Kirjoittaja Aihe: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen  (Luettu 270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juksu82

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« : 01.06.2017, 17:55:34 »
Auto: xxxx 407 x,x.

Eli 407 seisoi talven ja akku tyhjeni. Vaihdettiin akku ja virrat tulee mutta auto ei starttaa. Onko tullut eteen moista ongelmaa ja vinkkejä mistä vois johtua?

Kolmenollaseiska

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
  • Kyytiin siitä!
Vs: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« Vastaus #1 : 01.06.2017, 18:34:37 »
Voisiko ajonesto olla päällä? Pyörittää kuitenkin starttia normaalisti?
307 SW 1.6 Premium Plus 2008
Ex: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 2005 (paska ostos), Citroën C5 1.8 X Berline 2002 (rakkaudella muistaen)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« Vastaus #2 : 01.06.2017, 23:27:03 »
Ilmoittaisitko auton tiedot, kiitos? Lainaus kirjoitusohjeesta:

Lainaus
- Kerro ainakin seuraavat asiat viestissä, joka käsittelee ongelmaa tai muuta teknistä aihetta:

- Ilmoita otsikossa auton mallinumero tai -nimi ja lyhyt kuvaus aiheesta väliviivalla erotettuna (esimerkiksi: 307 - Öljymäärämittarin toimimattomuus).
- Ilmoita vasta viestin alussa tarkemmat mallitiedot (esimerkiksi: Auto: 2002 307 Wagon 1,6 HDi 90 Premium Plus.).

TEMP_POISTETTAVAKSI
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 128
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« Vastaus #3 : 01.06.2017, 23:37:19 »
Olikos tässä sellainen monen johtimen plusnapaliitin jossa mm sulakkeet mukana? Tarkistaisin ensin että kaikki johdot ovat akun navoissa kiinni ja että mahdolliset plusnavan kengässä olevat sulakkeet hapettumavapaita ja ehjiä.

Itse joskus onnistunut liittämään vain osan akulle tulevista johdoista. Auton sähköt näyttivät kytkeytyvän normaalisti mutta startti, ei ääntäkään. Siitä tämä ajatus miksi tätä ehdotan..
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« Vastaus #4 : 02.06.2017, 08:33:25 »
Muistelen kaverin joskus puhuneen, että sillä oli -04 407 ja seisoi muutaman päivän ilman akkua. Uudella akulla ei sitten käynnistynytkään vaikka pyöri hyvin. Ratkaisu oli muistaakseni ollut se, että auton oli pitänyt olla virrat päällä pitempään ennen kuin rupeaa starttaamaan. Puhuikohan että yli minuutti pitäisi odottaa. Parempaa tietoa tästä ei minulla ole, mutta kannattaa kokeilla.
Nykyään 407sw 2,2hdi -08. Exät 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

megaman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
  • 407 Coupé 2.2 6-speed
Vs: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« Vastaus #5 : 02.06.2017, 09:24:03 »
Joo, 2000-luvun autot ei ole enää kuten ennen vanhaan. Viedään akku yöksi sisään lämpimään ja startataan aamulla tyyliin... Nykyauton pitää antaa bootata rauhassa järjestelmän ylös, johon löytyy ohjeet foorumista. Ja pitkät pätkät kokonaan ilman virtaa ei paranna järjestelmän toimintaa.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 032
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« Vastaus #6 : 02.06.2017, 10:00:57 »
Vikakoodien luvulla voisi aloitella selvittämistä mikä on ongelma.

Nyky autot kuluttaa jonkin verran virtaa lepotilassakin. Monasti esim. käyttöohjeessa mainitaan, että jos autoa ei meinata käyttää pitkään aikaan, esim. yli kuukauteen, niin akku olisi hyvä irrottaa.
Sitten pahin mahdollinen tilanne: Jos akku jää autoon pitkäksi aikaa niin auton elektroniikka kuluttaa sitä koko ajan ja jossain vaiheessa käy niin, että akun varaus ei ole enää riittävä ja napajännite notkahtaa. Auton elektroniikka ei tuosta välttämättä tiedä mitään (riippuu siis miten tämä on toteutettu) ja jatkaa toimiintaansa lepotilassa. Koska jännite on alempi niin laitteet vievät vastaavasti ehkä enemmän virtaa. Riippuen nyt miten järjestelmä on suunniteltu ja millaiset suojaukset niissä on, saattaa tulla tilanne, että alijännitteestä johtuen jokin komponentti kuormittuu liikaa ja hajoaa tai ainakin ko. suojapiiri toimii ja esim. sulake palaa. Olen kuullut jokusen tapauksen, että esim. moottorin ECU on hajonnut juurikin huonon akun ja pitkän säilytyksen seurauksena. Voi toki olla myös huonoa tuuria mutta em. tapahtuma ei ainakaan paranna auton laitteiden ja järjestelmien kestoa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 572
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ei käynnisty akun vaihdon jälkeen
« Vastaus #7 : 02.06.2017, 10:44:58 »
Auto: xxxx 407 x,x.

Eli 407 seisoi talven ja akku tyhjeni. Vaihdettiin akku ja virrat tulee mutta auto ei starttaa. Onko tullut eteen moista ongelmaa ja vinkkejä mistä vois johtua?

Jos lukee puutteellisen kysymyksen (ToniL huomauttinkin) oikein, niin moottori ei starttaa...eli startti ei pyöritä  ;). "Juksu82, nuorimies lukaiseppa foorumin ohjeet, ennenkuin alat kyselee, vinkki vinkki". Käynnistinmoottorin bendixi jumissa. Jos pyörittää, niin mahdollisuuksia on liian monta, että ilman vikakoodien lukua lähtisi arvailemaan. 407 on aika viisas auto ja jokin bitti on nyt hukassa ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -