Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn keskuslukituksen kauko-ohjaimen ohjelmointi toiseen autoon  (Luettu 5312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arttu

  • Vieras
Auto: 2003 406 GW 2,2.

Mahtaako kukaan olla onnistunut ohjelmoimaan näissä käytettyjä 2-nappisia kauko-ohjainavaimia toiseen autoon? Tuosta nimittäin pääsi hukkumaan kauko-ohjaimen piirilevy avaimen sisältä, eli itse avain ajonestoineen toimii edelleen ok, mutta kauko siis puuttuu.

Ensin uuden avaimen hintaa kauhisteltuani päädyin tilaamaan käytetyn avaimen ebay:stä, kun alustavan selvittelyn perusteella näytti siltä, että kaukon opetus pitäisi onnistua kokolailla helposti. Ohjaimen luvattiin olevan toimivan ja siltä se myös vaikuttikin, ainakin patterin jänniteen mukaan se teki jotain nappeja painettaessa.

No, opetus ei sitten kuitenkaan ottanut onnistuakseen. Ensin kokeilin sillä täälläkin moneen kertaan kerrotulla tavalla, virrat päälle ja samalla painetaan lukitusnappia 10s. Sitten sama, mutta käyttäen välillä akkua irti, ei edelleenkään. Tämän jälkeen tein PP2000:lla avaimen opetuksen uusiksi, jonka päätteeksi ohjelma neuvoi opettamaan kaukon tuolla edellä mainitulla tavalla. Tämäkään ei auttanut. Sitten kitisin myyjälle, joka väitti kaukon olevan toimivaksi testatun ja oli sitä mieltä, että opetuksen pitäisi onnistua ihan suoriltaan ilman mitään kikkailuja. Suostui kuitenkin ottamaan kaukon takaisin ja vaihtamaan sen toiseen eri piirilevyn merkinnöillä olevaan vastaavaan. No, tälläkään ei ollut sen enempää menestystä. Lopuksi kokeilin vielä ohjelmoida uuden ajonestosirun autoon ja parittaa kaukon siihen, jostain kun löysin väitteitä, että kauko parittuu siruun ja tämän voi tehdä vain kerran. Uusi siru kyllä toimi ihan mainiosti, mutta kauko ei edelleenkään.

Sitten lisää nettiä penkoessani löysin jostain hakkerifoorumilta juttua, että kaukoa ei tosiaan voisi noin normaalisti opettaa kuin kerran yhteen autoon. Tämän kiertämiseksi oli sitten kikkailtu lukemalla ajonestosirun muisti ulos, häkkäämällä siihen käsin kaukon koodi jne. Eli nyt sitten olen vähän ihmeissäni, että onko tuo vaan mahdotonta näin normaalikonstein, onko mulla sittenkin väärä tai viallinen kauko vai teenkö vaan jotain väärin... Mahtaisiko täältä löytyä kokemusta aiheesta? 

powerpeugeot

  • Vieras
Eipä ole kokemusta kaksi nappisesta uudemmasta kakesta, mutta käyttöohjekirjan mukaan opetus:

Kauko-ohjaimen alustus:

Katkaise sytytysvirta.
Kytke sytytysvirta.
Paina välittömästi painiketta
A(lukitus).
Katkaise sytytysvirta ja ota kauko-
ohjain/avain  pois  virta-/ohjauslu-
kosta. Kauko-ohjain toimii jälleen

Tuossa ei kyllä käsketä painamaan lukitusnappia 10 sekuntia vaan hetkellisesti. Itse luullut että pelkästään vain tuo ajonestonsiru vaatisi koodauksen testerillä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Itse juuri jouduin sopeuttamaan 406:n yksipainikkeisen avaimen uudestaan ja ohjekirjan ohje oli juuri yllä mainittu, mutta se ei toiminut. Ohjaimen sai toimimaan juuri ensimmäisssäkin viestissä mainitulla tavalla eli pitämällä painiketta painettuna sytytysvirran kytkemisen jälkeen noin 10s. Eli ainakin omalla kohdalla käyttöohjekirjassa oli tuossa kohtaa pieni virhe.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

powerpeugeot

  • Vieras
No niinpä ainakin googletuksella tulee monesta paikkaa sama ohje, että painaa lukitusnappia 10s tai jopa pitempään. Joskus auttanut myös auton käyttäminen virrattomana irrottamalla akunkenkä.

Arttu

  • Vieras
Joo, tuo 10s lukitusnapin painaminen on ohjeistettu jopa PP2000:n avaimenkoodausprosessissa, joten luulisi sen olevan oikein. Eipä silti, olen kyllä kokeillut vähän kaikkia muitakin mahdollisia paineluyhdistelmiä :)

Ja ymmärtääkseni normaalitapauksessa ei tosiaan pitäisi tarvita mitään huoltosoftaa tai testeriä. Tältäkin foorumilta ja muulta netistä löytyy kyllä paljon juttua siitä, että esim. akun tyhjenemisen takia hukkunut kaukon paritus on onnistuneesti palautettu tuolla prosessilla. Tosin jotain mainintoja on myös ollut, että on vaatinut tuota akun irroitusta tai jopa merkkihuollon apua. Mutta missään en ole nähnyt kerrottavan, että aiemmin toisen auton kanssa käytössä ollutta kaukoa olisi paritettu uuteen autoon. Tosin eipä missään ole myöskään yksiselitteisesti sanottu tuon olevan mahdotontakaan, poislukien tuo mainittu hakkerijuttu.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Auto: 2004 406 2,0 HDi Executive (80 kW, VF38ERHZF81680761).

