Kirjoittaja Aihe: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto  (Luettu 848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
  • Auto uutena 18.9.2006
407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« : 12.03.2017, 16:28:47 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM 10831, 320 000 km).

Osaako joku kertoa kuinka tuon oikean vetoakseln tukilaakerin laakerin vaihto tehdään?

Epäilen että se on lopussa, kun ajaessa (muistaakseni nimenomaan kiihdytettäessä) kuuluu ilmeisesti korin kautta johtuvaa ääntä. Ei suorastaan kuulosta jurinalta (vielä) vaan on ehkä enemmänkin hankaavaa ääntä tyypiltään, tai "hienojakoista jurinaa". Tunkkasin etupyörät yksi kerrallaan ylös ja vaihde vapaalla oikeaa rengasta pyörittämällä tuntuu jarrujen hankaamisen lisäksi tulevan jokin lisä-ääni. Vasen puoli oli hiljainen. Kunhan tulee kesäisempi ilma varmistan ettei tule jarrusta.

Ilmeisesti vetoakselin mutteri auki ja rengas pois. Pitääkö ala"pallon" kolme kiinnityspulttia irrottaa että saa käännettyä pyörännavan tarpeeksi sivuun vetarin irroittamiseksi navasta?

Kuinka tuosta eteenpäin? Ilmeisesti vetari vedetään laatikosta pois tukilaakereineen, mutta kuinka tuo tukilaakerin kohta hoidetaan. Siinä kuvien mukaan on laakerin kyljessä jokin levy muttereilla kiinni. Mikä sen tarkoitus on? Kuinka helposti ja millä työkaluilla tuo laakeri irtoaa rungosta, tuskin ihan vetämällä vain? Entä laakerin irrotus vetarista, vetarin sisäosahan on aika pitkä. Onko laakerin kohdalla paksunnos? Jne...

Jos auto on kallellaan oikea kulma tunkattuna ylös, tuleeko laatikosta öljyä vetarin irrotuksen jälkeen?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 332
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #1 : 12.03.2017, 17:07:33 »
En 407:aa tunne, mutta äskettäin 605:een vaihdoin tukilaakerin.. Aluksi kannattaa valuttaa vaihteistoöljyt pois. Sillä kannattaa aloittaa.

Vetoakseli irti. En tiedä miten 407:saa on tuo tukilaakeri lukittu, mutta ihan simppeli homma kun alkaa purkamaan niin näkee miten se siinä on. Tukilaakerin tulisi irrota ulkokehältään ihan nätisti vetoakselia poistettaessa.

Jotta tukilaakerin saa vaihdettua on sisempi nivel ilmeisesti purettava. Itse laakeri on vetoakselissa puristesovitteella. Irrotukseen olisi hyvä käyttää prässiä. Asennuksessa laakerilämmitin olisi tosi hyvä juttu. Lämmitetty laakeri menee paikoilleen lähes itsestään ja jäähtyessään lukittuu paikalleen.

Saako laakeria ostettua erikseen? 605:sen ei saanut ja joutui hieman soveltamaan..

* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 1 x SLi

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 032
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #2 : 12.03.2017, 17:41:59 »
En kanssa ole 407:aan tuota joutunut vaihtamaan mutta mixu:n ohjeilla menisin. Sellaisilla eroilla, että en usko, että sisempää (tai mitään) niveltä tarvitsee purkaa. Eli vetoakselin mutteri irti ja vetoakseli pois navasta. Helpointa varmasti irrottaa alapallo (juuri ne kolme torx-pulttia) ja raidetangon ulkopää niin ei tarvi muuta purkaa. Jos tukilaakeri ei tahdo irrota tuestaan suosiolla niin irrottaisin siinä tapauksessa koko tuen ja pöydällä tukilaakerin irrotus. Ainakin 307:ssa tukilaakeri oli kinni tuossa tuessa muistaakseni muutamalla pultilla jotka kiristivät laakerin tukeen, eli ne levyt liittynevät juurikin tuohon laakerin kiinnitykseen. Tämän jälkeen koko vetoakseli pois autosta ja laakerin tuen irrotus akselista. Akselissa on lievä paksunnos tukilaakerin kohdalla joka kannattaa puhdistaa hyvin ennen uuden laakerin asennusta. Tukilaakeri irtoaa sinne laatikon suuntaan. Itse olen ainakin saanut aina nuo laakerit irti vetoakselista varovasti naputtelemalla.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #3 : 12.03.2017, 18:06:02 »
Joo serviceboxin kuvan mukaan tukilaakeri on sisempänä kuin sisempi vetonivel. Alapallon oon vaihtanut, joten vaihteistoöljyn tyhjennys ja oikean määrän lisäys on ehkä se hankalin osuus. Jumittamisten lisäksi...
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 572
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #4 : 12.03.2017, 19:13:31 »
On varmasti tiukassa, oheisen mukaan ainakin V6:ssa. 407 1.8 vaihdelaatikon mukana oli tuo laakeri, pitää kaivella kuvia... Tutki huolella, koska ikävä kotiremppana tehdä.. Puukepillä voi kuunnella laakerin kunnon tai stetoskoopilla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #5 : 01.05.2017, 02:09:16 »
Tietääkö kukaan tuleeko vetoakselin irrotuksen jälkeen laatikosta öljyä ja paljonko, jos öljyjä ei poista ennen vetarin irrotusta? Ja jos poistan, mistä poisto ja lisäys/tason tarkistus tapahtuu. Onkohan poistettu öljy vielä käyttökelpoista, ja kun ei kuitenkaan ole niin paljonko pitää poistaa ja sitten myöhemmin lisätä että ei valu vetarin aukosta vetarin irrotuksen jälkeen.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 669
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #6 : 01.05.2017, 10:59:48 »
Kyllä tulee ulos,  käytännössä kaikki öljyt. Ne kannattaakin poistaa ennen vetoakselin irroitusta ja vaihtaa samalla uusiin. Tason tarkistusproppu jota voi myös käyttää täyttöreikänä, on yleensä ollut aina pyöräkotelon puolella. Täyttömäärä on vaihteistosta riippuen kaksi litraa tai vähän alle.

Älä poikkea öljysuosituksesta jonka löydät huoltokirjasta!

Huomaa että vetoakselin tiiviste on tämän työn yhteydessä pienellä työllä vaihdettavissa, jos sille on tarvetta tai haluat ennakoida, kuten myös vetoakselin nivelrasvojen vaihtokin.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Peugeot 106 1.4 XN '97
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 701
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #7 : 01.05.2017, 11:16:03 »
Itse harkitsisin vahvasti koko vetoakselin vaihtoa, jotta välttyy sen laakerin kanssa puuhastelulta. Laakerin vaihto voi olla työläs, jos ei ole kokemusta, ja jokin voi helposti mennä vikaankin, jolloin vaiva ja kustannus lisääntyy.

Minulla on pyörinyt autossani 119 euron vetoakseli mallia "halvin Motonetista" jo kolme vuotta ongelmitta, ja siinä laakeri oli tietysti valmiiksi asennettuna. Koko akselin vaihto oli helppo homma. Tämä vain vaihtoehtona, jos haluaa etsiä helppotöisempää vaihtoehtoa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #8 : 02.05.2017, 10:20:18 »
Tietääkö kukaan tuleeko vetoakselin irrotuksen jälkeen laatikosta öljyä ja paljonko, jos öljyjä ei poista ennen vetarin irrotusta? Ja jos poistan, mistä poisto ja lisäys/tason tarkistus tapahtuu. Onkohan poistettu öljy vielä käyttökelpoista, ja kun ei kuitenkaan ole niin paljonko pitää poistaa ja sitten myöhemmin lisätä että ei valu vetarin aukosta vetarin irrotuksen jälkeen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=67901.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Vetoakselin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #9 : 09.05.2017, 20:50:35 »
Omalla kohdalla oma henkinen olotila/työskentelypaikka tms vaikutti niin etten viitsinyt itse tehdä vaan hommasin laakerin (55€ Pösön oma, made in China) ja vien korjaamolle tehtäväksi, huomenna on aika. Kuulemma tunnin veloitus (+ vaihteistoöljyt + vetopyörästön tms stefa + mahdollinen vetoakselin nivelten rasvaus + sijaisauto). Kiitos avusta, ehkä seuraavalla kerralla teen toisen puolen itse.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207