Auto: 2006 206 1,4.
Moro, sitten päätin itsetkin siirtyä ranskalaiseen. Vaan auto ollut vkon, yksityiseltä ostettu ja bensaa kuluu aivan mahottomasti. Rouva ajellu töihin nyt vkon ja eka tankki 10l/100km. No pääätin sitten tutkailla vähän ja auton lämmöt ei mittariston mukaan nouse moottoritiellä kuin 70 asteeseen...hetkittäin saattaa mennä 85. Nyt ollu kovat pakkaset, laitoin jo eteen pahvia reilusti, eikä silti tahdo lämmetä kovin nopeaa. Vaihdoin jo termarin kun ajattelöin, että siellä jumittaa, mutta ei. Sitten otin jo vikakoodinlukijan avuksi. Sain seuraavat arvot:
Coolant temperature: heti ajoon lähdössä näyttää 101-102...
Intake air temperature: heiluu -10-+40 asteen välissä...kun painaa kaasua, niin imuilman lämpötila nousee reilusti plussalle
Coolant temperature reference value requested by the engine ecu: tämä heiluu -10-+50 asteen välissä
Nyt kysynkin, missähän vois oolla vika? Imuilman lämpötila näyttäis ainakin kaasun painalluksen mukaan säätyvän aika lineaarisesti eli se puoli vissiin pelaa. Ihmetyttää tuo coolant temperature arvo, kun se on koko ajan luokkaa 101-104....onko termariokotelon juuressa oleva lämpötila-anturi yhteydessä tuohon mittariston antamaan arvoon...miten se voi olla heti kylmänä käynnistäessä jo 101?...eli olisko se anturi hajalla ja mikä on toi lukijan antama toinen lämpötilan anturiarvo, joka heilahtelee jatkuvasti ajossa, kun livedataa lukee
Viisaita vastauksia ja ( arvauksia ), kiitos:)
ps....ja antaa vikakoodia po116 ja po118...eli viittaa lämpötila-anturiin...eikös?