Kirjoittaja Aihe: 508 - Virheilmoitus "Engine fault - Repair needed" (HDi)  (Luettu 2476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 508 - Virheilmoitus "Engine fault - Repair needed" (HDi)
« Vastaus #15 : 26.04.2017, 10:55:34 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (87 000 km).

Itselläni tuli kolmisen viikkoa sitten tuollainen virheilmoitus kun 20min moottoritie- ja 10min kaupunkiajon jälkeen auto oli puolisen tuntia pysäköitynä. Ei suostunut enää käynnistymään lainkaan, mutta sitten palattuani auton luokse seuraavana päivänä henkisesti valmistautuneena hinausauton tilaamiseen auto käynnistyikin "normaalisti". Moottorin keltainen varoitusvalo paloi vielä tuolla ekalla ja kai seuraavallakin käynnistyksellä, mutta sitten sekin sammui. Kunhan auto käynnistyi niin se toimi ainakin ulkoisesti ihan normaalisti, ei mitään nilkutusmoodia tms.

Akusta ei pitäisi olla kyse, Remuc raportoi jännitteeksi 12.6V ja akku vaihdettiin uuteen (Varta AGM E39) viime syyskuussa.

Kun tuo vika ei uusiutunut (sen jälkeen ajettu jo vajaa 1000 km), merkkihuoltoon vieminen jäi mutta nyt sitten viime viikon lopussa ilmeni uusi oire, start-stop ei toimi (eli dieselmoottori käynnistyy suoraan käynnistysnapista eikä sammu seistessä) ja ilmeisesti sen vuoksi 100% sähkömoodi ei toimi. Mittarinäytön mukaan sähkö on kyllä mukana liikkeellelähtiessä ja matalissa nopeuksissa, mutta HDi ei tosiaan sammu ennen kuin autosta sammuttaa virrat normaalisti – vika ei siis sinällään vaikuttaisi olevan hybrid-puolella (siksi postasin tähän ketjuun enkä aloittanut uutta hybrid-ketjua).

Varasin nyt ajan Mäkelälle jo pitkään odottaneeseen softan päivitykseen/sopeuttamiseen moottoriin/vaihteistoon (liittyen korkeaan polttoaineen kulutukseen ja vaihteiston ajoittaiseen sekoiluun vaihtaessa (lähinnä jää huudattamaan pienempää vaihdetta isommalle vaihtamisen sijaan)) ja siinä samalla vikakoodien lukuun, mutta löytyisikö täältä suoraan jotain ideoita siihen mikä tuossa start-stop -systeemissä saattaisi olla vialla?
« Viimeksi muokattu: 26.04.2017, 10:59:27, kirjoittanut GeekPug »
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 700
Vs: 508 - Virheilmoitus "Engine fault - Repair needed" (HDi)
« Vastaus #16 : 26.04.2017, 13:08:03 »
Ehkä siellä moottorin antureissa tai vastaavissa on jotain vikaa, josta johtuu sekä korkeahko polttoaineenkulutus että nämä muut oireet nyt myöhemmin.

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 508 - Virheilmoitus "Engine fault - Repair needed" (HDi)
« Vastaus #17 : 26.04.2017, 14:17:22 »
...eli tässäkin ehkä se EGR, niinpä tietenkin. (Oli pakko kun uijui tuolla alkuketjusta olisi halunnut lyödä vetoa. ;) )

Mutta ihan vakavasti puhuen jos vika osoittautuu tuollaiseksi niin ne kai saa korjattua myös ilman merkkihuollon vermeitä?
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 882
Vs: 508 - Virheilmoitus "Engine fault - Repair needed" (HDi)
« Vastaus #18 : 30.04.2017, 23:03:56 »
Eipä ole tämä kuin mikään muukaan alkuperäisvarustukseen liittynyt ongelma toistunut akun vaihdon jälkeen, vaan auto on toiminut niiden osalta moitteettomasti.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 508 - Virheilmoitus "Engine fault - Repair needed" (HDi)
« Vastaus #19 : 24.05.2017, 16:06:30 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (89 000 km).

Päivitetäänpäs tätä tilannetta sen verran että viedessäni auton Mäkelän Koneeseen en muistanut erikseen mainita tiskillä vikakoodeista uudelleen, joten menneet vikakoodit (eli tuo aikaisempi käynnistysongelma ja sen selvittäminen) menivät sen siliän tien softapäivityksen yhteydessä.

Ainoa start-stop -systeemin toimimattomuuteen viittaava syy oli päivityksen jälkeen tullut vikakoodi joka viittaa sähköisen alipainepumpun toimimattomuuteen/rikkoutumiseen (tuosta viasta on kuulemma ollut tehtaan tiedotekin). Odottelen nyt itse tilaamaani alkuperäisosaa saapuvaksi Euroopasta (säästö n. sata euroa eli luokkaa 40% Mäkelän ilmoittamaan hintaan nähden, tuo säästö riittää enkä jaksanut alkaa selvittelemään/tappelemaan mahdollista tehtaan vastaantuloa minkään suomalaisen merkkikorjaamon kautta kun kyseessä on kuitenkin tuontiauto) ja vien tuon osan sitten vakipajalle vaihdettavaksi.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 FAP -12

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V