Kirjoittaja Aihe: 205 - Ajovaloautomatiikka  (Luettu 969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukeskinen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
205 - Ajovaloautomatiikka
« : 25.04.2017, 07:30:01 »
Auto: 1988 205 1,1 (kaasutin).

Moi. Konehuoneen puolella kuskin puolella tuliseinässä on 2 relettä. Molemmat ilmeisesti valopuolelle kuuluvia, joista toinen räpisee ja valot vilkkuu samaan tahtiin (päivävalot).

Koitin laittaa sen toisen releen räpisevän tilalle mutta sama räpinä jatkuu, elikkä luultavasti ei releessä olekkaan vikaa? Tuntuisi kuin kierroksien mukaan vaihtelee, mutta saattaapi olla oma luulotauti. Otin sen räpisevän releen pois, mutta takavalot ja etuparkit ei pelaa, kun viiksestä laittaa normivalot päälle. Oiskos tähän ongelmaan mitään ratkasua tai vinkkiä, joista voisi alkaa ongelmaa purkamaan, ja mistä johtuupi toi releen räpinä?


antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 151
Vs: 205 - Ajovaloautomatiikka
« Vastaus #1 : 25.04.2017, 08:30:45 »
Onko laturi kunnossa?

Jos en väärin muista, perustui tuon ajan päivävaloautomatiikka latausjännitteen nuuskintaan. Kun latausjännitettä tuli, tiesi laitteisto auton olevan käynnissä ja päivävalot syttyivät.

PgPete

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 942
Vs: 205 - Ajovaloautomatiikka
« Vastaus #2 : 25.04.2017, 09:28:35 »
Maadoituspisteissä saattoi olla kontaktihäikkää. Niiden putsausta voisi olla yksi konsti.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (2. paras autoni, oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

jukeskinen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 205 - Ajovaloautomatiikka
« Vastaus #3 : 25.04.2017, 13:26:24 »
Kyllä laturi ainakin lataa, tulikin mieleen toi että nuuskitaan laturin perästä, mutta voihan se häikkä olla sielläkin päässä. Maadoituksen voisin kattoakkin, oliskos se sitten valojen maadoitus vai mistä osais kattoa.

Vika alkoi pikkuhiljaa esiintyä ja nyt se paheni niin, että otin releen liittimen irti, kun se räpisi tiuhaan. Mites sais noi taka/etuparkit pelaamaan väliaikaisesti valokatkaisijan kautta? Nythän ne ei pelaa, vaikka valot pistääkin päälle katkaisiasta.


antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 151
Vs: 205 - Ajovaloautomatiikka
« Vastaus #4 : 25.04.2017, 16:07:36 »
Sähköviat selvitetään yleensä mittaamalla tuon ikäisissä vehkeissä. Katso yleismittarilla jännite laturin päästä ja sitten johdon toisesta päästä jne. Niin se homma etenee ja vika löytyy.

Maadoitukset ovat aina mahdollinen ongelmakohta.