Kirjoittaja Aihe: 205 - Ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä lämpenemisvaiheessa  (Luettu 1232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MKenita

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Auto: 1988 205 1,6 CTI (83 kW).

Eli auto lähtee hienosti käyntiin kylmänä, mutta sammuu tyhjäkäynnillä, kun on hieman lämmennyt. Yleensä ajoa riittää 1 km ja sitten ei enää pyöri tyhjäkäynnillä (rasittava liikenteessä, käynnistyy helpolla uudelleen, mutta täytyy pitää kierroksia). Sitten kun lämmennyt kunnolla, ongelma on poistunut. Lämpinä saa startata melko pitkään ennen kuin käynnistyy. Osaisiko joku vinkata, missä mahdollisesti vika? Kilometrejä autolla on n. 155 000 km ja kaikki perushuollot tehtynä. Päästöt otan keskiviikkona, ennen leimaa.

MKenita

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Tyhjäkäynti on n. 1000rpm niin silloin toimii parhaiten.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vaikuttaa siltä, että rikastin ei toimi oikein.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 332
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Tyhjäkäyntipiiri jumissa. Kun rikastus loppuu, loppuu tyhjäkäynti. Elikkäs tyhjäkäyntimoottorin puhdistus voitelu ja herkistys.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 1 x SLi

MKenita

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Kiitos vastauksista. Onko tyhjäkäyntimoottori kaasuläpän/vaierin yhteydessä vastapuolella?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Ei XU5JA:ssa (B6D, jonka oletan kysyjän autossa olevan) ole tyhjäkäyntimoottoria, vaan lisäilmaventtiili:

205 (1. mallisarja), polttoainejärjestelmä
205 (1. mallisarja), polttoainejärjestelmä, lisäilmaventtiili, INJECTION AND XU AND EXCEPT XU5M

0345 29, NFP, AIR HOUSING, XU5J
0345 37, NFP, AIR HOUSING, XU5JA, XU9JA
0345 45, NFP, AIR HOUSING, XU9JAZ
0345 40, NFP, AIR HOUSING, XU9J1

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=47176.0

LE2-Jetronic:n sähkökaavio:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41906.0

Vastaava ongelma (käynnistyy huonosti lämpimänä):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46844.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MKenita

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Lisäilmaventtiili löytyy virranjakajan alta, melko piilossa. Onko osa kokonaan vaihdettava vai auttaako putsailut ym. Ja mistä kannattaa kysyä korvaavaa osaa?

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 332
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Saattanut 'tervaantua' jumiin. Hyvässä lykyssä puhdistelu auttaa..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 1 x SLi

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Kannattaa tosiaan ensin yrittää puhdistaa/herkistellä tuota esim. jollain irrotusöljyllä. Ehkä jotain kaasuttimen/turboahtimen/EGR:n puhdistusainettakin uskaltaisi käyttää, kunnei sisäpuolella taida olla kuin metalliosia. Toimintaa voit testata laittamalla irtonaisen osan pakastimeen ja osan lämmetessä tarkkailemalla, kuinka ilmaa lävitseen päästävä aukko osan lämmetessä pienenee levyn liikkuessa sen eteen. Jos syötät osan sähköliittimeen 12 voltin jännitettä, pitäisi sen nopeuttaa aukon sulkeutumista. Kuumailmapuhaltimellakin voinee varovaisesti lämmittää osaa, kunhan ei sulata muoviosia.

Mittaa myös moottorin johtosarjan liittimestä, että lisäilmaventtiilille tulee virtaa (lämmitysvastuksella nopeutetaan venttiilin aukon sulkeutumista).

Jos pitää hankkia uusi osa, niin tuossa aiemmassa viestissäni on Peugeotin osanumero 0345 37 (olettaen, että moottori tosiaan on XU5JA), jota vastaavan Boschin osanumeron voi katsoa joko Boschin luettelosta netistä tai vanhasta osasta itsestään. eBay:stä löytynee Boschin osanumeron perusteella etsittynä uusia ja käytettyjä. Lisäilmaventtiiliä voi myös säätää, mutta ehkä heti ensimmäiseksi ei kannata sekoittaa sitä säätöä alkuperäisestä, sillä sen säätäminen takaisin kohdalleen voi olla haastavaa.

Mutta voi se autosi vika jostain muustakin johtua, lisäilmaventtiili on vain yksi vaihtoehto Tarkista esim. letkut vuotojen varalta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info