Kirjoittaja Aihe: 407 - Hiukkassuodattimen merkkivalon nollaaminen (DV6)  (Luettu 3685 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Posomami

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi 110 FAP (9HZ, käyttöönotto 12/2007, 200 400 km).

Mittariston näytölle syttyi suurehko hiukkassuodattimen kuva, kun mittarilukemaksi vaihtui  tasan 200000km. Keskinäytön tekstissä ilmoitettiin vapaasti suomennettuna, että hiukkassuodattimen tukkeutuminen on mahdollista. Nyt nämä näkyvät näytössä jatkuvasti, mutta mitään varsinaisia virheilmoituksia ei ole tullut ja auto toimii muutenkin ihan ok.
Autolla ajetaan pääasiassa pitkää matka-ajoa, joten senkin puolesta hiukkassuodattimen olettaisi olevan varsin pitkäikäinen.

Suvusta löytyy pätevä autotesteri, joka ilmoittaa mm. seuraavaa hiukkassuodattimeen liittyen:

EOLYS nesteen määrä        1,4 l
Viimeinen regenerointi       103 km
Keskim. regenerointiväli      308 km
Suodatt. täyttöaste             26,7 %
Paine-erot:
800 rpm                            0 mbar
1500 rpm                         3,9 mbar
2000 rpm                         7,8 mbar
2500 rpm                        15,6 mbar
3000 rpm                         32  mbar
4000 rpm                         50 mbar

Arvojen perusteella kaikki näyttäisi olevan siis täysin kunnossa, mikäli olen oikein asiat ymmärtänyt.

Tämä vaikuttaa siltä, että auton ohjelmistoon on merkitty 200000km hiukkassuodattimen vaihtorajaksi jostain syystä, joka täällä Suomessa tai sitten tehtaalla? Nyt olisi tarvetta saada ohjelmallisesti nuo merkkivalo ja varoitusteksti pois.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen merkkivalon nollaaminen (DV6)
« Vastaus #1 : 30.10.2016, 07:42:12 »
Jos autolla ajetaan lähinnä matka-ajoa niin mielestäni 300km polttojen keskimääräisenä välinä on lyhyt, eli kyllä se jonkinasteisesta tukkeutumisesta kertoo sinällään. Ainakin kulutus nousee kun polttoja on usein, omassa autossa sekalaisessa ajossa polttojen keskimääräinen väli on 500-600km ja nykyisellä suodattimella ajettu 130tkm. Ei toki tarkoita että täysin tukossa on, mutta lisäaine kuitenkin kertyy jatkuvasti suodattimeen ja ei poistu regeneroitumisen aikana, eli kyllä se suodatin ihan oikeastikin tukkeutuu kilometrien myötä jossain vaiheessa. Mitä itse ilmoitukseen tulee niin voi olla että sen saa poistettua vain huijaamalla autolle että suodatin on vaihdettu?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Posomami

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen merkkivalon nollaaminen (DV6)
« Vastaus #2 : 30.10.2016, 10:23:13 »
Katsoimme testerillä suodattimeen kertyneen lisäaineen määrän ja näytti olevan 108g. Ei kuullosta kovin paljolta, mutta joku asiantuntija voisi kommentoida, että onko paljon vai vähän.
Tosiaan tuo polttojen väli, 308km, kuulostaa matka-ajoon aika vähälle, mutta kulutus on ollut luokkaa
4,5-5,5 l/100km, riippuen kaupunkiajon määrästä.
Jää autoon sitten nykyinen vanha suodatin, tai pestään se, tai vaihdetaan uuteen, niin ymmärtääkseni autolle täytyy kertoa joka tapauksessa, että suodatin on vaihdettu, kuten Antti3 kertoo.
Löytyisikö keltään ohjelmallista apua tämän suhteen korvausta vastaan ? Auto liikkuu pääsääntöisesti alueella Pohjois-Karjala - Etelä-Karjala - Kymenlaakso - Etelä-Savo.

Toisena kysymyksenä monesti tälläkin sivustolla mainittu Lexia3 PP2000-ohjelmisto, pystyykö tällä ohjelmalla "kuittaamaan" mm. hiukkassuodattimeen liittyviä asioita ?

juie

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen merkkivalon nollaaminen (DV6)
« Vastaus #3 : 30.10.2016, 18:29:49 »
joo se täytyy kuitata PP:llä. PP:llä kerrotaan että autoon on asennettu uusi hiukkassuodatin.
Pesu ei auta valoon, mutta se kannattaa tehdä koska on todella helppo homma ja sitä paskaa sieltä tulee 200tkm jälkeen paljon.

