Kirjoittaja Aihe: Expert - Turboahtimen vaihto (HDi)  (Luettu 4705 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeeVee

  • Vieras
Expert - Turboahtimen vaihto (HDi)
« : 23.03.2018, 12:19:01 »
Auto: 2001 Expert 2,0 HDi.

Nyt kävi niin että hajosi turbo. Onko kukaan vaihtanut sitä itse? Onnistuuko vaihto yläkautta, vai onko ainoa keino pudottaa pata alas? On kori vielä siinä kunnossa ettei viittis hukata laitetta vaan vielä korjaisi sen.

Nexpert

  • Vieras
Vs: Expert - Turboahtimen vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 17.04.2018, 00:25:45 »
Paljos kolleegalla oli ajettu pösöke ??

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: Expert - Turboahtimen vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 04.06.2020, 21:28:15 »
Vastaavaan JTD Scudoon tuli turbo vaihdettua. Onnistuu alakautta. Ensin pakoputki irti downpipen kanssa ja turbon imu sekä paineputket pois. Hammastangon ja nesteletkujen lämpösuojat pois. Voitelun paluuputki irti turbon päästä ja lohkosta. Voitelun paineputki lohkosta irti. Turbon mutterit 11mm kannalla. Tarvii banaanin muotoisen listalenkin. Ylimmäinen vaihteiston puoleinen mutteri todella ahtaassa paikassa. Moottorin momenttituki irti ja moottorin kääntö eteen niin paljon kuin mahdollista. Turbon saa pujoteltua alas vetoakselin ja apurungon välistä. Turbolla oli 260tkm takana, mutta piti ulinaa 1500-2500rpm alueella. Siivet imipuolelta kuluneet. Ilmansuodatin kotelo mahdollisesti ollut joskun väärin paikoillaan ja turbo imenyt ohutta hiekkapölyä. Imuputken seinämissä oli tästä viitteitä.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87