Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 22830 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #135 : 19.04.2017, 06:53:46 »
Tuossa pari lähdettä kyseisestä asiasta, laakerityyppihän sen määrää vaatiiko esijännitystä vai ei. Mutta kyseinen kaksirivinen urakuulalaakeri, joka 607:ssakin on käytössä vaatii esijännityksen, nämä ovat yleisiä pyöränlaakereina.

Lainaus
Kiristä pyörälaakerin kiinnitysmutteri ajoneuvon valmistajan suosittelemaan kiristysmomenttiin. Mutterin kiristysmo- mentilla ei ole merkitystä vain pyörän kiinnitykselle, vaan se varmistaa myös, että pyörälaakeri toimii oikealla välyksellä. Suosittelemme momenttiavaimen käyttämistä aina oikean kiristysmomentin saavuttamiseksi.
Huom: Pyörälaakeri on aina pidettävä suorassa asennuksen aikana, niin kiinnitysreiässä kuin pyörännavankin päällä. Näin vältetään vakavat laakerivauriot. Pyörälaakerit ja tiivisteet on jo rasvattu tehtaalla. Niitä ei tarvitse voidella eikä niitä saa puhdistaa liuotteilla. Liuotteet voivat aiheuttaa laakerin ennenaikaisia toimintahäiriöitä.

- lainaus sivu 11

http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/08_media_library/01_publications/automotiveaftermarket/brochure_1/downloads_5/fag_4/fag_failure_diagnosis_pc-pkw_fin.pdf

Lainaus
8.3 Preload
Normally, bearings are used with a slight internal clearance under operating conditions. However, in some applications, bearings are given an initial load; this means that the bearings' internal clearance is negative before operation. This is called "preload" and is commonly applied to angular ball bearings and tapered roller bearings.
8.3.1 Purpose of preload
The following results are obtained by constant elastic compressive force applied to the contact points of rolling elements and raceway by providing preload.
(1) Bearing's rigidity increases, internal clearance tends
Table 8.12 Preloading methods and characteristics
not to be produced even when heavy load is applied.
* (2)  The particular frequency of the bearing increases and 
is becomes suitable for high-speed rotation. 

* (3)  Shaft runout is suppressed; rotation and position 
precision are enhanced. 

* (4)  Vibration and noise are controlled. 

* (5)  Sliding of rolling elements by turning, spinning, or 
pivoting, is controlled and smearing is reduced. 

* (6)  Fretting produced by external vibration is prevented.


http://www.ntnglobal.com/en/products/catalog/pdf/2202E_a08.pdf

Lainaus sivu A-66 eteenpäin
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #136 : 19.04.2017, 08:41:12 »
No eipä sitten ihme että toisilla paukkuu laakerit vuoden välein kun jyskytetään pulttipyssyllä mihin sattuu momenttiin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #137 : 19.04.2017, 09:02:20 »
Jos laakeri on jätetty löysälle, niin voi varautua hyvin nopeasti uuteen laakerinvaihtoon.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #138 : 19.04.2017, 09:56:26 »
^ Onneksi on vielä vuosi takuuta jäljellä. :) Mutta jos laakeri ei kummemin ehtinyt ottamaan vielä siipeensä, pinnoitteet ja voitelu ovat vielä ok, miksi se hajoaisi uudelleen kiristyksen jälkeen nopeasti? Jää nähtäväksi ja ilmoitan toki, jos hajoaa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #139 : 24.04.2017, 11:20:20 »
Alkuperäiseen ongelmaan. Onko tarkistettu ohjausvaihteen suojakumien alta mikä tilanne rasvassa?
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

jonnek

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #140 : 31.07.2017, 08:31:05 »
Tähän voisin vielä täydentää oman auton luikertelun osalta, että suurin vika oli todennäköisesti täysin sökössä kääntölaakerissa ja väljässä raidentangonpäässä (kääntölaakeri liikkui vaan väkisin).

Kaikki etupään puslat ja nivelet tuli vaihdettua ja apurunko katsottua suoraan, kun joutui autoa muutenkin purkamaan kytkinremontin takia. Iskarit meni myös vaihtoon kääntölaakerien vaihdon yhteydessä. Nyt on siis alustassa lähes kaikki osat vaihdettu (paitsi takapään puslat). On muuten mukavaa ajaa nyt...

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #141 : 07.01.2018, 01:25:08 »
Viestiketjun aloittaja siis äänessä - Ko. 607 V6 on ollut seisonnassa ja käytössä on ollut toinen Pösömme, 607 2,2 malli joka alkoi saman luikertelun kuin V6. Tämäkin vika meinasi jäädä mysteeriksi vaikka käytin autoa huollossa kolmessa paikassa. Katsastukseen vietäessä katsastaja tutki auton käskystä huolellisesti ja käytti autoa koneellisessa vääntöliikkeessä. Vika ei ollut sen kummempi - takana alemman kolmiotuen puslan kumitoppulat oli lopussa, toiselta puolen aivan hajalla. Jostain syystä tätä vikaa ei korjaamoilla sorkkarauta systeemillä saatu selville - ihmetyttää. Ravistimen liike oli todella paljastava.  Myös V6 pitäisi lähteä samaan remonttiin kun osat saadaan. Luultavasti vaihdetaan kaikki takana olevat puslat ja myös apurungon kiinnityksen vaimenninkumet. Kyllä meinasi mennä vaikeaksi.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2018, 01:33:05 kirjoittanut J.Stahl »

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #142 : 07.01.2018, 12:50:06 »
Tarkoitatko J. Stahl alemman kolmiotukivarren sisäpään (2 kpl) vai navan puolen puslaa?

