Kirjoittaja Aihe: 407 - Moottorinohjausyksikön vaihto  (Luettu 322 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
  • Auto uutena 18.9.2006
407 - Moottorinohjausyksikön vaihto
« : 18.06.2017, 20:53:53 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM 10831).

Onnistuuko ew7a-koneisen 407:n ECU:n vaihto vanhan tilalle kotikonstein jos olisi pp2000 käytettävissä? Vai tarviiko jotain muuta ECU-luovuttaja-autosta? Esim BSI tai avain tai virtalukko? Entä täytyisikö jotain koodeja tai muuta tietää jommasta kummasta autosta?

Joku on varmaankin tehnyt tämän joskus? JPL?

En ole löytänyt ratkaisua nakutusanturin vikakoodiin, joten voisin tätäkin kokeilla? Oisko kellään toimivaa ECU:a lainaan tai myytäväksi, mielellään tuossa tai jossain muussa yhtä tuoreessa yhteensopivassa koneessa ollutta?
« Viimeksi muokattu: 18.06.2017, 21:03:54, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 572
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Moottorinohjausyksikön vaihto
« Vastaus #1 : 18.06.2017, 21:14:51 »
Boxeja on vaihdettu, mutta ei moottorin ohjausyksikköä. Muistelen, että suuremi kilometrilukema siirtyy siitä tai mittaristosta. Kysäisetkö plagulta vinkkiä.
Tai http://www.sercap.fi/  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 407 - Moottorinohjausyksikön vaihto
« Vastaus #2 : 18.06.2017, 22:04:45 »
Eikö se käytetty ECU pidä "virginoida", jos ei vaihda BSI:tä jne. Neitsytetty/uusi ECU onnistunee asentaa myös piraatilla. Olen asentanut uuden BSIn "Kiinan merkkitesterillä". 

edit. Asennuksessa tarvitset auton PIN-koodin.
Citroen C5 I  &  C5 II

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 572
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Moottorinohjausyksikön vaihto
« Vastaus #3 : 18.06.2017, 22:24:57 »
Jep.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Moottorinohjausyksikön vaihto
« Vastaus #4 : 19.06.2017, 01:03:43 »
1) Kuinka ecu:sta tehdään neitsyt?
2) Entä mistä löytyy auton PIN-koodi?
3) Ja mitä boxia JPL tarkoitat?
4) ECU on käsittääkseni sen muovikuoren alla kuskin edessä moottoritilassa, mutta missä BSI piilottelee?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 032
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Moottorinohjausyksikön vaihto
« Vastaus #5 : 19.06.2017, 07:02:12 »
1. Ohjelmoimalla ECU uudelleen sopivalla tyhjällä koodilla.
2. PIN koodi tulee joskus auton mukana ja se on kortilla jossa lukee Security Code tai jotain vastaavaa. Jos ei ole tullut niin koodin saa yleisimmin merkkiliikkeestä mutta joissain liikkeissä voi olla hankaluuksia saada koodi...  :) PIN koodin pystyy lukemaan myös BSI-yksiköstä mutta tähän siis tarvitaan prommeri (eli tuollainen ohjelmointityökalu) ja bsi-yksikkö pitää avata. Koodi pitää myös osata selvittää tuon lukemisen jälkeen eli ei ole ihan joka miehen hommaa vaan vaatii hieman tietämystä.
3. JPL on tainnut vaihtaa sen konetilan sulakerasian joka on ns. dummy eli sen voi vaihtaa ilman koodauksia eikä tämä liity mitenkään ajonestoon, joten jotkin boksit autossa on vaihdettavissa ilman sen suurempaa ongelmaa. JPL vastaannee tähän enemmin ..?
4. Moottorin ECU on konetilassa. BSI yksikkö on kojetaulun vasemmassa päässä ja on käytännössä sama kuin tuo sulakerasia (sulakkeita saattaa olla tosin muuallakin riippuen varustetasosta).

Nyrkkisääntönä voi pitää, että ECU, BSI ja auton avaimet ("siru", joka näissä uudemmissa on käytännössä koko elektroniikka kortti kauko-ohjaimen sisällä) tulee olla yhdestä samasta autosta. Jos näitä siis haluaa kokeilla vaihtaa. Ja kilometrilukema muuttuu aina siihen suurimpaan lukemaan mikä bsi:tä (vai olikohan ecu:sta) tai mittaristosta löytyy eikä tuo palaudu mitenkään takaisin enää pienempään lukemaan (kuin ainoastaan ohjelmoimalla km-lukemat uudelleen kyseisiin yksiköihin.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2017, 07:06:21, kirjoittanut Timppa71 »

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Citroen C5 I  &  C5 II

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 572
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Moottorinohjausyksikön vaihto
« Vastaus #7 : 19.06.2017, 17:47:26 »
Juuri. Plagu :). Moottorin ecu on yleensä konehuonetilassa. Vikakoodi tulee yleensä, jos vikaa. BSM-sulakeboxi on eri asia, mutta voi olla rikki ilman koodiakin...peukkua vian hakuun.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -