Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.
Juuri kun sai etupään (
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=63336.300;topicseen) kuntoon niin onkin aika siirtyä takaosaan.
Viime viikon torstaina kun tulin parkkipaikalle ~35 km ajon jälkeen niin auton takaosa tuntui kumman lämpöiseltä. Kokeilin takavanteita ja sitten jarrulevyjä niin olivat kuumat kuin pikataipaleen jälkeen vaikka olin ajellet tasaisesti moottoritiellä 95 vakkarissa kärry perässä.
En ehtinyt avaamaan takajarruja ennenkuin tämän viikon puolella. Palat oli vaihdettu taakse jo kerran 95 tkm huollossa (nyt 138 tkm) joten oliko merkkiliikkeessä vain tungettu uudet palat paikoilleen putsaamatta jarrukenkiä kunnolla? No nyt on harjattu ja kiillotettu sekä pikkaisen jarrurasvaa liukupinnoissa.
Oikea, ulompi pala oli jo sen verran kiilamainen ja enemmän kulunut, että tilasin uudet tulemaan. Valinta osui tällä kertaa Brembon (P61114) paloihin.
Takana näkyy olevan (orkkis osat TRW) jarrusatulat kiinni E14-Torx-ruuvilla joten tuollainen hylsy pitänee hankkia kun jarrulevyjen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Nyt minusta olivat kuitenkin vielä kelvolliset.
Sivukommenttina vielä niin edessä isommat (orkkis osat ATE) jarrusatulat ja tietysti eri kiinnitys, TORX40-kärki pyöri vapaasti niin taitaa olla TORX50?
Käsijarruvaijeria irrottaessa huomasin, että vaijeri on hangannut koiranluuhun (=> molemmat kulahtaneet). Syy siihen on raidetangossa kiinni olevan muovisen ohjain-/tukikehyksen kuluminen poikki (ohessa kuva). Käänsin kehyksen toisinpäin ja laitoin vaijerin päälle suojaksi vesiletkun pätkän ilmastointiteipillä kiinni. Nyt ei hankaa mutta pitää käydä merkkiliikkeessä kysymässä tuota ohjuria niin vaihtaa sitten palojen kanssa kun tulevat. Muille RXH (ja Hybrid4) omistajille tiedoksi, että kannattaa vilkaista tuota ohjuria ja käsijarruvaijeria seuraavan kerran kun saa auton nosturille tai vaihtaa takarenkaita.
Tämä taka-akselirakenne taitaa olla vain Hybrid4-malleissa joten käsijarruvaijerin asennus taitaa olla eri tavoin muissa 508-malleissa.
Vielä lisäkommenttina tuossa kuvassa "löysä" iskunvaimentimen erillisessä lisävaimentimessa. Tainnut olla joskus ihan kunnolla kuormaa kyydissä (talvilomamatkat?) kun jousitus painunut noin paljon. Iskunvaimentimia ei löytynyt nettivaraosahauissa joten taitavat olla tähän taka-akselistoon merkkitavaraa...