Posomami

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen merkkivalon nollaaminen (DV6)
« Vastaus #4 : 30.10.2016, 18:58:06 »
Ok, eli nyt on tiedossani, että PP2000 tarvitaan, jolla kerrotaan autolle uuden hiukkassuodattimen vaihdosta. Yritin etsiä tältä sivustolta ja vähän muualtakin, löytyisikö joltakin osaajalta PP:tä Itä-Suomi - Etelä-Suomi väliseltä alueelta, mutta vielä ei ketään ole löytynyt.

PP2000-ohjelmistoa oheislaitteineen näyttää olevan myytävänä ympäri palloa eri versioina ja eri hintaisena aika paljon, eikä hinnatkaan kovilta näytä, mutta mikähän mahtaa olla onnistumisprosentti, että saa sen yleensä XP-koneelle asennettua ja juttelemaan auton kanssa ?
Varmaan tarvitaan tietoteknisten taitojen lisäksi kovia hermoja ja aikaa. Näitä kaikkia saattaisi löytyä tästä taloudesta, joten tekisi mieli ottaa tästä uusi harrastus ja ajanviete.
Tuntuisi paremmalta, kun ei olisi niin riippuvainen merkkikorjaamoista, yöunet ja talouskin paranisi.

Tuo hiukkassuodattimen pesu harjoitellaan oman perheen kesken, kunhan saadaan ensin varoitusvalot sammumaan.

Tällä foorumilla on varmasti paljon asiantuntijoita, jotka ovat kantapään kautta asiat opetelleet ja tällainen aloitteleva pösömami olisi kiitollinen PP2000:n hankintaan liittyvistä asioista (=sudenkuopista).

Posomami

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen merkkivalon nollaaminen (DV6)
« Vastaus #5 : 04.11.2016, 10:50:18 »
Väliaikatietoa asiasta kiinnostuneille. Auto käytetty monimerkkihuollossa, jossa oli pätevät ohjelmistot, hiukkassuodattimen asiantuntemusta ja muutenkin vaikutti olevan heille tuttu asia. Tarkoituksena oli tosiaan kertoa ohjelmallisesti autolle uudesta hiukkassuodattimesta, mutta homma hiukan muuttui. Totesivat EOLYS-säiliön olevan suhteellisen tyhjä, vaikka aikaisemmin testeri oli ilmoittanut määräksi 1,4 litraa. Sovittiin täyttö, lähes 3 litraa meni. Säiliössä ei vuotoja, joten nyt näyttääkin siltä, että aikaisemman omistajan aikana ei huollot ole mennyt ihan ohjeiden mukaisesti. Tietämättömyyttään tai tarkoituksellisesti, siitä ei tietoa. Nyt kun EOLYS-nestettä taas saatavilla polttojen avuksi, niin autolla ajetaan esim. tankillinen ja tarkistetaan polttojen väli, eli alkaako harvenemaan. Nyt keskiarvo oli 308 km ja jos kaikki kunnossa, niin tuo 900 km olisi tähtäysarvo matka-ajossa. Ihmeellistä on myös se, että auto ei millään tavalla ilmoitellut nesteen olevan lopussa. Ehkäpä tämäkin johtuu edellisten huoltajien toimista. Meni muuten eilen pienessä myötätuulessa 50 km:n matka kulutusmittarin mukaan 4,1 l/100km, joten ei voi kovin "rikki" olla. Käytäntö osoittanut, että todellinen kulutus on muutaman desilitran enemmän, mutta joka tapauksessa alle 4,5 l/100km. Suodattimen pesua suunnitellaan joka tapauksessa.

Posomami

  • Vieras
Vs: 407 - Hiukkassuodattimen merkkivalon nollaaminen (DV6)
« Vastaus #6 : 22.11.2016, 11:25:27 »
Ratkaisu: EOLYS-neste lopussa, auto ei tästä ilmoittanut millään tavalla, nestesäiliö täytetty ja hiukkassuodattimen merkkivalo+herjatekstit "nollattu" -> nyt auto toimii moitteettomasti.

Polttojen väli alkoi heti pidentymään EOLYS-nesteen lisäyksen jälkeen ja on nyt sekalaisessa ajossa noin 600km luokkaa.

Hiukkassuodattimen merkkivalon syttyminen tasan 200.000 km:ssa oli siis puhtaasti km-perusteinen, eikä perustunut mihinkään todelliseen vikaan. Perustui siis kaupallisiin asioihin.