Juu täällä on -04 hodari, joka ainakin hukkaa kaken toiminnasta kun akku on hetkeä pitempään irti. Ei mikään alustus jumppa auta vaan merkkikorjaamo on paikka missä saavat takas toimimaan. Sielläkään ei ollu edellinen kerta helppo vaan kuulemma vaati aika pitkällistä rämppäämistä enneku viimein hyppäs tulille. Kaikki muu siis toimii mutta keskuslukko ei pelaa avaimen napeista.. :-X

Saattasin käyttää merkkihuollossa tuon homman kanssa kun ei se niin kallis kokeilu välttämättä ole. Itelle kustansi 40€ kaken uudelleen ohjelmointi tms.

Arttu

  • Vieras
Hmm, vähän vaan epäilen, että mitä ne pystyy merkkihuollossakaan tekemään. Ilmeisesti sielläkin on käytössä tuo PP2000, tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Itsehän en ole mikään ekspertti tuon softan kanssa, mutta mitä nyt jonkun aikaa olen sillä kikkaillut, niin ei siellä ole kovin paljoa mahdollisuuksia kaken opettamiseen. Ainoa mitä löytyy, on tuo avaimien opetus ja siinäkin ohjelmoidaan ajonestosirut, minkä jälkeen softa pyytää tekemään kaukosäätimen parituksen manuaalisesti tuolla 10s napin painamisella. En sitten tiedä pystyisikö jollain BSI:n resetoinnilla tms. vaikuttamaan asiaan, mutta tuohon en oikein ole hirvinnyt ruveta ilman parempaa tietoa.

Arttu

  • Vieras
Laitetaanpa vielä vähän jatkoa tähän tarinaan. Tilasin sitten uuden alkuperäisen avaimen kauko-ohjaimineen. No, tällä kaken opetus onnistui kerrasta tuolla samalla menetelmällä, käytettynä hommattu ei toimi edelleenkään. Eli tältä pohjalta arvaisin, että tuo käytetyn kaken opettaminen toiseen autoon ei vaan ole mahdollista näin normaalikonstein.

micco

  • Vieras
Ei onnistu, pitää olla "virgin" kaukosäädin eli käytännössä uusi. Käytetty avain toimii vain sille tehdylle BSI:lle.

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Tilasin sitten uuden alkuperäisen avaimen kauko-ohjaimineen.

Mistä voi tilata uuden ?

Arttu

  • Vieras
Tuolta tilasin:
http://www.car-keys-online.com/

Alkuperäinen avain jyrsittynä kustansi vähän reilun satasen posteineen. Paikallisesta merkkiliikkeestä olisi ollut yli tuplahinta.

Arttu

  • Vieras
Ei onnistu, pitää olla "virgin" kaukosäädin eli käytännössä uusi. Käytetty avain toimii vain sille tehdylle BSI:lle.
Joo, niinhän tuo näyttää olevan, vaikka päinvastaistakin väitetään. Et sattumalta tiedä miten tuo prosessi toimii? Kirjoitetaanko kaukosäätimen muistiin jotain vai mistä BSI tietää kaukon olevan käytetty?

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Auto: 2004 406 2,0 HDi.

Mulla hukku kanssa muutama vuosi sitten kaukosäädin kun vaihdoin viiksipaketin ratin taakse ja en oo jaksanut sitä sen jälkeen päälläni vaivata kun kaukosäädin sopeutus ei auttanut. Nyt viikonloppuna kun pääsin viimein pp2000 tutkiskeleen autoa niin se näyttää vikaa com2000. Eli onko tämä moponetin paketti kuitenkaan ihan yhteensopiva auton kanssa ja johtuisiko kaukosäätimen hukkuminen siittä. Löysin jotain kaukosäätimen sopeutusjuttua sieltä mutta kysyy (4) nelinumeroista salasanaa (peugeot korttia). Ei mulla mitään semmoisia ole.. Onko tämä ajonestoon liittyvä vai kaukosäätimen koodaus BSIlle? En muista sana tarkkaan, että mitä se oli mutta viikonloppuna jatkan tutkimista. Meinaan merkkihuollossa joskus mulle sanottiin, että kaukosäätimeltä keskuslukitustieto kulkee comin kautta vaikka olen netistä saanut tietoa, ettei olisi sen kanssa missään tekemisissä.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

Capricorn

  • Vieras
Mullakin hävitti avaimen keskuslukituksesta, kun akku hajosi. Ei lähtenyt tuolla sopeutuksella toimimaan. Piti kaivaa läppäri ja PP2000:nen ja sopeuttaa avaimet uudelleen. Tosiaan tuo vaatii sen, että on 4 numeroinen koodikortti tallessa. Jostain luin, että tuon koodikortin saisi merkkiliikkeestä tilaamalla, jos vanha on hävinnyt.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Saa siihen numeron saamiseen softankin. Se tulee key generatorilla vin-koodista ;)
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93