Perän elämisen nopeassa ohjausliikkeessä olen pistänyt merkille myös omassa 607 V6:ssa. Oletin tämän johtuvan suurimmaksi osaksi renkaan rungon löysyydestä, koska talvirenkailla ilmiö korostuu. Terävästi käännettäessä tuntuu että ensin takapäässä tapahtuu huomattava sivuttaisjousto / aurauskulmien muutos, jonka jälkeen auton kulkusuunta asettuu vakaaksi ohjaussuuntaan. Muuten suuntavakaudessa ei ole ollut paljoa sanomista. Hyvin todennäköistä, että myös minulla alatukivarren puslien jousto saa aikaan tämän ilmiön, pitää tarkistaa missä kunnossa ovat.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #143 : 07.01.2018, 13:19:15 »
Katselin pariinkin kertaa korjaamolla kun akseliston välyksiä etsittiin. Pelkällä lihasvoimalla lyhyellä rautatankolla vääntäen välykset eivät ehkä paljastu - toisaalta riippuu asentajan tuntemuksesta ko. automallia kohtaan. Jos autoa aikoo pitää kauemman, niin vaihtaa kaikki saman tien. Kantasuomalaista työtä pitää suosia, jos itse ei osaa korjata. Tallinnan yrityspihoissa kuitenkin hinta ko. hommalle on edullinen jos Tallinnaan muuten olisi asiaa. Auton runkolla on ajettu 330 t.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #144 : 17.01.2018, 04:40:44 »
Sori jäi tuohon PL:n kysymukseen vastaamatta. Joo - nimenomaan sisempiä puslia tarkoitin. Vika oli kesän aikana hiljalleen tullut ja kun tiet jäätyi ongelma astui vaarallisesti esiin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #145 : 17.01.2018, 18:42:00 »
330 tkm on melkoinen taival, myös 607:lle. Ikä ja ilometrit syövät alustan niveliä ja puslia, mutta rikkonaisen/revenneen huomaa yleensä silmälläkin. Ikääntyessään kumit kovenevat, joten se on ristiriidassa ajovakauden heikkenemiseen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #146 : 17.01.2018, 23:14:34 »
Aivan - ko. km lukema tuo muuten uuden näköiseen autoon kuitenkin kaikenlaista kulumista. Pitää paikkansa myös se että silmillä nämä viat jossain vaiheessa huomataan. Nyt vain on että kumien kulumista ei nähnyt erkkikään kun niveliin ei saatu  käsivoimin riittävää liikettä.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #147 : 18.01.2018, 13:19:44 »
Viestiketjun aloittaja siis äänessä - Ko. 607 V6 on ollut seisonnassa ja käytössä on ollut toinen Pösömme, 607 2,2 malli joka alkoi saman luikertelun kuin V6. Tämäkin vika meinasi jäädä mysteeriksi vaikka käytin autoa huollossa kolmessa paikassa. Katsastukseen vietäessä katsastaja tutki auton käskystä huolellisesti ja käytti autoa koneellisessa vääntöliikkeessä. Vika ei ollut sen kummempi - takana alemman kolmiotuen puslan kumitoppulat oli lopussa, toiselta puolen aivan hajalla. Jostain syystä tätä vikaa ei korjaamoilla sorkkarauta systeemillä saatu selville - ihmetyttää. Ravistimen liike oli todella paljastava.  Myös V6 pitäisi lähteä samaan remonttiin kun osat saadaan. Luultavasti vaihdetaan kaikki takana olevat puslat ja myös apurungon kiinnityksen vaimenninkumet. Kyllä meinasi mennä vaikeaksi.

Saisko jostain vähän kuvaa tästä?
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #148 : 18.01.2018, 13:46:43 »
Joo laitan, toinen auto menee juuri pukille. Tarkoitatko yleensä kuvaa takapään rakenteesta vai puslista.. Laitan useamman. Tulin juuri Kalajoelta alas päin ja näin lumen alla 607:n erään  korjaamon pihalla. Kävin kysymässä -"onko myynnissä". Oli kuitenkin asiakkaan auto ja korjaamon pojat olivat korjanneet noita monia. Eli näillä nurkilla voi olla hyvä paikka ko. mallille.
-Hyvä hajoituskuva 607 akselistosta on tämän aiheen alussa Janne L  :n laittamana.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #149 : 18.01.2018, 13:56:32 »
Niin ja mitkä renkaat on alla?
Ei noissa kilometreissä ainakaan puslat pitäisi olla risoja ellei ole jokin erityistapaus.

Osa nro 4 on aurauksen säätötanko.



Tässä vielä osanumerolistaus.

Audi A4 Tdi Q