetaan, luen ainaki vikakoodit.
Onko pumpulle oma rele, entä itse pumppu, onko tankissa vai missä, entä erg, näkeekö onko jäänyt auki?

TEMP_ARKISTOON

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Kävin pösöö ihmettelenmässä. Olihan siellä moottorosuojan alla lutkutin, aivan paineettomana. Pumppaus kovaksi, ei käynnitynyt, mut kun pikkasen startilla nytkäytin niin seuraavalla heti tulille. Saikohan tuo rytkäytys jonkun liittimen taas henkiin, vai mikä lie? Pitää seurata. Mistähän tuo löpö puoli  nuo paineet hukkaa/saa ilmaa, kun mitään ei näkynyt?
Akku ainakin kunnossa, kun kesti monasti pitkään sahata.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Tyttären pösö (2005 1.6hdi) toimii, kun ei anna olla yhtä päivää pitempään ajamatta eli vuotaa paineet jostakin. Huomenna pitää tarkastella mistä ne paineet katoaa, onko ehdotuksia? Päällepäin pikaisesti katsottuna ei vuotoja näy, paluupuolella mitään mahdollisia vuotopaikkoja?
Samoin pitää avata vaihdelaatikon pääty ja tarkistaa päätymutteri, ettei se ole löysännyt ja sen vuoksi vitonen hukassa.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Nonniin, polttoaineen paineen katoamisen syy löytyi, oli ilmaputsarin kotelo (jonku älykääpiön keksimä systeemi) hangannut letkuun kohtuu hiertymän ja siitä tihkui nafta ulos. Putki itsessään vaikutti kalliille, niinpä eikun putki poikki ja tupla lemmareilla paksua polttoaineletkua päälle. Eiköhän tuo pidä tovin aikaa. Ilmaputsarin kotelo pitää kyllä saada kunnolla kiinni, kiinnitykset täysin rikki.
No avattiin samalla tuo vaihdelaatikon pääty, astia alle ettei öljyä valuisi ja kas, sieltähän "rymähti" metallia somasti. Eli oli vitosen hammasratas pari mennyt täysin sileeksi :)
Mites on, saako tuon päätymutterin kohtuudella auki ja rattaat synkron kera vaihdettua tuosta päädystä vai katellaanko veres loota? Sopivaa laatikkoa (BE4R) saa tarjota... edullisesti!

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Jos tuo be4 laatikko on yhtään samanlailla tehty kuin be3 niin vitosen rattaat saa irti kun irroittaa päätymutterit ja siirtäjän sokan.

Oliko laatikossa enää öljyä kun vitonen on sileenä? Rautaa mahtaa löytyä vähän sieltä ja täältä pitkin vaihteiston sisuksia. Laatikon vaihto voisi olla pitkäikäisempi ratkaisu.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Näytti tosiaan, että noi rattaat saisi vaihdettua jopa suoraan laatikon päädystä ilman paikaltaan ottoa. Toisaalta osa noista rautahippusista on voinut siirtyä myös muualle laatikkoon. Onhan toi tytär tuolla jo 6tkm ajellut ilman vitosta, hiljanen on ja toimii normaalisti.
Silloin kun tuo vitonen "katosi", niin lisättiin vajaa puolikas litra eli oli sieltä jonkin verran kadonnut. Vuotoja ei näkynyt, mut 265tkm ajettuna alkuperäisillä vaihteistoöljyillä (luulo) normimäärä jälellä :)
Noistahan on mennyt vitosia aika useella, lienee öljynvähyys se yleisin syy.

Edullinen käytetty loota olisi tarpeen.

ps. depollukka varoitus oli tänään illalla läjähtänyt näytölle... jäiköhän joku liitin löysälle vai eegeeärräkö se juonittelee?